Качествата, а не полът трябва да бъдат определящи! Най-вече, при заплатите

 Качествата, а не полът трябва да бъдат определящи! Най-вече, при заплатите

Мина малко над година от излизането на провокиращия към размисъл материал на Newsweek, озаглавен „Какво мисли Силициевата долина за жените”. Статията е отварящ очите разказ за фрапиращото неравенство и безочливия сексизъм, за които малцина се осмеляват да говорят открито.

Въпреки че някои компании, включително Salesforce, вземат сериозни мерки по въпроса за равното заплащане между половете, като че ли липсва особен напредък по решаването на големия проблем. През 2014 година, в доклада си Global Gender Gap Report, Световният икономически форум прогнозира, че заплатите на мъжете и жените няма да се уеднаквят преди 2095 година. През 2015 Форумът ревизира прогнозата си на 2133 година.

Имайки дъщеря, на която предстои да завърши колеж и да започне работа, тази тема е доста болезнена за мен. Това ли трябва да очаква тя, докато прави първите си професионални стъпки? Ще засегне ли нейната стойност и заплащането й фактът, че не е мъж?

Като предприемач се стремя да създавам среда, която не толерира дискриминацията – на каквато и да е основа. Тази концепция обаче има един голям проблем – неравното възнаграждение присъстваше и в собствената ми компания, без дори да го осъзнавах. Не беше умишлено, не беше изчислено, нито нашата култура на справедливост и искреност го бе предизвикала или пропагандирала. Просто не задавахме правилните въпроси за данните си, в резултат на което отначало не забелязвахме проблема.

Когато се разровихме в информацията, открихме, че и в нашия бизнес има проблеми с неравното заплащане. За щастие, те засягаха само няколко души в цялата организация и успяхме бързо да ги разрешим. Въпреки че това конкретно разкритие не заслужава медийно внимание, феноменът е твърде разпространен. Дори лидерите с изцяло добри намерения могат допуснат такива проблеми да се крият под повърхността на фирмените данни, поради което неравенството ще продължава да процъфтява, докато някой не вземе мерки и не се опълчи на статуквото. Такъв беше случаят на Salesforce, както и нашият в Xactly.

Трябваше да сложим край. Моля мениджърите на всички компании да се противопоставят на неравното заплащане – независимо дали е умишлено, или не – в Силициевата долина и по целия свят.

Особено хората от технологичната индустрия трябва да започнем да практикуваме това, което проповядваме, що се отнася до употребата на „големи данни“ за разрешаването на проблеми в реалния свят. За начало трябва лидерите да имат пълна видимост в рамките на собствените си организации и да използват данните, за да въвеждат смислени промени.

Нужно е обаче да променим и очакванията. Отново, много водачи смятат, че справедливото отношение членовете на екипа е нещо, което се подразбира. И все пак, както Newsweek наскоро посочи, неравенството е около нас всеки ден, в различни по големина компании. Трябва да променим очакванията си и да дадем на всички – от дъното до върха – да разберат, че дискриминацията няма да бъде толерирана – по отношение на заплащането, на наемането, повишаването, поощряването на таланти или при каквито и да било обстоятелства.

Компаниите трябва да предприемат подход, базиран на формули, що се отнася до заплащането, който да се фокусира не само върху уменията на служителите, но и върху техните образование, опит и професионална подготовка. Ако смятате, че някой е способен да си върши работата, трябва да го възнаграждавате адекватно – и няма основателна причина полът да е фактор в това уравнение. В това число не бива да „наказвате“ жените, когато излязат в отпуск по майчинство.

В момента липсата на ангажираност коства на американските компании милиарди долари годишно. От гледна точка на бизнеса, няма логика да отблъсквате някои от най-добрите си кадри, като не им плащате справедливо. От лична гледна точка, осигуряването на качествен живот на всички – мъже и жени – е правилно. Нужна е само една компания, за да се роди цяло движение.

Кристофър Кабрера, основател и главен изпълнителен директор на Xactly Corporation, за LinkedIn.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ