Да купуваш спомени, които не се купуват с пари

България търси своето място сред трендовете, Албания печели

Автор:

Алек Вучков

Снимки:

Mastercard

Да купуваш спомени, които не се купуват с пари

България търси своето място сред трендовете, Албания печели

Да купуваш спомени, които не се купуват с пари
quotes

Mastercard от години дава възможност на своите партньори и картодържатели да изживяват все по-незабравими моменти на събития като легендарните футболни мачове на UEFA, тенис турнирите Roland Garros и Australian Open, филмовите фестивали в Кан, Берлин и Венеция, топ музикалните награди в Европа и света – BRIT Awards, GRAMMY. В България от пет години Mastercard подкрепя водещите фестивали и концерти на музикалната сцена през портфолиото на Fest Team, A to Jazz, Midalidare Rock. Подпомага повишаването на имиджа на българската кулинарна сцена с редица гурме събития и проекти за развитие на малкия бизнес в сферата на храненето, включително и с дарения за образование на млади таланти.

Кулинарията като двигател на туризма

Да пътуваш, означава да създаваш незабравими спомени. А туризмът е отрасъл с ключово значение за всяка икономика, включително и българската, където нашата страна все още търси своето лице и послание към чуждестранните туристи. Подходът на Mastercard е да инвестира не в стандартни туристически кампании, а в комбинация между решения за дигитална трансформация, програми за лоялност и оферти за пътешествия като възможност да се изпита нещо различно, специфично и уникално за всяка държава. За България Мastercard вярва, че кулинарният туризъм и хранителното културно наследство са с огромен потенциал за изграждане на дестинацията пред света. През 2024 г. компанията даде възможност за първи път бутикови български винарни да се представят на престижно изложение в Болоня, Италия – Slow Wine Fair. Мastercard си сътрудничи и с международната кулинарна академия HRC в София и гурме асоциацията JRE – Jeunes Restaurateurs, за появата на България на световната кулинарна карта. Благодарение на усилията на HRC и младите български готвачи Веселин Калев (ресторант aEstivum), Владислав Пенов (ресторант „Космос“) и Филип Захариев (Ona) през март JRE официално прие България като препоръчана кулинарна дестинация. „Всички данни показват, че европейците харчат приоритетно за изживявания. Всичко това се случва в изумително красиви културни пространства и поражда спомени за цял живот. Това е и концепцията на Мastercard за „безценно“: предлагаме безброй безценни изживявания в над 30 държави на нашата платформа www.priceless. com“, казва Раджа Раджаманар, главен глобален мениджър на Mastercard за маркетинг и комуникации.

Президентът на JRE Даниел Леман приема официално Веселин Калев, Владислав Пенов и Филип Захариев в кулинарната асоциация на Европа. 

Какво показва проучването Mastercard Еxperience Economy 2024?

Според най-новото проучване на Mastercard в Европа Еxperience Economy 2024* все повече потребители предпочитат да инвестират средствата си в изживявания вместо във вещи. 9 от 10 (или 88%) от запитаните са заделили повече средства, отколкото през 2023 г., за да посетят специални събития в сферата на кулинарията, спорта, музиката или киното. Над половината – 55% – планират да похарчат повече за изживявания в сравнение с преди, а 78% споделят, че правят това с убеденост, че си заслужава.

63% oт българите планират да харчат за пътешествия през ваканциите си, като 5 от 10 биха пътували до друга държава за събитие в сферата на техния интерес;

29% ще се включат в кулинарни изживявания – специални вечери с гост-готвачи, винени дегустации, готварски курсове и др.;

• за първи път наблюдаваме и готовност за включване в доброволчески акции като желано общностно изживяване – 21% биха посветили времето си на тези събития. Допитването подкрепя и бизнес данните на Mastercard Economic Institute (MEI). Според тях делът на инвестициите на потребителите в пътувания и посещения на ресторанти и барове през 2023 г. се е увеличил с 22% в Европа в сравнение с 2019 г. За контекст – харченето за стоки и вещи е запазило предишните си нива. 

България търси своето място сред трендовете, Албания печели

Според горещите данни на един от най-големите бизнес анализи всяка година Travel Trends 2024 на MEI през 2024 г. наблюдаваме рекорди в глобалния туризъм. Нивата от предпандемичната 2019 г. вече са надминати с 21%, като пътуващите прекарват средно по два дни повече в дестинацията, която са избрали. Броят на нощувките в Европа възлиза на 2,91 млрд. престоя през 2023 г. в сравнение с 2,88 млрд. през 2019 г. В Европа Мюнхен се нарежда като най-популярната дестинация за това лято (юни-август 2024 г.), тъй като градът е домакин на голямо глобално спортно събитие през юни. Следват Тирана (Албания), Ница (Франция), Керкира/Корфу (Гърция) и Истанбул (Турция). През 2024 г. по-евтините крайбрежни дестинации Албания, Хърватия и Турция регистрират най-високия ръст на полетите.

Туризмът в Албания се разраства особено бързо, като броят на полетите се удвоява от 2019 г. насам, а пристигащите туристи скачат от 12 млн. през 2019 г. на 17 млн. през 2023 г. „Нашите наблюдения разкриват забележимо изместване към „поддържащите“ сезони, тъй като европейските пътешественици избират по-меките месеци май-юни и септември-октомври, като избягват претъпкания пиков летен период. Нещо повече, европейската икономика на преживяванията ще се развива, тъй като има ясна склонност сред европейските туристи да дават приоритет на завладяващите изживявания и да избират дестинации, които осигуряват както стойност, така и автентичност“, казва Наталия Лехманова, главен икономист за Европа в Mastercard Economics Institute.