Мениджър или лидер?

Мениджър или лидер?

Мениджър или лидер?

Вие мениджър ли сте или сте лидер? Като бизнес коуч често се сблъсквам с този въпрос, като много хора използват термините като синоними. В известна степен те са такива, но между тях има и разлики. Има време и място да бъдеш мениджър и такова да бъдеш лидер. Ето няколко примера за това кога е необходим мениджър и кога лидерът е по-подходящ.

Желателно е да сте както лидер, така и мениджър

Преди обаче да навлезем в разликите, искам да подчертая, че целта на всеки собственик на бизнес трябва да бъде да е както лидер, така и мениджър. Крайната цел е да обхванете и въплътите най-добрите черти и на двата типа управление, защото те се допълват. Единият не е по-добър от другият, просто те имат различни употребили в конкретни ситуации. Да знаеш кога е по-добре да си лидер и кога е най-подходящо да се мениджър е умение, което трябва да се усъвършенства и практикува.

Контрол или собственост

Една от първите разлики между лидерът е мениджърът е свързана с това как управлявате вашия екип и екипните отговорности. Мениджърите контролират, а лидерите дават собственост. Мениджърът ще каже на членовете на своя екип какво трябва да направят и кога трябва да се направи. Лидерът ще каже на члена на екипа, че е отговорен за определена задача или резултат, както и всички стъпки, които вървят ръка за ръка с този проект. В зависимост от въпросния служител, единият метод може да е благоприятен от другия, като с времето предпочитанията също могат да се изменят. В крайна сметка, ако даден член на екипа е в състояние сам да се нагърби с лидерска роля, той може да постигне много. Ако обаче той получи таз свобода твърде рано, производителността и растежът могат да бъдат сериозно засегнати. Ако обаче искате да преминете от ниво „мениджър“ до „страхотен мениджър“, нещата се свеждат до вашия тон и подбор на думи. Може просто да кажете на служителя „Искам отчетът да бъде готов до петък“, а съвсем друго е „Можете ли да се справите с този доклад до петък? Презентацията ни е във вторник, така че искаме да имаме време за преглед и репетиция“. Тази лека модификация помага на служителя да види стойността на това, което прави, и увеличава желанието му да помогне.

Делегиране на задачи или фокус върху крайните резултати

Друга малка разлика между мениджъра и лидера е свързана с делегирането. Мениджърите делегират задачи, докато лидерът разглежда нещата от различен ъгъл и обикновено делегира собственост. Първият подход може да бъде описан с думите „Искам да направите това“, а вторият – „Не искам просто да свършите тази и тази задача. Искам да се фокусирате върху тази област за в бъдеще и да постигнете този краен резултат. Ако попаднете в безизходица, може да разчитате на мен, но аз вярвам в способността ви да се справите“.

Отново, разликите са малки, но те имат голям ефект върху крайния резултат. Когато станете по-добри в разграничаването на двете ще започнете да забелязвате, че вашият екип също реагира положително.

……………….

Дейвид Финкъл, съавтор на „Scale: Seven Proven Principles to Grow Your Business and Get Your Life Back“, за Inc.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ