Тенденции при глобалните разплащания през 2023 г.

Ръстът на използване на дигитални портфейли в периода 2022–2026 г. се очаква да надхвърли 130%

Автор:

Даниела Иванова, CEO, RYVYL EU

Снимки:

Личен архив

Тенденции при глобалните разплащания през 2023 г.

Тенденции при глобалните разплащания през 2023 г.

Ръстът на използване на дигитални портфейли в периода 2022–2026 г. се очаква да надхвърли 130%

Тенденции при глобалните разплащания през 2023 г.
Даниела Иванова, CEO, RYVYL EU
quotes

Без абсолютно никакво съмнение може да се каже, че през 2023 г. станахме свидетели на динамични и необратими промени в света на глобалните разплащания. До 2025 г. безналичните разплащания ще достигнат обем от близо 2 трлн. долара, което е ръст над 80% в сравнение с нивата от 2020 г. Това ускорение на дигиталните разплащания е функция на значителното израстване на потребителските умения на крайните клиенти (т.нар. зумър-поколение навлиза в активната си възраст на потребители); на изригването на нови технологии по отношение на инфраструктурата, базирана върху блокчейн мрежа, която доказа ефективността си в реална среда през различни крипто проекти.

КЛИЕНТЪТ КАЗВА

При безналичните разплащания конкуренцията наистина стана изключителна и като цяло клиентите почти еднолично диктуват качеството и цените на услугите. Това притиска компаниите в този сектор да разработват непрекъснато нови и нови продукти, които изцяло да покриват тези изисквания чрез предлагането на различни програми за стимулиране на лоялността на клиентите и различни бонусни системи. В това отношение банките определено изостават съществено, тъй като е практически невъзможно да поддържат продукти, които са в режим на постоянна адаптивност към непрекъснато променящите се нужди на крайните потребители. Според последните проучвания близо 40% от поколението на милениалите имат съществен интерес от използването на финансови услуги, в т.ч. и разплащания, предлагани от небанкови институции.

НАВИЦИТЕ НА ПОТРЕБИТЕЛИТЕ СЕ ПРОМЕНЯТ

Безспорно най-важната промяна е, че клиентите вече свикнаха с „незабавните разплащания“. Това, разбира се, изисква изключително сложна технологична обезпеченост, което де факто задължава платежните институции да гарантират 24/7 надеждна и сигурна услуга. Търсенето на услугата BNPL (купи, сега – плати по-късно) също набира скорост и обемите в тази посока нарастват в геометрична прогресия, което пък подобрява качеството на услугите и цените в сегмента „потребителски кредити“. „Отвореното банкиране“ в Европа също рязко изостри конкуренцията и постави банките в изключително комплицирана среда. В прав текст банките трябва да се конкурират за конкретна финансова услуга за собствен клиент с останалите участници на пазара на финансови услуги и същевременно самите кредитни институции нямат право да отказват достъп до клиентската сметка на конкурентите си. „Вградените финанси“ (embedding finance) навлязоха изцяло под натиска на крайните клиенти. Накратко казано, без значение от сектора, в който работи дадена компания, нараства необходимостта тя да поддържа модул за различни финансови услуги в сайта си, без това да е дефинирано в предмета ѝ на дейност. Разнообразието на различни финансови услуги през съответния сайт е от съществено значение за развитие на онлайн продажбите, даже може да се каже, че по значимост вградените финанси доближават дигиталния маркетинг за успешния бизнес модел.

ДИГИТАЛНИТЕ ВАЛУТИ НА ЦЕНТРАЛНИТЕ БАНКИ

Дигиталното евро и дигиталният долар ще бъдат въведени до една-две години. Това ще доведе съответно и до нова съществена трансформация в света на глобалните разплащания. Tова означава поставянето под съществено напрежение на посредниците в цялостната екосистема на разплащанията, защото дигиталните валути ще бъдат използвани директно между крайните клиенти чрез техните дигитални портфейли. Този модел вече доказано работи и е изключително ефективен, тъй като от години се прилага при разплащанията с криптовалутите, но за разлика от тях в случая говорим за трансфер на средства с почти нулеви комисиони.

ЦИФРОВИ ПОРТФЕЙЛИ

С увеличаване на броя на безконтактните разплащания използването на дигитални портфейли ще расте лавинообразно. На годишна база този ръст се очаква да бъде около 18% до 2026 г. Ръстът на използване на дигитални портфейли в периода 2022–2026 г. се очаква да надхвърли 130%. Преносимите устройства за разплащания не се свеждат само до мобилните телефони, което отваря безкрайни възможности и екзотични хрумвания. В компанията, която представлявам, RYVYL EU, наблюдаваме изключително внимателно тези процеси и се опитваме да поддържаме съответното ниво на адаптивност. Най-добрият отговор по отношение на това дали успяваме е непрекъснато увеличаващата се бройка на нашите клиенти. RYVYL EU e създадена през 1998 г. и е с лиценз за дружество за електронни пари в ЕС, регулирана от БНБ. В момента е собственост на американската компания RYVYl Inc., която е листната на борсата за високотехнологични компании NASDAQ и има разработена собствена платежна система, базирана на блокчейн технологиите. Дружеството е член на картовите организации VISA, MasterCard и е участник в SEPA системата за изпълнение на кредитни и незабавни трансфери. Компанията е готова да посрещне съвременните предизвикателства в света на глобалните разплащания. Клиентите ни трябва да бъдат спокойни, защото ние работим не само за да обслужим техните ежедневни нужди, но и да израстваме заедно, защото считаме, че това е единственият верен път за общ просперитет.