Бизнес БРОЙ /// Мениджър 07/24
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
Чашата е едва наполовина пълна
Докъде сме с конвергенцията – според конвергентните доклади
Чашата е едва наполовина пълна
Докъде сме с конвергенцията – според конвергентните доклади
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Европейската централна банка и Европейската комисия представиха в края на юни своите редовни конвергентни доклади, които се публикуват през две години и оценяват доколко страните извън еврозоната са готови да приемат общата европейска валута. Икономическата конвергенция се оценява на база на стандартните индикатори за инфлация, бюджет, дълг, валутен курс и лихви, както и на база на допълнителни индикатори за икономическа интеграция и конвергенция. Фокусът е върху икономическите данни за последното десетилетие, но се анализират и перспективите за бъдещето развитие, включително и качеството на управлението, институциите и устойчивостта на шокове.
България изпълнява почти всички стандартни индикатори…
Държавен дълг
Държавният дълг на България е вторият най-нисък в Европейския съюз и дишаме във врата на Естония в борба за първото място. При това България се справя отлично по този индикатор повече от две десетилетия. Препоръката на европейските институции е да се продължи благоразумната фискална политика и да се внимава с рисковете в средносрочен план заради застаряването на населението.
Бюджетен дефицит
България изпълнява изискването дефицитът да е под 3% от БВП и не е била поставяна в процедура по свръхдефицит в последното десетилетие. Въпреки това се отправят препоръки за намаление на дефицита до нивата от преди глобалните шокове (пандемия и енергийна криза). По-интересно е, че и Европейската комисия, и Европейската централна банка повдигат дългогодишния проблем с капиталовите разходи, където е крайно време да се вземат мерки, както и се отбелязва нуждата от повишение на ефективността на бюджетните разходи и събираемостта на приходите.
Валутна стабилност
Българският лев е фиксиран към еврото чрез валутен борд вече 27 години, а от четири години левът е и част от валутния механизъм ERM II, или така наречената чакалня на еврозоната. Валутният курс на лева към еврото е непроменен вече 27 години (1,95583 лв. за 1 евро), което означава, че българската икономика успешно се е адаптирала към твърд валутен курс. По принцип изискването е страната да е прекарала две години в ERM II със стабилен валутен курс, за да се види доколко е готова за еврозоната – а България е доказала повече от четвърт век, че е готова по този показател.
Дългосрочни лихви
Дългосрочните лихви в България традиционно са в рамките на изискванията – това не е изненадващо, тъй като държавата има сравнителни нисък дълг, което намалява и риска за инвеститорите. Все пак европейските институции посочват, че в някои моменти на шокове и политическа нестабилност се наблюдаваше покачване на рисковите спредове. Това не е лошо да се има предвид и да се отчита от политиците – най-вече не бива да се допуска отново държавата да работи дълги периоди без приет държавен бюджет.
Но без инфлацията
По отношение на инфлацията и двете европейски институции са категорични – България не изпълнява критерия, който изисква тя да не надхвърля с повече от 1,5 проценти пункта инфлацията в страните с най-добри нива в Европейския съюз. Това не е изненада, но по-интересно е, че двете институции изчисляват референтната стойност на инфлацията по различен начин – докато Европейската централна банка казва, че България е с близо 2% над целта, Европейската комисия смята, че страната е много по-близо и само на 1% разлика от целта.
Различното третиране и изчисления на инфлацията от двете институции в момента не е проблем, но създава потенциален такъв за в бъдеще. Например какво се случва, когато България изпълни инфлацията според измерванията на едната институция, но не и според другата? Влизаме ли в еврозоната или не? Кой взема решението в такъв случай – ако няма единодушие между европейските институции? Такива въпроси досега никога не са възниквали, но явно точно на България се пада да ги разреши. Но това не е за първи път – по същия начин на България и на Хърватия се наложи да проправят пътя за влизане в чакалнята на еврозоната и банковия съюз след реформите, които се случиха след финансовата криза. Както се видя, справихме се, макар и с известно забавяне.
Реална конвергенция и интеграция
Стандартните числови индикатори за еврозоната измерват т.нар. номинална конвергенция. Но освен тях европейските институции оценяват и допълнителни фактори, които са в някои случаи дори по-важни от числовите индикатори.
Една от интересните статистики на ЕЦБ е степента на интеграция с еврозоната. Практически всички страни извън еврозоната са по-добре интегрирани, отколкото България. Например по отношение на търговията България е единствената страна в региона, при която под 50% от вноса и износа са със страни от еврозоната. Всички останали страни от Централна и Източна Европа имат по-висока търговска интеграция, като при Полша, Чехия и Унгария близо две трети от износа отиват към пазарите на еврозоната. Румъния е някъде по средата между България и Централна Европа.
Тази статистика за по-слабата търговска интеграция на България – и частично на Румъния – най-вероятно е свързана с факта, че двете страни все още не са част от Шенген, съответно не могат да се възползват изцяло от общия пазар. Но в случая на България става въпрос и за чисто инфраструктурни предизвикателства, тъй като нямаме магистрали към Западна Европа – да не говорим за факта, че старият мост на Дунав при Русе е не само остарял, но и претоварен. С други думи имаме да свършим много работа – не само за влизане в Шенген и еврозоната, но и за чисто инфраструктурна интеграция. Само така ще можем пълноценно да се интегрираме с богатите страни на Запада и съответно по-бързо да ги настигнем по доходи.
Препоръки и несвършена работа
Европейската комисия отбелязва, че България има достъп до десетки милиарди евро финансиране от еврофондовете и от Плана за възстановяване и устойчивост, но все още не е изпълнила необходимите реформи, за да получи парите, а и усвояването на средствата се е забавило значително. ЕК напомня за необходимостта да се продължат реформите в бизнес средата, съдебните и антикорупционните реформи, както и да се подобрят обществените поръчки, да се извърши либерализацията на енергетиката, както и да се подобри управлението на държавните компании. Прането на пари се отбелязва като важно предизвикателство и от двете европейски институции, тъй като България попадна в сивия списък за пране на пари и е необходимо в кратки срокове да отстрани проблемите. Достъпът до европейски фондове и възможността с тях да се финансират структурни реформи и инфраструктурни инвестиции са значителен неизползван потенциал за растеж. Всъщност, както посочват и европейските институции, България не успява да похарчи и собствените си национални средства за инвестиции, така че потенциалът е дори по-висок.
Европейската централна банка също отбелязва нуждата от значителни структурни реформи в страните извън еврозоната, за да се увеличат икономическият растеж и конкурентността. ЕЦБ по-конкретно посочва необходимостта страните от региона да повишат качеството на своите институции, включително да се подобрят бизнес средата и ефективността на администрацията, както и да се намалят сивата икономика и корупцията и да се подобри независимостта на съдебната система. Препоръчва се и приватизация, както и отваряне на регулираните сектори за конкуренция и насърчаване на частните инвестиции. Подобрението на институциите води до по-висок икономически растеж, което съответно подобрява и финансовите показатели на страната. ЕЦБ посочва България, Румъния и Унгария като страни, които имат най-големи предизвикателства по отношение на институциите и които имат най-много потенциал за подобрение.
По отношение на реалната икономическа конвергенция Европейската централна банка изчислява, че през 2023 г. България достига 61,4% от БВП на човек в еврозоната – което не е много високо ниво, тъй като Чехия например е 88%, Полша е 77%, Румъния 75%, а Унгария 73%, според изчисленията на Европейската комисия. Обаче само за пет години увеличението при България е с над 11 процентни пункта, което показва много добра динамика – при това в много трудна геополитическа и икономическа среда и във времена на политическа нестабилност. Това развитие е както положителна индикация за устойчивостта на страната по време на световни шокове, така и устойчивост на вътрешни политически шокове. Не е пресилено да кажем, че българският бизнес се справя отлично в трудни времена и доста бързо се адаптира към промените в международната среда.
Като цяло общият извод е, че България се движи в правилната посока към изпълнение на критериите за членство в еврозоната – остава само един числов критерий за изпълнение и страната може да влезе в общата валута. Повече предизвикателства има по отношение на реалната конвергенция: България постепенно настига богатите страни, но все още чашата е едва наполовина пълна и са нужни още реформи и инвестиции, за да можем да се интегрираме с богатите западни пазари и да постигнем западния стандарт на живот.
|
Ключови думи
конвергентен доклад
икономиката на България
еврозона
инфлация
държавен дълг
лихви