Business Signature БРОЙ /// Мениджър 11/24
Добрият финансист на дълги разстояния
Никола Петрески, главен финансов директор на „Yettel България“, разказва за пътя си в телеком индустрията, дигиталната трансформация и какво трябва да отчитат финансовите стратегии в бъдеще
Добрият финансист на дълги разстояния
Никола Петрески, главен финансов директор на „Yettel България“, разказва за пътя си в телеком индустрията, дигиталната трансформация и какво трябва да отчитат финансовите стратегии в бъдеще
Научнофантастичният сериал For all mankind е един от последните, които Никола Петрески следи с интерес. В него Джон Кенеди не е убит; първият човек, който стъпва на Луната, не е Нийл Армстронг, а руснакът Алексей Леонов. Нацията, която първа стига до Марс, е Северна Корея. Алтернативните пътища на историята и въпросът „Какво би било, ако…“ често занимават ума му. От една страна, от дете чете класици в жанра като Айзък Азимов и Артър Кларк. От друга, вярва, че любопитството към света е ключово качество, особено за финансовите директори, какъвто е и той. Вече седем години Никола Петрески заема тази роля в „Yettel България“. И седемте си приличат по това, че минават под знака на лидерството – от 2017 до 2023 г. телекомът е лидер по приходи в мобилния сегмент.
През 2023 г. делът му при приходите от мобилни услуги е над 37%. За същия седемгодишен период операторът държи първото място у нас и по друг ключов показател – средномесечен приход на абонат (ARPU). „Тези числа не са финансови постижения, макар да изглеждат такива – казва Петрески. – Те отразяват цялостната ни бизнес стратегия – да даваме на клиента релевантните за него продукти и услуги на добра цена и с отлично качество.“ По думите му да си добър една-две години е лесно постижимо, но да си добър на дългите разстояния – това за него е най-трудната и стойностна победа. „Изисква много добре да познаваш бизнеса, да знаеш кои процеси са оптимално построени и кои не, къде трябва и къде не трябва да инвестираш“, обяснява той.
Над 20-годишният опит, който има в телеком сектора и корпоративните финанси, определено му дава това знание. Част е от компанията в едни от най-динамичните години от развитието ѝ. Като главен финансов директор два пъти участва в процеса по смяна на собствеността – първо, през 2018 г., когато PPF Group купува телекома от тогавашния собственик „Теленор“, и втори път сега с придобиването на 50% плюс 1 акция от страна на световната телекомуникационна група e&. „Бяхме първият оператор в страната, който пусна 4G. Първи тествахме и мрежата от пето поколение, с което проправихме пътя на 5G у нас“, прави равносметка Петрески. През 2020 г. компанията навлиза и във фиксирания сегмент, като пуска фиксиран интернет за дома през своята мобилна мрежа. Днес операторът има над 100 000 абонати на тази услуга, което безспорно е добър темп на растеж.
Миналата година Yettel стартира и интерактивната си телевизия Yettel TV, като начинът, по който я предлага – ексклузивно през своята 5G мрежа, е отличителен за телекома и едно от първите подобни решения в света. „Ребрандирахме се и надградихме представата за бранда като още по-модерен и с високо качество на услугата. Като събера всички тези ключови моменти, те са наистина много“, обобщава Петрески. Годините, прекарани в България, го учат да бъде гъвкав в рамките на своите здрави принципи. „Тази гъвкавост ти дава възможност да се адаптираш към промените и ти самият да учиш и да растеш“, казва финансовият директор. Големите уроци за бизнеса и живота обаче започва да открива много преди да дойде в компанията.
Години на растеж
Никола Петрески е роден в Република Северна Македония. Още като студент идва в България, където завършва две специалности в Американския университет в Благоевград – „Бизнес администрация“ и „Политически науки и международни отношения“. Любопитството му си проличава още в студентските години – системата позволява да запише различни основни предмети и той не пропуска да се възползва. Опитва от дисциплини като компютърни науки, приложна икономика, политически науки и дори журналистика.
Идеята му е да стане инвестиционен банкер, но първата му сериозна работа – като одитор и консултант в KPMG в Скопие, променя плановете му. Опитът с различни компании и общуването с хора на ръководни позиции му показват огромната сила, която дават финансите. „Тогава разбрах, че ако знаеш как да ги използваш, можеш да разбереш всеки бизнес, да влезеш в дълбочина до най-малкия детайл и едновременно да имаш голямата картина“, разказва Петрески. Любовта му към телекомуникациите се появява точно в този период – в първите му дни в KPMG участва в изготвянето на дю дилиджънс при продажбата на северномакедонския телеком на Deutsche Telekom. „Към онзи момент на Балканите телеком секторът беше единствената толкова динамична индустрия, в която можеш да видиш как се случва целият бизнес от началото до края. Хареса ми, защото беше комплексно и динамично“, обяснява той. Затова и когато от Deutsche Telekom го канят да работи за тях, бързо взима решение – пътят му в телекомуникациите официално започва.
След четири години в най-голямата телекомуникационна група в Германия следващият крайъгълен камък в кариерата му е „Теленор Сърбия“. Скандинавският телеком тъкмо е стъпил на сръбския пазар, а през следващите десет години Петрески ще има важна роля в създаването на бизнес модела на компанията. Описва го като време на израстване и време на сбогуване с илюзиите и наивността, че да знаеш и можеш е достатъчно, за да успееш в корпоративния свят. И макар това да променя първоначалната му представа, с годините успява да се утвърди, без да изневерява на принципите си. През първите три-четири години формира екипите за вътрешен одит, след което в продължение на половин година временно изпълнява длъжността главен финансов директор. Ръководи процеса по консолидирането на Теленор Банка. Отговаря и за сливането на финансовите отдели на „Теленор Сърбия“ и „Теленор Черна гора“, като през последните три-четири години е директор „Контрол и управление на риска“ за двете държави. Така до 2017 г., когато го канят да стане главен финансов директор на тогавашния „Теленор България“, днес вече Yettel.
Бъдещето – дигитално и трудно за прогнозиране
Никола Петрески често говори за рисковете – първо, защото работата му го изисква, и второ, защото е убеден, че за да ги превърнеш във възможност, трябва да знаеш как да ги управляваш. В бъдещето вижда поравно и от двете – неограничени възможности на фона на все по-сложни геополитически процеси. През годините е преживял разпада на Югославия и войната в Косово и Сърбия. Минал е през хиперинфлацията в България през 90-те и интернет революцията, през световната финансова криза през 2008 г. и COVID-19. И това, което е пред нас, го притеснява много повече от всичко, минало досега – „не защото няма възможности, напротив, а защото не съм сигурен, че знаем как да ги управляваме“, обяснява Петрески.
Когато говори за дигиталната трансформация, вижда две възможни посоки – първата е клиентът да получава още по-качествени и по-удобни услуги, а втората – компаниите да имат по-ефикасен начин, по който да им ги осигурят. Кога тази инвестиция ще се отплати, е трудно да се прогнозира с точност – предположенията варират от 2 до 15 години, но по думите му само бъдещето ще покаже със сигурност. Сложността идва от това, че преминаването към дигитална среда е много по-комплексно, отколкото изглежда, обяснява той.
Дигиталната трансформация означава устойчиво да промениш начина, по който правиш бизнес. Едновременно с това трябва да отчитаме, че дигиталният живот на клиента е много по-различен от физическия му, което прави задачата още по-трудна. „Това, което е задължително, е, че хората трябва да получават качествена дигитална услуга по удобен за тях дигитален начин. Това е целта, която си поставяме и ние като компания“, добавя Петрески.
Наскоро телекомът заяви амбицията си изцяло да дигитализира бизнеса си до 2025 г., така че в бъдеще клиентът да може да прави всичко не само в магазина, но и онлайн. На финала го питаме какво е важно да отчитат финансовите стратегии занапред. „В близкото бъдеще не мисля, че нещо ще се промени. Това, което със сигурност ще наблюдаваме, е много по-тясната връзка между теми като ESG и финансовите резултати – прогнозира той. – Гледайки по-надалеч обаче, мисля, че с развитието на AI може да настъпят много по-големи промени – като например финансите изцяло да се трансформират.“ Според него е възможно да настъпи драстична промяна по отношение на това кои финансови показатели ще са релевантни в бъдеще и колко дългосрочно трябва да се следят. „Любопитен съм да видя как тези неща ще се развият. Радвам се, че активно участвам в тях и че живеем в толкова интересни времена“, завършва Петрески.
Никола Петрески е главен финансов директор на „Yettel България“. Той ръководи финансите на компанията, както и екипите, отговорни за счетоводството, финансовото планиране, финансовите процеси за крайни клиенти, снабдяването и логистиката и активностите по търговия на едро.
|
Ключови думи
Yettel
телекомуникации
финанси