Математиците изчислиха как да изчезнат автомобилните задръствания

Математиците изчислиха как да изчезнат автомобилните задръствания

Математиците изчислиха как да изчезнат автомобилните задръствания

Докато властите на големите градове безуспешно се опитват да се справят с автомобилните задръствания, математици от университета в Сеул предложиха просто и изящно решение.

Те създадоха базов модел, в който условно разделят автомобилния трафик на три основни типа транспортни потоци. Първият от тях може да се охарактеризира като „свободен поток”, в който автомобилите без проблем, с максимална скорост. Вторият тип – когато автомобилите са принудени да се движат с много по-ниска скорост, но без да се стига до спиране. И накрая, в третия тип е кошмарът на всеки шофьор – когато скоростта на транспортния поток пада до нулата – т.е. колата „пълзи” и спира непрекъснато.

Учените анализирали какво се случва между тези три фази и разработили лесен алгоритъм, позволяващ максимално бързо да се премине от трета във втора, а след това и в първа фаза, съобщава Technology Review.

За да обяснят процеса на „разсейване на задръстването” математиците разделят шофьорите на два основни психопрофила – „оптимисти” и „отбраняващи се”.

Първите, с риск при всяка следваща маневра да влязат в багажника на автомобила пред тях, набиват спирачки в последния момент или спират на минимална дистанция. Водачите от втората група правят точно обратното – поддържат прекалено голяма дистанция от съображения за безопасност.

По правило повечето водачи се озовават в отбранителна позиция след като вече са попаднали в задръстване. Ако болшинството постъпваше точно по обратния начин, то сигнализацията на стоповете при намаляване на скоростта или спиране ще се предава много по-навреме и по-равномерно по веригата като така, съвсем естествено потокът ще забави движение още преди попадане в основната „тапа”. С други думи, ако автомобилите, придвижващи се към задръстване спазват по-голяма дистанция, а тези, които го напускат – по-малка, то дължината и интензивността на задръстването ще се съкрати до минимум, твърдят математиците.

Според авторите на изследването Хън Къен Л и Бом Джун Ким този алгоритъм е напълно възможно да се въведе в контрола на трафика в големите градове, като се зададе в автоматичните компютърни системи за управление на самите автомобили така че бордовият навигатор да намалява и увеличава скоростта където е нужно, за да намали до минимум човешкия фактор.

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ