Четирите типа комуникатори и как да общуваме с всеки от тях

 Четирите типа комуникатори и как да общуваме с всеки от тях

Ефективната комуникация е от решаващо значение за постигането на добри резултати във всяко взаимодействие, независимо дали на работното място или в личния живот. Но комуникацията е ефективна само ако посланието, което искате да изпратите, достига до другия човек. Ето защо най-добрите комуникатори адаптират и коригират своя подход в зависимост от стила на общуване на човека, с когото говорят. Не става дума за това да бъдеш неавтентичен или фалшив, а по-скоро за това да си наясно, че различните послания работят за различни хора и че няма подход „един размер за всички“ за комуникация.

Като вземете предвид стила на общуване на човека, с когото комуникирате, можете значително да подобрите шансовете си да извадите наяве най-доброто от другия човек и да постигнете желания резултат. Ето ръководство за някои от основните неща, които трябва и не трябва да се правят при работа с агресивни, пасивни, пасивно-агресивни или напористи комуникатори:

Агресивни комуникатори

Агресивните комуникатори често пренебрегват и не зачитат чувствата и мненията на другите. Те са съсредоточени върху това да бъдат „прави“ или да спечелят даден спор. Те често са откровени, прекъсват другите и търсят конфронтация, без да са готови да изслушват различни гледни точки.

Какво да направите:

  • Запазете спокойствие и съчувствайте. Признайте гледната им точка като валидна и им позволете да се почувстват чути. Агресивният отговор често има малко общо с вас и е свързан с неспособността на другия човек да регулира емоциите си.
  • Бъдете настоятелни и отстоявайте позицията, като казвате по-често „аз“ и по-рядко „ти“. Преминете към същината на нещата, като предадете съобщението си по уверен, ясен, директен и кратък начин. Критикувайте лошото им поведение, ако е безопасно и уместно.

Какво не трябва да правите:

  • Не трябва да сте неясни и несигурни в израза си или да прекалявате с обясненията. Агресивните комуникатори често са нетърпеливи и реагират негативно на хора, които се въртят в кръг.
  • Също така не е полезно да отговаряте с агресия на агресията. Като запазите спокойствие ще увеличите вероятността напрежението да бъде деескалирано.

Пасивни комуникатори:

Пасивните комуникатори е малко вероятно да отстояват себе си, правата или убежденията си. Те често мълчат, дори когато искат да говорят. Тези хора угаждат на другите и казват „да“, когато искат да кажат „не“. Те се извиняват, когато не е нужно, и избягват конфликти и конфронтация.

Какво да направите:

  • Намалете темпото, понижете тона на гласа си си и оформете напълно разговора. Дайте им време за обработка и пространство, за да обмислят отговора си.
  • Слушайте повече и задавайте отворени въпроси. Накарайте ги да се почувстват ценени и обяснете, че искате тяхното мнение и защо за вас е важно да го чуете.

Какво не трябва да правите:

  • Не трябва да поставяте тези хора в центъра на вниманието в групова среда или да бъдете твърде директни с тях. За никой не е от полза да ги пришпорвате или да очаквате да се намесят, когато не разполагат с нужното време за размисъл.

Пасивно-агресивни комуникатори

Пасивно-агресивните комуникатори няма да поискат директно това, от което имат нужда, или да ви кажат какво не е наред, но ще ви уведомят чрез действията и отношението си. Те ще отрекат, че са ядосани или разстроени – дори поведението им ясно да показва обратното. Тези комуникатори ще се постараят да ви накарате да се чувствате все едно вие сте лошия човек“ тези хора са критични зад гърба на другите и често играят ролята на жертва.

Какво да направите:

  • Фокусирайте се върху това, което можете да контролират - себе си. Създайте среда, в която искрено приветствате откритата и честна обратна връзка, без да се отбранявате, така че те да бъдат насърчени да говорят и да могат безопасно да кажат как се чувстват.
  • Адресирайте конкретно поведение, вместо да говорите за човека. Кажете нещо като: „Поведението ви предполага, че сте ми ядосан. Готов съм да говоря за всичко, което ви тревожи, но ако не ми кажете какво е то, няма да мога да го адресирам“.

Какво не трябва да правите:

  • Не трябва самите вие да в пасивно-агресивна комуникация. Моделирайте поведението, което искате да видите, поддържайте контрол и се издигнете над дребнавата комуникация.
  • Не трябва да питате: „Какво не е наред? Защо ми се сърдите?“ Това може да засили този тип поведение, тъй като пасивно-агресивните комуникатори често искат внимание или емоционален контрол над другите.

Напористи комуникатори

Напористите комуникатори знаят кога да говорят и кога да отстъпят. Те са последователни и спокойни, фокусирани върху разрешаването на проблеми при конфликти. Те не избягват трудните разговори, но и не се опитват да смачкат другия. Напористите комуникатори търсят сценарии, при който всички страни печелят, готови се да изслушват другите и избягват личните атаки

Какво да направите:

  • Вземете пример от тях. Бъдете ясни, спокойни, аргументирани и информирани. Бъдете добре запознати с ключовите си послания и уважавайте мнението на другия човек.
  • Дайте им честна и градивна обратна връзка. Напористите хора ще го вземат предвид и ще го използват, за да подобрят комуникацията.

Какво не трябва да правите:

  • Не трябва да повтаряте едно и също или да опитвате да манипулирате ситуация. Това ще разочарова един напорист човек, въпреки че той често ще бъде съпричастен и достатъчно контролиран, за да се справи със ситуацията.
  • Не трябва да избягвате трудните. Напористите комуникатор се чувства удобно да обсъжда идеи и да изразява несъгласие с уважение и предпочита проблемите да се адресират, вместо да се игнорират.

Разбирането и адаптирането към различни стилове на комуникация може значително да подобри вашите взаимодействия и резултати. Независимо дали имате работа с агресивни, пасивни, пасивно-агресивни или напористите комуникатори, приспособяването на вашия подход към всеки стил е от ключово значение.

 Като запазите спокойствие и насърчавате откритата комуникация, можете да навигирате разговорите по-ефективно и да увеличите шансовете си да бъдете чути, като същевременно изваждате наяве най-доброто от другите.

…………………..

Лея Митър, автор на „Steer Through the Storm: How to Communicate and Lead Courageously Through Change“, за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ