"По-близо до тях" или как лидерът-слуга влияе на екипа

По-близо до тях или как лидерът-слуга влияе на екипа

"По-близо до тях" или как лидерът-слуга влияе на екипа

Д-р Хана Ингланд говори за този подход на управление, който изглежда по-малко авторитетен и труден за насаждане. Но, според автора, си заслужава.

Съпричастното лидерство може да звучи като антитеза. Не е ли ролята на лидера да води и управлява, а не да следва и да служи? Въпреки това да си лидер и да служиш на екипа е не само съвместимо, а комбинацията от тези качества може да доведе до отлични резултати.

Вместо сляпо да следват организационните цели, съпричастните лидери дават приоритет на благосъстоянието и развитието на членовете на своя екип. Това води до по-голяма ангажираност, подобрено психично здраве и ускорен личен растеж.

Въпреки многобройните си предимства, съпричастността в екипа изисква много време и умствена енергия и може да доведе до бавно вземане на решения, така че е важно да смекчите някои от проблемите, които възникват от този стил на управление.

Ролята на съпричастността в лидерството

Въпреки че концепцията за обслужващото лидерство съществува от хиляди години, Робърт К. Грийнлийф е този, който пръв въвежда термина в своето есе от 1970 г. „Слугата като лидер“. След като описва характеристиките на този тип лидери, той дава примери, при които съпричастността в управлението може значително да промени обществото.

През 1998 г. Ричард С. Литъл, Питър Хом и Майкъл П. Моква разработиха „Скалата за ориентация на съпричастността“, която определя десет фактора, които формират нейните основни принципи.

Като такъв тип лидер, вие сте длъжни

1. Да бъдете съпричастни. Ако познавате добре членовете на екипа си, тогава разбирате техните силни и слаби страни, техните нужди. Като научите повече за хората, с които работите и проявявате интерес към тях като личности, можете да създадете психологически безопасно пространство за вашия екип.

2. Да слушате активно. Като обръщате внимание на всеки член на екипа, вие показвате, че оценявате неговия принос. Това позволява на служителите да не се чувстват като зъбни колела със слаба воля, чиито мисли и чувства не са важни.

3. Да създадете лечебна среда. Ако работната среда се чувства и приема като здравословна, вашият екип ще бъде не само по-щастлив, но и по-продуктивен. Имайте предвид умствените, емоционалните и физическите нужди на другите и създайте работно място, което им позволява да се грижат за себе си. Това ще помогне на онези, които са имали негативни преживявания на предишна работа, да се излекуват и да израснат в новата си роля.

4. Да бъдете рефлективни. Практикувайте самоанализ, за да идентифицирате вашите силни и слаби страни и приноса, който можете да направите за екипа и компанията като цяло. Бъдете честни в разбирането на вашите слаби страни, тъй като може да има някой друг във вашия екип, чиито силни страни могат да запълнят тези пропуски и това ще доведе до по-голям успех на екипа.

5. Да бъдете убедителни. Съпричастните лидери трябва да подтикват хората към желаното действие без насилие. За да избегнете капана на фалшивия компромис, стремете се към съгласие и насърчавайте общите стремежи.

6. Да оформите визията. Уверете се, че всеки в екипа е в състояние да визуализира общата цел, така че хората да имат ясно разбиране за посоката, в която трябва да вървят. Притежаването на собствена водеща звезда може да бъде особено полезно при вземане на трудни решения.

7. Да развивате проницателност. Чрез опит съпричастните лидери трябва да могат да предвиждат бъдещето и да избягват ненужните бариери пред членовете на своя екип. Този процес включва изследване на слабостите на предишни проекти, за да се определи какво се е объркало и какво може да се подобри в бъдеще.

8. Да бъдете пример. Вместо да издавате заповеди, ръководете екипа чрез примера си, като задавате тона и поемате отговорност за собствените си действия. Този аспект на лидерството със съпричастност помага за изграждането на доверие и уважение сред членовете на екипа.

9. Да се стремите към развитие на хората. Ние сме много повече от нашата работа. Ако искате един екип да бъде ефективен, трябва да инвестирате в личностното развитие на членовете му. Осигурете на хората подходящи възможности за растеж – дори това да не изглежда пряко свързано с работата, и бъдете готови да подкрепите личните им кариерни мечти.

10. Да създадете общност. Чувството за принадлежност може да помогне на екипа да постигне повече. Насърчаването на искрени взаимоотношения е жизненоважно, за да направим работата по-приятна, по-креативна и по-продуктивна.

Както можете да видите, да бъдеш съпричастен лидер не е лесно. Освен това има определени предизвикателства, които трябва да се вземат предвид, за да се възползвате максимално от този уникален лидерски стил.

Проблемите на обслужващото лидерство

В статия за невробиологиятаа на този тип лидерство, Грант Ейвъри, водещ експерт в областта на управлението на проекти, отбелязва, че то е идеално за сложни проекти поради мащабното привличане на членовете на екипа и подобреното сътрудничество между тях. Освен това той обяснява как този тип лидерство  може да реши проблема със социалната болка, изпитвана на работното място. Ейвъри пише: „Неотдавнашни невробиологични изследвания за това как мозъкът възприема социалната неудовлетвореност показаха, че този феномен, често провокиран от безумни шефове, е много пагубен за екипната работа и решаването на проблеми при работа върху проекти. Съпричастният, обслужващ лидер намалява социалната болка и следователно, опустошителното й въздействие върху индивидуалното и екипното представяне.

Ванит Кашяп и Сантош Рангнекар  също приписват на този тип управление подобряването на цялостното благосъстояние на служителите, което е ключов фактор при вземането на решение в дадена компания. По този начин съпричастният лидер е в състояние да намали текучеството на персонала.

Въпреки това, докато този стил може да помогне за вдъхване на увереност, постигане на резултати и мотивиране на членовете на екипа за предприемане на действия и да поддържа психичното му здраве, той не е без рискове. Както при много други стилове, отнема значително време за развиване на умения в практикуването му. През този период вземането на решения може да става много по-бавно.

Може също така да е трудно за екипа в началото да се адаптира към съпричастният лидер. Той може да изглежда по-малко авторитетен и следователно погрешно да бъде възприеман като „по-слаб“ от останалите. Но това се превръща в проблем само в екипи с ниска мотивация и ниска сплотеност.

Лидерството със съпричастност може да бъде толкова ефективно, колкото позволява мотивацията на лидера. Но да си такъв тип лидер изисква висока степен на автентичност и е трудна работа да се адаптираш към този стил. Той няма конкретна крайна цел. Вместо това изисква постоянна вътрешна настройка и развитие, което може да бъде разочароващо за някои. Но многобройните предимства го карат да го обмислите.

Как да практикуваме такова лидерство

Видяхме, че този стил има много предимства, но и някои рискове. Следващите стратегии ще ви помогнат да развиете качествата на съпричастен лидер по по-лесен начин.

• Убеждавайте с личния си пример. Вместо да давате указания, демонстрирайте поведението, което искате да видите в членовете на вашия екип.

• Обяснете защо работата на вашите колеги е важна. Когато членовете на екипа видят общата картина, те разбират как тяхната работа се вписва в нея. Това спомага за увеличаване на ангажираността и мотивацията им.

• Поощрявайте сътрудничеството. Съвместната работа значително подобрява решаването на проблемите, създава ефективни процеси и води до по-големи иновации и успех. Не спирайте сътрудничеството - извадете себе си от уравнението и оставете членовете на вашия екип да измислят идеи заедно.

• Подпомага растежа и развитието. Помогнете на служителите да се развиват професионално и личностно, за да разширите гамата от професионални и социални умения във вашия екип. Това може да означава плащане на стипендия за обучение, даване на почивен ден, за да присъстват на конференция, молба да споделят актуалната информация с останалата част от екипа.

• Проявете емпатия и състрадание. Човек, който усеща, че мислите и емоциите му са значими, ще бъде по-щастлив, по-ефективен и е по-вероятно да остане на тази работа. Създайте пространство за честни и откровени разговори с членовете на вашия екип.

• Помолете за обратна връзка. Насърчавайте откритата дискусия и помолете екипа си за честна обратна връзка. Независимо дали става въпрос за процеси или комуникации, направените предложения ще ви помогнат да подобрите начина, по който ги управлявате.

• Грижете се за здравето. Лесно е да забравите за собственото си благополучие, когато сте фокусирани върху грижата за членовете на екипа си. Съпричастният лидер трябва да може да поддържа екипа си в дългосрочен план, което означава да се грижи за неговото психическо и физическо здраве. Правете почивки, презаредете батериите си и се уверете, че имате време и енергия да правите това, което обичате извън работата. Практикувайки тези стратегии, човек може да се научи да бъде съпричастен лидер. Въпреки това не е лесно да се премине към организационен модел, изграден на принципите на този стил.

Източник: Ness Labs

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ