Българската следа в мобилността на бъдещето

Стремим се да бъдем най-добрият работодател в софтуерната индустрия, споделя Константин Конов, главен изпълнителен директор на „Роберт Бош“ и представител на Група Bosch за България

Автор:

Начо Стригулев

Снимки:

Юлиян Донов

Българската следа в мобилността на бъдещето

Стремим се да бъдем най-добрият работодател в софтуерната индустрия, споделя Константин Конов, главен изпълнителен директор на „Роберт Бош“ и представител на Група Bosch за България

Българската следа в мобилността на бъдещето
quotes

Г-н Конов, през последните няколко години Bosch в България се разраства непрекъснато. На какво се дължи това?

Bosch присъства в България над 30 години, а продуктите на компанията са на българския пазар повече от век. Името и логото на Bosch са символ на високо качество и надеждност и са много разпознаваеми и популярни в България. Благодарение на усилията на нашите колеги търговци и маркетингови специалисти продажбите ни се увеличават година след година. Със създаването на Инженерния център през 2019 г. бизнесът ни в България нарасна многократно.

Тази година се навършват 5 години от създаването на „Бош Инженеринг Център София“. Как центърът допринася за дейността на групата?

За тези 5 години бизнесът ни се промени качествено. Самият център нарасна шесткратно от създаването си досега. Той беше създаден като една предприемаческа инициатива вместо като класическа корпоративна структура. Имаме свободата да вземаме важни стратегически решения за бизнеса тук, в София. Например решенията къде да инвестираме или какви технологии да разработваме. Това според мен е фактор за всички успехи, които постигнахме. За 5 години спечелихме много награди, особено в областта на иновациите и на човешките ресурси. На Career Show Awards спечелихме едновременно наградата за най-добър работодател в България и за най-добър работодател в IT. До момента никоя компания не бе постигала това. Две последователни години печелим наградата „Инвестиция в човешкия капитал“ в престижните награди на Българския форум на бизнес лидерите, получихме същото отличие и в конкурса на Българската агенция за инвестиции. 

Как привличате таланти в компанията?

От самото създаване на инженерния център в София сме си поставили за цел да бъдем най-желаният работодател в България в софтуерната индустрия и конкретно в автомобилния сектор. Фактор, който ни прави атрактивни, е, че при нас българските софтуерни инженери могат да работят по проекти от световен мащаб; имат досег до най-съвременните технологии и могат да се развиват като професионалисти. Като мотивация това е много важно за един инженер. В същото време тук хората споделят обща визия и могат да общуват в приятна атмосфера. Нито по време на ковид кризата, нито след това сме имали проблем с присъствието в офиса. В момента имаме възможност за 50% работа от къщи, но голяма част от колегите предпочитат да идват в офиса, защото тук се чувстват добре.

Как българските екипи допринасят за развитието на мобилността в световен мащаб?

Работим по над 70 проекта за всички големи световни производители на автомобили. Една от насоките е свързана с т.нар. Gateways в автомобила. Това са мощни компютри, които управляват отделни системи – двигател, ходова част, infotainment, осветление и т.н. Те са необходими за прехода към автономните автомобили и заменят множество от сега съществуващите ECUs (Electronic Control Units). Звучи просто, но е революционна промяна в начина, по който функционират автомобилите с ключовата роля на софтуера. Всички големи автомобилни производители работят в тази насока, като голяма част от тези проекти се изпълняват от нашия екип в София.

Друг интересен проект е Ambient Lights (атмосферно осветление) за Daimler. Идеята е през нощта чрез сензори и изкуствен интелект автомобилът да разбира какво е настроението на водача и на пътниците. Съответно интериорът динамично се осветява така, че хората да се чувстват комфортно. Това намалява умората и прави шофирането изключително приятно. Тази система присъства във високата класа автомобили на Daimler и е сред конкурентните предимства на компанията. Проектът се прави изцяло в България. Огромен процент от компонентите за всички производители на електрически велосипеди (e-байкове) се произвеждат от Bosch, а значителен процент от софтуера за тези компоненти се прави в инженерния ни център в България. Имаме голям екип от инженери, които работят в областта на електрическите велосипеди.

С поглед към бъдещето наши колеги създадоха и патентоваха това, което наричаме e-каяк. Идеята е концепцията на е-байка да бъде приложена в лодка. Това според нас може да намери широко приложение в туристическата индустрия като възможност човек да измине по вода наример100 км, без да се измори.

Има ли основания да се каже, че България е глобален хъб за разработка на автомобилен софтуер?

Да, може да се каже така. Разбира се, на пазара има и доста други компании, които се занимават с това. България има потенциал и развиваща се софтуерна екосистема. Ние, както и други компании, работим с университетите за създаване на кадри, както и с гимназиите чрез т.нар. дуално обучение. Без подкрепата на младите таланти няма как да има развитие. Сключихме 10-годишен договор с ТУ за създаване на бакалавърска програма по специалността „Интелигентни системи и изкуствен интелект“. Първите студенти по тази специалност вече са втори курс. Ние активно ще се включим в обучението и ще осигурим стажове на тези млади хора през третата и четвъртата година. Това е една добра възможност да се обучават в тези технологии тук, в България. Създадохме и вече трета година развиваме собствена академия за софтуерни инженери Bosch ECS Career Camp. С нея даваме възможност за успешен кариерен старт на млади и талантливи хора, които имат потенциала и амбицията да бъдат част от бъдещето на автомобилната индустрия.

Как опитът ви оформя стила ви на работа като главен изпълнителен директор на „Роберт Бош“?

Тенденция в корпоративното управление е да се дава определена свобода на локалния мениджмънт, защото е важно за доброто развитие на бизнеса. Това е нашият предприемачески стил на управление, за който вече стана дума. Обратната тенденция е, че висшият мениджмънт иска да задава посоката на развитие. Да се намери точният баланс между тези две тенденции е голямо предизвикателство, а аз имам голям опит с подобни казуси. Мисля, че успяхме да намерим правилния баланс, и затова нещата при нас се получават добре.

Константин Конов е главен изпълнителен директор на „Роберт Бош“ и представител на Група Bosch за България. Той е магистър по компютърни науки от ТУ с над 25 години опит в IT сектора. Bosch е водеща световна технологична група в автомобилното оборудване, термотехниката, електроинструментите, сградните технологии и домакинските уреди. Бош придобива софтуерната компания ProSyst през 2015 г. и сформира бизнес направление в областта на IoT и AI. Компанията става част от Bosch Software Innovations, преименувана по-късно на Bosch Digital. През 2019 г. е открит „Бош Инженеринг Център София“, който има водещи позиции в разработката на софтуер за автомобили и електрически велосипеди. За „Бош“ в България работят над 1000 човека, включително над 700 в инженерния център.