Математиците изчислиха как да изчезнат автомобилните задръствания

Математиците изчислиха как да изчезнат автомобилните задръствания

Докато властите на големите градове безуспешно се опитват да се справят с автомобилните задръствания, математици от университета в Сеул предложиха просто и изящно решение.

Те създадоха базов модел, в който условно разделят автомобилния трафик на три основни типа транспортни потоци. Първият от тях може да се охарактеризира като „свободен поток”, в който автомобилите без проблем, с максимална скорост. Вторият тип – когато автомобилите са принудени да се движат с много по-ниска скорост, но без да се стига до спиране. И накрая, в третия тип е кошмарът на всеки шофьор – когато скоростта на транспортния поток пада до нулата – т.е. колата „пълзи” и спира непрекъснато.

Учените анализирали какво се случва между тези три фази и разработили лесен алгоритъм, позволяващ максимално бързо да се премине от трета във втора, а след това и в първа фаза, съобщава Technology Review.

За да обяснят процеса на „разсейване на задръстването” математиците разделят шофьорите на два основни психопрофила – „оптимисти” и „отбраняващи се”.

Първите, с риск при всяка следваща маневра да влязат в багажника на автомобила пред тях, набиват спирачки в последния момент или спират на минимална дистанция. Водачите от втората група правят точно обратното – поддържат прекалено голяма дистанция от съображения за безопасност.

По правило повечето водачи се озовават в отбранителна позиция след като вече са попаднали в задръстване. Ако болшинството постъпваше точно по обратния начин, то сигнализацията на стоповете при намаляване на скоростта или спиране ще се предава много по-навреме и по-равномерно по веригата като така, съвсем естествено потокът ще забави движение още преди попадане в основната „тапа”. С други думи, ако автомобилите, придвижващи се към задръстване спазват по-голяма дистанция, а тези, които го напускат – по-малка, то дължината и интензивността на задръстването ще се съкрати до минимум, твърдят математиците.

Според авторите на изследването Хън Къен Л и Бом Джун Ким този алгоритъм е напълно възможно да се въведе в контрола на трафика в големите градове, като се зададе в автоматичните компютърни системи за управление на самите автомобили така че бордовият навигатор да намалява и увеличава скоростта където е нужно, за да намали до минимум човешкия фактор.

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 26 ноември. Имен ден празнуват Стилиан, Стилян, Стилиана, Стиляна
Борисов: ЕС ще ни даде дерогация за отбраната и дефицитът ще стане 2,7%
Мерц: Путин няма как да излезе успешно от войната в Украйна
Хиляди часове труд и 70 тона кеш: как еврото сменя лева в магазините?
Тръмп изпраща свои представители в Москва и Киев, отказа се от крайния срок за мирния план
CNN: Украйна се е съгласила на мирно споразумение за спиране на войната
Бившият бразилски президент Болсонаро ще прекара 27 години в килия със самостоятелна баня
Бизнес перспективи: Накъде се е насочил криптопазарът?