Образованието е сред най-високите приоритети за децата в цяла Европа
Образованието е сред най-високите приоритети за децата в цяла Европа. За съжаление, децата имат усещането, че образователната система не отговаря на потребностите им и не ги подготвя адекватно за бъдещето. Само 14% от децата намират обучението в училище за много полезно, докато 51% го намират за полезно до известна степен. Общо 33% не намират обучението в училище за полезно за бъдещето си. Детският консултативен съвет отбелязва още, че училищната система често изглежда остаряла и не отразява реалността, в които децата живеят всеки ден.
Това показват данните в публикацията на НСИ „Децата в България“, в която са събрани всички данни от 2023 г. За втора поредна година Националният статистически институт и УНИЦЕФ България отбелязват заедно 1 юни – Международния ден на детето, и поздравяват всички 1 104 198 деца, които живеят в страната.
Освен официалната статистика, която показва актуалната ситуация в страната, УНИЦЕФ обръща специално внимание и на регулярните консултации с деца, за да се посъветва с тях относно най-важните за тях проблеми. Пет организации за правата на детето – Child Fund Alliance, Eurochild, Save the Children, SOS Детски селища и УНИЦЕФ – се обърнаха към деца и младежи, за да съберат мненията им за бъдещето на Европа преди европейските избори в допитването: „Нашите права. Нашето бъдеще. Европа, в която искаме да живеем.“
В проучването участват над 9200 деца на възраст между 10 и 18 години от Европейския съюз, включително и от България, и дават конкретни препоръки в 10 сфери към политиците в ЕС, за да предприемат съответните действия да гарантират и отстояват правата на децата през следващия мандат. Те призовават да се приоритизират темите за образованието, психичното здраве, действията срещу тормоза и насилието над деца, създаването на повече възможности за работа или обучение, предприемане на действия срещу войните и конфликтите и за справяне с климатичните промени.
Ето и по-важните акценти от допитването:
Образованието е сред най-високите приоритети за децата в цяла Европа. За съжаление, децата имат усещането, че образователната система не отговаря на потребностите им и не ги подготвя адекватно за бъдещето. Само 14% от децата намират обучението в училище за много полезно, докато 51% го намират за полезно до известна степен. Смайващ брой деца – 33% – не намират обучението в училище за полезно за бъдещето си. Детският консултативен съвет отбелязва още, че училищната система често изглежда остаряла и не отразява реалността, в които децата живеят всеки ден. Посланието на децата като цяло е ясно: в допълнение към академичните умения, училищата трябва да подготвят децата за прехода към пълнолетие и отговорностите, които идват с него.
Психичното здраве е причина за значително притеснение от страна на децата; зад това притеснение стоят различни причини. Децата докладват, че натискът в училище е една от главните причини за проблеми с психичното им здраве, като две от всеки три деца усещат негативния му ефект. Момичетата изразяват малко по-големи притеснения относно натиска в училище от момчетата – посочват го 74% от момичетата в сравнение 59% от момчетата.
Дискриминацията се явява основно притеснение сред децата: само 23% от децата заявяват, че не са били обект или свидетел на дискриминация досега. Често това е свързано с външния вид: с над половината от децата са се отнасяли зле или познават някого, към когото са се отнасяли зле, заради начина, по който изглежда. Наред с притесненията на децата относно академичния натиск и това, че не успяват да отговорят на очакванията на другите, дискриминационното отношение е значителен проблем. Сексуалната ориентация, липсата на парични средства и проблемите с психичното здраве също се споменават от около 1 на всеки 4 деца.
Безопасността, особено на обществени места и в онлайн пространството, е друг належащ проблем за децата, показват данните от допитването. Само 50% от децата се чувстват в безопасност онлайн, а по-малко от половината участници в прочуването се чувстват в безопасност в училище.
Проучването алармира, че 80% от децата, живеещи в Европа, са обезпокоени от разрастването на конфликтите по света.
По време на консултациите като в онлайн анкетата, така и в дискусиите във фокус групите, децата призовават да им се даде по-голямо участие в решаването на въпроси, които засягат живота им, без значение дали става дума за психично здраве, образование или дискриминация. За щастие, повечето деца (62%) заявяват, че възрастните ги питат за мнението им през повечето време, когато става въпрос за решения, които ги засягат, и 23% твърдят, че това се случва поне от време на време. Не е достатъчно само да се пита за мнението на децата. Макар и малка група деца да смятат, че мнението им винаги е било взето под внимание (9%) или е било взето през повечето време (28%), повечето деца заявяват, че мнението им е имало значение за крайното решение само понякога (34%), рядко (17%) или никога (5%).
70% от децата са разтревожени или много разтревожени за последиците от изменението на климата. Според децата все още има много какво да се желае по отношение на действията, които се предприемат в борбата с изменението на климата. 69% от децата оценяват, че политиците не правят достатъчно, за да се справят с изменението на климата. Половината от тези деца смятат, че тези действия „изобщо не“ са достатъчни.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.