Образованието е сред най-високите приоритети за децата в цяла Европа

Образованието е сред най-високите приоритети за децата в цяла Европа

Образованието е сред най-високите приоритети за децата в цяла Европа. За съжаление, децата имат усещането, че образователната система не отговаря на потребностите им и не ги подготвя адекватно за бъдещето. Само 14% от децата намират обучението в училище за много полезно, докато 51% го намират за полезно до известна степен. Общо 33% не намират обучението в училище за полезно за бъдещето си. Детският консултативен съвет отбелязва още, че училищната система често изглежда остаряла и не отразява реалността, в които децата живеят всеки ден.

Това показват данните в публикацията на НСИ „Децата в България“, в която са събрани всички данни от 2023 г. За втора поредна година Националният статистически институт и УНИЦЕФ България отбелязват заедно 1 юни – Международния ден на детето, и поздравяват всички 1 104 198 деца, които живеят в страната.

Освен официалната статистика, която показва актуалната ситуация в страната, УНИЦЕФ  обръща специално внимание и на регулярните консултации с деца, за да се посъветва с тях относно най-важните за тях проблеми. Пет организации за правата на детето – Child Fund Alliance, Eurochild, Save the Children, SOS Детски селища и УНИЦЕФ – се обърнаха към деца и младежи, за да съберат мненията им за бъдещето на Европа преди европейските избори в допитването: „Нашите права. Нашето бъдеще. Европа, в която искаме да живеем.“

В проучването участват над 9200 деца на възраст между 10 и 18 години от Европейския съюз, включително и от България, и дават конкретни препоръки в 10 сфери към политиците в ЕС, за да предприемат съответните действия да гарантират и отстояват правата на децата през следващия мандат. Те призовават да се приоритизират темите за образованието, психичното здраве, действията срещу тормоза и насилието над деца, създаването на повече възможности за работа или обучение, предприемане на действия срещу войните и конфликтите и за справяне с климатичните промени. 

Ето и по-важните акценти от допитването:

Образованието е сред най-високите приоритети за децата в цяла Европа. За съжаление, децата имат усещането, че образователната система не отговаря на потребностите им и не ги подготвя адекватно за бъдещето. Само 14% от децата намират обучението в училище за много полезно, докато 51% го намират за полезно до известна степен. Смайващ брой деца – 33% – не намират обучението в училище за полезно за бъдещето си. Детският консултативен съвет отбелязва още, че училищната система често изглежда остаряла и не отразява реалността, в които децата живеят всеки ден. Посланието на децата като цяло е ясно: в допълнение към академичните умения, училищата трябва да подготвят децата за прехода към пълнолетие и отговорностите, които идват с него.

Психичното здраве е причина за значително притеснение от страна на децата; зад това притеснение стоят различни причини. Децата докладват, че натискът в училище е една от главните причини за проблеми с психичното им здраве, като две от всеки три деца усещат негативния му ефект. Момичетата изразяват малко по-големи притеснения относно натиска в училище от момчетата – посочват го 74% от момичетата в сравнение 59% от момчетата.

Дискриминацията се явява основно притеснение сред децата: само 23% от децата заявяват, че не са били обект или свидетел на дискриминация досега. Често това е свързано с външния вид: с над половината от децата са се отнасяли зле или познават някого, към когото са се отнасяли зле, заради начина, по който изглежда. Наред с притесненията на децата относно академичния натиск и това, че не успяват да отговорят на очакванията на другите, дискриминационното отношение е значителен проблем. Сексуалната ориентация, липсата на парични средства и проблемите с психичното здраве също се споменават от около 1 на всеки 4 деца. 

Безопасността, особено на обществени места и в онлайн пространството, е друг належащ проблем за децата, показват данните от допитването. Само 50% от децата се чувстват в безопасност онлайн, а по-малко от половината участници в проучването се чувстват в безопасност в училище.

Проучването алармира, че 80% от децата, живеещи в Европа, са обезпокоени от разрастването на конфликтите по света.

По време на консултациите като в онлайн анкетата, така и в дискусиите във фокус групите, децата призовават да им се даде по-голямо участие в решаването на въпроси, които засягат живота им, без значение дали става дума за психично здраве, образование или дискриминация. За щастие, повечето деца (62%) заявяват, че възрастните ги питат за мнението им през повечето време, когато става въпрос за решения, които ги засягат, и 23% твърдят, че това се случва поне от време на време. Не е достатъчно само да се пита за мнението на децата. Макар и малка група деца да смятат, че мнението им винаги е било взето под внимание (9%) или е било взето през повечето време (28%), повечето деца заявяват, че мнението им е имало значение за крайното решение само понякога (34%), рядко (17%) или никога (5%). 

70% от децата са разтревожени или много разтревожени за последиците от изменението на климата. Според децата все още има много какво да се желае по отношение на действията, които се предприемат в борбата с изменението на климата. 69% от децата оценяват, че политиците не правят достатъчно, за да се справят с изменението на климата. Половината от тези деца смятат, че тези действия „изобщо не“ са достатъчни.  

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Данъчен проблем: Шефът на Ferrari ще полага една година общественополезен труд
Имение с отстъпка: Свалят 25 млн. долара от цената на бившия дом на Рики Мартин
Световните петролни компании съкращават работни места поради ниските цени на "черното злато"
На днешната дата, 10 септември. Рождениците днес
Велосипедист покорява планините в това поразително видео
Добрите екипи са по-важни от добрите идеи
Goldman Sachs ще управлява пенсионни активи на Shell за 40 милиарда долара
"Хитачи" открива нов завод за железопътни вагони на стойност 100 милиона долара близо до Вашингтон