Говорим за бизнеса само в работно време

Старая се да бъдем достатъчно корпоративни, за да сме ефективни, и същевременно да съхраним човешкото у хората, споделя Десислава Бунарджиева, мениджър бизнес развитие и координация в „Булагро“ АД

Автор:

Специален проект за ОББ Семеен бизнес

Снимки:

Димитър Малешков

Говорим за бизнеса само в работно време

Говорим за бизнеса само в работно време

Старая се да бъдем достатъчно корпоративни, за да сме ефективни, и същевременно да съхраним човешкото у хората, споделя Десислава Бунарджиева, мениджър бизнес развитие и координация в „Булагро“ АД

Говорим за бизнеса само в работно време
quotes

Бизнесът на семейство Бунарджиеви започва през 1989 г., като е един от първите регистрирани в Търговския регистър. Фирмата първоначално се занимава с разработка на софтуер, но постепенно се преориентира към сектора на земеделието. Оттогава до днес, когато компанията празнува своята 35-годишнина, тя значително се е разраснала. В момента дружеството се състои от пет различни фирми, в които работят 140 души из цяла България. „Булагро“ се занимава с агропродукти – семена, торове, препарати и застраховки, а „Булагро Машини“ търгува и сервизира машини за земеделието.

Всички марки, които се предлагат, са изпитани в „Булагро Земя“ на площи от почти 10 хил. дка близо до Стара Загора, а за да може да задоволи нуждите на всички земеделци, групата предлагат горива и масла от фирма „Булойл“. В момента трима от семейството работят в компанията – бащата, който е изпълнителен директор на фирмите, майката, която се занимава със застраховките, и по-малката дъщеря Десислава Бунарджиева. По-голямата ѝ сестра се реализира като успешен илюстратор зад граница. Десислава се стреми да добави свой принос в управлението, като се фокусира върху сплотяването на екипите. Вярва във „философията“ на мравуняка, в който всеки има своята роля, но ако има нужда от помощ, винаги има и някой, който да се отзове.

Какво в агромениджмънта привлича и задържа интереса ви за кариерно развитие като жена лидер?

Обичам да скачам в трудното и да правя нещо по-различно. Харесва ми динамичната среда в аграрния сектор. Мнозина си мислят, че земеделието е проста работа за прости хора, но всъщност всеки ден общувам с ерудирани и интелигентни личности. Постоянно има развитие и се появяват нови технологии. Секторът е фундаментален за изхранването на всички и създава силна основа за развитието на цялата ни икономика.

Имате ли разписани ценности като семеен бизнес и как се прилагат в оперативната ви работа?

Както във всяко семейство, така и при нас важат нормалните ценности и правила – не лъжи, не мами другите, бъди честен, помагай. Съвременният мениджмънт изисква отношенията да бъдат прозрачни и истински. Това е необходимо за създаването на качествена връзка между хората, за да може всеки да се чувства част от каузата. Ако хората нямат кауза, в която да се целят, те губят мотивация, а без нея цялата верига не функционира. Каузата е нещо много индивидуално за всеки и затова имам личен подход към всеки човек. Някои се мотивират от пари, други от възможности за развитие, трети от качествено свършената работа.

При разрастване на бизнеса има ли риск корпоративната структура да измести семейния дух на компанията?

Семейният дух е усещане за цялост, която зависи от самите нас, за да я опазим. Старая се да бъдем достатъчно корпоративни, за да сме ефективни, и същевременно да съхраним човешкото у хората, позволявайки им да развиват своята индивидуалност и да показват истинските си същности. На практика уникалността на всеки един човек ни прави част от цялата картина, придавайки ѝ пълния ѝ смисъл. Семейният дух е именно това – да укрепваме взаимоотношенията между членовете и заедно да опазваме семейните ценности, а те до голяма степен се припокриват с тези на фирмата.

Как балансирате между работата и семейния живот?

Говорим за бизнеса само в работно време. Извън работно време просто не обсъждаме професионални теми. Целенасочено сме се разбрали, когато сме заедно, да не говорим за бизнес. Това ни позволява да се фокусираме върху семейството. Интересуваме се как е всеки, какво се случва с него, докъде е стигнал с личните си проекти и развитие.

Десислава Бунарджиева (31 г.) завършва бакалавърска степен по агробизнес мениджмънт в University of Reading, Великобритания. Продължава с магистратура по растителна защита в Аграрния университет в Пловдив. Трупа опит като търговски представител и маркетинг мениджър в компании извън семейния бизнес. За кратко стартира свой бизнес за женско здраве и красота. От 2018 г. е официално част от бизнеса на „Булагро“ АД. Първоначално е консултант по хранене на растенията за Западна България, а в момента е мениджър бизнес развитие и координация.

5 до 6 години отнема плавният преход 

Нашите наследници трябва да познават отлично структурата и функционирането на компанията, споделя Христофор Бунарджиев, основател и председател на Борда на директорите на „Булагро“ АД 

В кой момент дъщеря ви ще е напълно готова да поеме изцяло управлението?

Труден въпрос. Моментът ще дойде, когато видя и се убедя в сигналите за готовност у Деси. Това са нейните увереност, знания и най-вече умение за вземане на трудни решения. Нашите наследници трябва да познават отлично структурата и функционирането на компанията, а и разбира се, ние като първо поколение трябва да сме готови да отстъпим. За да се случи това, препоръчвам 5- до 6-годишен период на паралелна работа на високо мениджърско ниво за плавен преход и подкрепа.

От какво зависи просперитетът на повече семейни компании у нас?

Ако преди 35 години беше необходимо силно желание за успех, сега не е така. Времената се промениха и вече за конкурентоспособността на семейните компании имат значение фактори като образование и подготовка. Затова много семейства инвестират в професионално обучение и в изграждане на умения на своите наследници. Западното образование в елитни училища помага за придобиването на нужната квалификация, но също така то отваря и вратите за развитие на бизнеса зад граница. Разбира се, на всеки семеен бизнес е нужен уникален продукт или услуга, с която да се пребори на свръхконкурентните международни пазари.