Глобално мислене от ранна възраст

Ако успеем да покажем резултати, да докажем ефективността на ранната образователна инвестиция, можем да вдъхновим и системни реформи, казва Тони Пачевски, управител на ABC KinderCare

Автор:

Ева Христова

Глобално мислене от ранна възраст

Глобално мислене от ранна възраст

Ако успеем да покажем резултати, да докажем ефективността на ранната образователна инвестиция, можем да вдъхновим и системни реформи, казва Тони Пачевски, управител на ABC KinderCare

Глобално мислене от ранна възраст
quotes

Господин Пачевски, какви са разликите между една добра детска градина и едно истински вдъхновяващо пространство?

Разликата е в това какво преживяване създаваш за детето всеки ден. Добрата детска градина се грижи децата да са в безопасност, да получат базови грижи и обучение. Истински вдъхновяващото пространство обаче отива много по-далеч – то поставя детето в центъра като активен участник, който изследва, пита, експериментира. В ABC KinderCare създаваме среда, която вдъхновява любопитство, учи децата чрез игра и възпитава в самостоятелност. Стараем се да градим култура на уважение, креативност и развитие – както за децата, така и за учителите.

Какви са предизвикателствата и ползите от създаването на мултикултурна образователна общност в ранна детска възраст?

Мултикултурната среда носи огромно богатство, но и отговорности. В нашите групи често имаме деца от различни националности. Това изисква високо ниво на емпатия, гъвкавост и междукултурна осъзнатост от страна на педагогическия екип. Предизвикателствата са свързани с езиковата адаптация, различията в семейните ценности и комуникационните стилове. Но ползите за децата са много повече – те се научават от най-ранна възраст на толерантност, приемане, и културна чувствителност. Те израстват с отворено съзнание за света и за различните хора в него.

Какви предимства носи прилагането на международни програми като IPC (International Preschool Curriculum) и IEYC (International Early Years Curriculum) в български контекст?

IPC и IEYC са изключително добре структурирани програми, които отговарят на съвременните образователни нужди – с фокус върху проектно базирано обучение, интердисциплинарност и социално-емоционално развитие. Съчетаваме основите на програмата с националната рамка за предучилищно образование и добавяме теми, свързани с местната култура, традиции и празници. Работим в тясно партньорство със Софийския университет, катедра „Предучилищна и начална училищна педагогика“, за методическо обогатяване и подготовка на кадри, които разбират нуждата от интеркултурна и съвременна педагогика. 

Как играта може да бъде използвана като инструмент за задълбочено учене?

Играта е най-естествената форма на учене за децата в ранна възраст. Тя не е просто забавление – тя е среда за експериментиране, решаване на проблеми, изграждане на логика и емоционална регулация. Чрез игрови сценарии ние можем да наблюдаваме, насърчаваме и разширяваме детските знания и умения. В ABC KinderCare използваме игрови центрове, ролеви игри и творчески ателиета като част от ежедневната учебна програма.

Какво значение има активното участие на родителите в ежедневния образователен процес на детето?

Силната връзка с родителите е една от основите на нашия модел. Гордеем се с нашия Алумни клуб. Родителите са първите възпитатели и наши партньори. Ние ги включваме чрез регулярни срещи, открити уроци, ежедневна обратна връзка и дигитални платформи. В същото време педагогът запазва своята професионална автономия. Балансът идва от взаимно уважение и ясната комуникация.

Как частните детски образователни институции като ABC KinderCare могат да бъдат пример и двигател за по-широка промяна?

Като гъвкави структури частните образователни институции имат възможност да въвеждат нови методи, да експериментират, да инвестират в екипите си и да поставят по-високи стандарти. Ние от ABC KinderCare споделяме нашия опит с публични партньори, организираме обучения и работим с университети и НПО сектора. Промяната не е въпрос на противопоставяне между частно и държавно, а на обединение около добрите практики. Ако успеем да покажем резултати, да докажем ефективността на ранната образователна инвестиция, можем да вдъхновим и системни реформи. 

Там, където ранното детство среща бъдещето

В свят, в който изискванията към уменията на бъдещите поколения се променят със скоростта на технологичния прогрес, образованието трябва не само да подготвя децата, но и да ги вдъхновява. ABC KinderCare е български пример за иновативен, интегриран и международно ориентиран модел на ранно детско развитие, който вече повече от 15 години успешно задава високи стандарти в частното предучилищно образование у нас.

Създадени с мисията да изградят мост между играта и ученето, детските центрове ABC KinderCare съчетават британския подход към образованието – чрез програмите International Preschool Curriculum (IPC) и IEYC (International Early Years Curriculum) – с индивидуален фокус върху всяко дете, независимо от националност или език. Към днешна дата в трите локации в София – „Христо Смирненски“, „Бунтовник“ и „Драгалевци“, са се обучавали деца от над 25 националности.

Иновация в действие: Международната учебна програма е само част от формулата. ABC KinderCare интегрира принципите на социално-емоционалното учене, прилага наблюдение чрез педагогически дневници и работи активно за включване на родителите в образователния процес – чрез открити уроци, събития и система за ежедневна обратна връзка.

Много от възпитаниците на ABC успешно продължават в реномирани международни училища у нас и в чужбина. Особено внимание се отделя на изграждането на ключови компетентности като критично мислене, самостоятелност, емоционална интелигентност, комуникативни умения и културна осъзнатост – фундаментални умения за живота и професионална реализация в бъдеще.