Business Signature БРОЙ /// Мениджър 02/2025
Предизвикателствата пред новите мениджъри
За пръв път от над 120 години имаме работна среда, в която активно работят четири поколения. В 80% от случаите на конфликт причината е разминаване в предпочитания стил на комуникация между поколенията, споделя Иван Ганчев, www.hrvalue.bg
Предизвикателствата пред новите мениджъри

За пръв път от над 120 години имаме работна среда, в която активно работят четири поколения. В 80% от случаите на конфликт причината е разминаване в предпочитания стил на комуникация между поколенията, споделя Иван Ганчев, www.hrvalue.bg


Каква е най-голямата трудност при комуникацията в съвременните бизнес екипи?
Въпреки че скоростта на комуникация е важна, особено в днешната динамична среда, по-съществен е начинът, по който информацията се поднася. Рядко срещам мениджъри, които умеят да адаптират комуникацията си според получателя – било то колега, екип или клиент.
Защо организациите избират да повишават вътрешни кадри вместо да наемат външни мениджъри?
В днешно време е все по-скъпо и времеемко да се създаде продуктивен ръководител отвън. Повишаването на успешен служител в мениджърска позиция носи по-малко рискове и изисква по-кратък период на адаптация. Освен това е и финансово по-изгодно за организацията.
Какви са основните предизвикателства пред новоповишените мениджъри?
Новите мениджъри се фокусират върху привилегиите и материалните придобивки, пропускайки новите критерии за успех в позицията. Те трябва да влязат в съвсем нова роля, която изисква различни умения от предишната им позиция.
Как можем да разпознаем, че един нов мениджър има трудности с новата си роля?
Основният симптом е постоянното отлагане на определени задачи – особено тези, в които се чувства несигурен, например провеждането на екипни срещи или даването на коригираща обратна връзка. Често виждаме как той продължава да работи постарому – поема работата на подчинените си, вместо да ги развива.
Какво прави ситуацията на работното място днес особено сложна?
За пръв път от над 120 години имаме работна среда, в която активно работят четири поколения. В 80% от случаите на конфликт, които наблюдавам, причината е разминаване в предпочитания стил на комуникация между поколенията.
Какво е решението за успешното развитие на новите мениджъри?
Необходимо е да им се осигури защитена среда за развитие на нови умения – например чрез динамични тренинг програми, където могат да експериментират с нови подходи без риск. Промяната изисква много малки стъпки и новo поведениe, за които няма универсална формула за успех.
Как може да се подобри ефективността на работните срещи?
Ключът е в ясното дефиниране на ролите. Когато хората не са наясно защо присъстват на дадена среща и каква е тяхната роля, това води до неефективност и потенциални конфликти. Самото наличие на информация не гарантира разбиране, мотивация и ангажираност, но ролята – формална или не – е олицетворение на целта да сме там.
Коя е работещата тактика за успешно навлизане на млади мениджъри в новите обувки?
Често при навлизането в нова роля в организацията моите клиенти попадат в капана на ограничаващите вярвания и нереалистичните свръхцели. Задават си критични въпроси, които ги отклоняват от целите им, като „Какво ще правя, ако не се справя?“ или „Ако не ми харесат презентация?“. Това, което правя, е да им давам алтернативни въпроси, подкрепящи процеса в правилната посока. Такива въпроси са „Кое от нещата в твои контрол по посока на X цел все още не си предприел?“ или „От какво имаш нужда да се откажеш, за да бъдеш успешен в новата си роля?“. Трансформацията на един служител от работник в мениджър и последващата му еволюция в лидер е толкова техническа, колкото и личностна, а това изисква две неща – време и правилните въпроси!
Как бихте описали успешния съвременен мениджър?
Успешният мениджър днес е много повече от контрольор – той е ментор, фасилитатор на знания, водещ на динамични срещи и преводач между различните нива в организацията. Той превръща традиционните отношения на контрол и отчетност в истинско сътрудничество и партньорство с екипа си.
Иван Ганчев е бизнес треньор, HR практик и управляващ собственик на www.hrvalue.bg. Има над 17 години опит в изготвянето и провеждането на програми за развитие на умения с над 3800 проведени събития с над 1340 мениджъри и над 21 600 служители на три континента. Създател е на YouTube канала HR Value, фокусиран върху практичните решения за управление на екипи и презентационни умения.
www.hrvalue.bg е доставчик на програми за развитие на ключови умения на служители и мениджъри, изготвя обучително съдържание, дизайн на LMS платформи и подкрепя HR процесите в организациите.
|
Ключови думи
hrvalue
компании
бизнес
управление
мениджъри