Business Signature БРОЙ /// Мениджър 11/24
Суперсилата на лидера
Промените, на които сме свидетели днес, са изключително интензивни. Тук именно е ролята на лидерите, казва Катерина Шопова, член на УС на Лидл България
Суперсилата на лидера
Промените, на които сме свидетели днес, са изключително интензивни. Тук именно е ролята на лидерите, казва Катерина Шопова, член на УС на Лидл България
Посветили сме този брой на лидерството и промяната. Смятате ли, че двете са свързани?
Промените, на които сме свидетели днес, са изключително интензивни и това ни поставя в нова реалност. Факт е, че промени, иновации и открития винаги е имало, но са се случвали с много по-бавен темп, което е помагало на хората да се адаптират и да ги осмислят. Сега големите промени следват постоянно и въпреки че всеки има почти пълен достъп до информация, е все по-трудно да се разбере обхватът им и как могат да повлияят върху живота ни. Тук именно е ролята на лидерите – хора, компании или организации, които могат да превеждат комплексните процеси на разбираем език, да подпомагат адаптацията през подкрепа и стабилност.
Кои са ключовите умения, които трябва да притежават лидерите на промяната?
Успешните лидери действително имат и развиват у себе си знания и умения, които да са релевантни не само за днешния, но и за утрешния ден. Изключително важно е да имат критично мислене, с което да разчитат правилно данните, които получават, и да вземат решения, базирани на това. Качество, което става все по-ценно в свят, изпълнен с информационен шум и море от данни. Сред най-важните умения е способността да влияеш и да увличаш хората около себе си в името на споделени каузи и чрез създаване на работещи партньорства и общности, базирани на споделени цели и ценности. Конкретен пример е темата за многообразие и приобщаване – дълъг път, по който вървим и по който бихме искали да преведем и обществото, за да се повишат толерантността и разбирането. Мога да дам за пример създаването на единствената у нас сертифицираща Академия за многообразие, равнопоставеност и приобщаване, тя се прави в сътрудничество между бизнес, НПО и образователна институция с партньори Lidl, Съветът на жените в бизнеса в България и Стопанският факултет на Софийския университет.
От януари 2025 г. предстои третото ѝ издание, като резултатите до момента сочат изключително висока удовлетвореност на участниците и създаване на силна общност от посланици, които разбират и промотират позитивите от политиките на многообразие. Друго важно умение е убедителната комуникация, защото можеш да имаш прекрасни идеи, но когато не можеш да ги аргументираш по разбираем начин и да запалиш искрата в другия, рискуваш да останеш неразбран. Така че изграждането на отношения на доверие е основата за постигане на желаните цели, а важен инструмент е въздействащата комуникация и обратната връзка. Всеки чува по различен начин и е ключово как се предава информацията, да е съобразена с индивида, очакванията и нагласата му.
Тук мога да споделя за огромен вътрешен проект, по който работим в Lidl, посветен на корпоративните ни ценности. В реализацията му заложихме на срещи на живо за всеки екип, в които хората обсъждат разбирането си за ценностите на компанията през своето ежедневие и взаимоотношения, осъзнават потенциали за промяна и развитие и поемат конкретни ангажименти. Това е истинското пътуване заедно, в което има двупосочна комуникация, вслушване и сплотеност. Когато говорим за лидерите на новото време, наистина трябва да имаме предвид още много неща, без които просто не можем да бъдем адекватни на предизвикателствата, като медийна грамотност, нагласа за растеж (или growth mindset), асертивност, взаимовръзка между личен и професионален свят…
Смятаме, че това са ключови предпоставки за успех на хората на първо място като личности, а след това и като професионалисти, и стартирахме мащабната инициатива „Уменията на 21-ви век“. В компанията тя се реализира през серия от обучения в тези компетентности, а навън – през собствен видеокаст в YouTube канала ни.
Как се вписва компания като Lidl в това разбиране за лидерство в промените?
Светът е динамичен, но за сектора на бързооборотните стоки това важи дори в още по-висока степен, защото ние работим седем дни в седмицата за хората и Според доклада Edelman Trust Barometer 2024 бизнесът е натоварен от хората с най-голямо доверие в сравнение с институции, медии и др., което поражда още по-голям ангажимент какво и как се случва в него. Той трябва да бъде смел в решенията си и да може да ги отстоява, защото това е проявата на лидерство на практика. Пример за такъв проект, който води обществото напред, е поставянето на автомати за обратно приемане на пластмасови бутилки и кенове в магазините на Lidl. Проект със сериозна инвестиция, който отразява нашето разбиране за отговорно отношение към природата и ресурсите. Хората му се довериха и само година след старта предадените бутилки и кенове са десетки милиони, те се рециклират и използват отново. Тази инициатива е показателна, че ако имаме куража да тръгнем по нова пътека, дори да е непопулярна, ако привлечем подкрепа и съмишленици, можем да предизвикаме големи промени в обществото.
Ако трябва в няколко изречения да обобщите лидерството в промените, кои биха били те?
Вярвам, че промените могат да се разглеждат като шанс за позитивна трансформация, ако ги приемаме през нагласа за развитие и растеж. Суперсилата на лидерите е, че те имат смелостта и уменията или да провокират случването на промените, които искат да видят около себе си, или да ги управляват по най-добрия начин, когато дойдат неочаквано. Те действат на принципа на Махатма Ганди „Бъди промяната, която искаш да видиш в света“.
Катерина Шопова е член на УС на Лидл България и отговаря за политиките в областта на човешките ресурси. Тя има над 20 години опит и експертиза в сферата, натрупани в компании с различни дейности. В тях неизменно е работила за позициониране на човешките ресурси като стратегически партньор на бизнеса при вземането на дългосрочни комплексни решения, включително свързани с трансформация на бизнес модела и културата в организацията. В Lidl Катерина Шопова е от 7 години. Спецификите на ритейл сектора, в който оперира компанията, дават възможност да ръководи и развива комплексна HR функция. Тя включва различни звена с обща мисия – създаването на среда за пълноценно развитие на потенциала на служителите и задаването на най-висок стандарт в човешките ресурси.
|
Ключови думи
Lidl
лидерство
развитие