Човекът с костюм с предимство, дори и когато събира дарения на улицата

Човекът с костюм с предимство, дори и когато събира дарения на улицата

Изследователи от Градския университет на Ню Йорк се натъкнаха на парадокс: хората са по-склонни да даряват пари на хора, облечени в делови костюм, а не в тениска и дънки. Изследването е публикувано в списание Frontiers in Psychology.

Учените проведоли социален експеримент по оживените улици на Ню Йорк и Чикаго. В него един и същи човек се опитал да събере пари в помощ на бездомните, държейки в ръце табела, която гласяла: „Най-малко 1700 жители на Чикаго спаха по улиците през януари 2011 г. Още не е студено, но зимата идва. Всяко дарение ще помогне. Благодаря". В първия случай той бил облечен с тениска и дънки, във втория - с бизнес костюм и с прическа.

Източник: Stone Center on Socio-Economic Inequality/City University of New York

Минувачите били много по-благосклонни към събиращия помощи в бизнес костюм, отколкото, когато бил по тениска и дънки. В делово облекло, за три часа той събрал двойно повече или 54 долара, отколкото при акцията, в която бил в по-неглижиран вид.

Авторите на новото изследване смятат, че хората могат несъзнателно да утвърдят икономическото неравенство, като даряват на тези, които вече имат повече пари. Учените признават и някои недостатъци на своя експеримент като например това, че не са питали минувачите защо са дарили на конкретен човек, така че заключенията им само на база предположения. Може би човекът с костюма е будел по-голямо доверие или автоматично са помислили, че той събира пари за благотворителност, а мъжът с тениската - за себе си.

Предишни изследвания показват, че признаците на бедност могат действително да са причина за по-ниски нива на съпричастност към другите, което допълнително допринася за отчуждението и дехуманизацията. Някои експерименти през 70-те години показват, че хората с по-висок социален статус често получават повече помощ, финансова или друга, отколкото тези с по-нисък статус.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ