Global Edge БРОЙ /// Мениджър 06/2025
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4
Демокрацията не е безплатна
Надявам се, че ще бъдем все така активни и гласовити, както бяхме досега. Взехме си уроците през 90-те години и спечелихме битката, казва Едуард Марчек, ръководител на отдела за набиране на индивидуални средства в Transparency International Slovakia
Демокрацията не е безплатна

Надявам се, че ще бъдем все така активни и гласовити, както бяхме досега. Взехме си уроците през 90-те години и спечелихме битката, казва Едуард Марчек, ръководител на отдела за набиране на индивидуални средства в Transparency International Slovakia

Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
2
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News

Господин Марчек, виждаме, че хората в Централна и Източна Европа са все по-ангажирани в обществения живот. Можем ли да кажем, че регионът достигна момент, в който успя да изгради силно гражданско общество?
Да, виждаме много силни протести, демонстрации. Това е добър знак, че гражданското общество е живо и не е съгласно със случващото се. Вероятно има различия в отделните държави, но е добре да се види, че хората имат активно отношение. Това всъщност не се отнася само за ЦИЕ, проблемите са сходни в цяла Европа. Това се случва навсякъде и аз мога само да се радвам.
Как оценявате значението на гражданските организации, които наблюдават спазването на демократичните принципи, т.нар. watchdog организации, в региона? Смятате ли, че този модел на граждански контрол е най-ефективният път към по-отговорно управление и обществено ангажиране?
Определено. Групите за наблюдение и застъпничество играят важна роля в това да държат правителствата и влиятелните лица отговорни, да наблюдават как харчат публични средства и какво правят с нашата демокрация и с върховенството на закона. От решаващо значение са обаче и хората, имам предвид отделните граждани, да проявяват интерес, да се вълнуват за случващото се, да не изпадат в летаргия или да игнорират, а да излизат по улиците и да показват недоволството си. Това е изключително важна част от гражданското общество.
Администрацията на САЩ значително ограничи финансирането за този тип организации. Ще се отрази ли това в Европа и как?
Да, и смятам, че това е глобален проблем не само за Европа. Виждам, че всички се борят. Всички се опитват да диверсифицират и да търсят алтернативи. Съществена част от решението е мобилизирането на обществеността. Индивидуални дарения, малки дарения, редовни дарения, но също и големи дарения от богати хора.
В България застъпничеството на организации, които наблюдават демократичния процес, е слабо. Как според вас може да се промени това, какви са първите стъпки?
Само чрез интереса на хората. Те трябва да се привлекат и да се интересуват от обществените дела – какво правителството прави със страната и с парите им. Да се говори за прозрачността, да има прозрачност. В обществените дела не трябва да бъдат включвани само експерти, но да се чува гласът на гражданите, на заинтересованите страни – те трябва да имат своята роля в публичната сфера и да контролират правителството. В Словакия идват млади хора в Transparency International Slovakia, които искат да бъдат доброволци и да ни помогнат. Това е много положително.
Вие сте съосновател и председател на Словашкия център за набиране на средства. Какви са начините, по които се финансира организацията?
Аз съм изпълнителен директор на Европейската асоциация за набиране на средства, а в случая Словашкият център е неин член. Ние обединяваме хората и организациите, които набират средства в нашата страна, а след това подобни организации от цяла Европа се събират в европейската асоциация. Словашкият център за набиране на средства се финансира главно чрез членски внос, чрез организиране на събития и предоставяне на образователни програми и консултантски услуги.
Как избирате организациите, които да подкрепите?
Ние сме отворени за всеки – който пожелае да дойде, е добре дошъл. Нашата мисия е да насърчаваме хората, които професионално набират средства като лидери в организациите – как да привличат дарители, за да изпълнят визиите и мисиите, към които се стремят.
Какви модели за финансиране използват най-често подобен тип неправителствени организации?
Зависи от вида на организациите, има различни модели. Например тези в сферата на социалните дейности разчитат много на публично финансиране, на държавни договори или държавни субсидии. Тези, които работят с популярни каузи – като деца, младежи, възрастни или болни хора и животни, често се превръщат в индивидуални организации за набиране на средства и привличат индивидуални дарители. Има обаче и застъпничество, и надзорни организации, които могат да работят с компании – например или големи дарители. Няма един универсален модел.
Разбира се, диверсификацията работи. Ако имате различни потоци и не сте зависими от нито един от тях, това е най-доброто за вашата устойчивост. Има сфери, в които набирането на средства е много трудно от малки дарения и индивидуални дарители – като застъпничеството или организациите наблюдатели на определени процеси. Това е моето предизвикателство в Transparency – как да преведа сложните въпроси като финансиране на политика или борба с корупцията в проста, разбираема история, която отделният дарител би искал да подкрепи, защото вижда големия проблем в нея. Много по-лесно е, ако се грижите за кучета или котки – там е много просто. Те се нуждаят от храна и подслон – моля, дарете. Така вие ставате част от това решение и сте част от подобряването на живота им.
Каква роля според вас ще играе изкуственият интелект в бъдещето на набирането на средства?
Той вече играе голяма роля – помага много при проектирането на кампании, при писането на рекламни текстове, при създаването на визуални или дори аудио-видео материали. Това е полезен инструмент.
Все пак обаче набирането на средства е свързано с лични връзки и взаимоотношения и те не могат да бъдат заменени от нищо изкуствено. Колкото по-лични са кампаниите ви, толкова по-успешни ще бъдете. Колкото и да е полезен изкуственият интелект, човешкият контакт е нещо различно.
Как лидерите на неправителствени организации се подготвят за все по-бързо променяща се среда?
Искрено се надявам да се подготвят добре, защото живеем във времена на поликризи. Има наслагване на много проблеми едновременно – това се е случвало десетилетия по-рано и е много стресиращо. Често лидерите се чувстват сами и трябва да знаят как могат да се справят с това. В Словашкия център за набиране на средства заедно с Чешкия и задгранични партньори разработихме програма за развитие на лидерски качества. Тя е възпроизведена сега в Германия, дори в Канада. Виждаме, че моделите са много сходни.
Лидерите на гражданското общество са претоварени, много уморени, изтощени. Те забравят за себе си. Ние създаваме платформа и възможност за тях да се вгледат в себе си, да се трансформират. Вярваме, че това е от решаващо значение и можем да видим въздействието върху нашите собствени участници.
Кой е най-големият корупционен скандал, по който сте работили или сте разкрили?
В Transparency International например разкрихме незаконното финансиране и сивите пари зад предизборната кампания на настоящия президент. Това повдигна много въпроси, които все още изискват отговори и дори правна процедура. При финансирането на президентската си кампания той явно е нарушил няколко изборни правила и закони, като няколко пъти е лъгал. Неговата партия и нейният лидер бяха неразделна част от това неправомерно поведение. Прозрачността беше от ключово значение за разкриването на тези незаконни финансови източници.
Сега президентът Петер Пелегрини декларира, че е проевропейски ориентиран, дори се обяви за гарант за това, че Словакия няма да напусне евроатлантическите институции. Неговата партия обаче – Hlas SD, – която той е основал и която в момента е една от коалиционните партии в правителството, подкрепя всички нелиберални стъпки и дори евроскептична външна ориентация. Пелегрини казва, че не е партиен, но той очевидно продължава да упражнява личното си влияние върху Hlas (официално е неин почетен председател).
Как в ерата на дезинформацията гражданите могат да идентифицират и подкрепят истински важни каузи?
За да идентифицират и подкрепят истински важни каузи, хората трябва да проявяват критично мислене и да разчитат на надеждни източници на информация и на техните носители. За съжаление, твърде много членове на обществото са манипулирани от популисти и конспиратори и трудно филтрират масираната дезинформационна пропаганда и операции на Русия и други играчи. Силата на гражданското общество също е от решаващо значение в тази насока.
Как искате да изглежда гражданското общество в Словакия през следващите 5–10 години?
Надявам се, че ще бъдем все така активни и гласовити, както бяхме досега. Взехме си уроците през 90-те години и спечелихме битката. Говоря от името на гражданското общество. Надявам се да не се уморим, защото това искат управляващите от нас. Да ни уморят и да ни накарат да замълчим. Това се случваше през 90-те години на миналия век. Минали са 30 години и виждам, че се случва отново.
Добър урок е за новото поколение да изпита, че демокрацията не е безплатна и за нея трябва да се бориш. Надявам се, че това може да послужи като вдъхновение и за други страни. Например ние сме вдъхновени от сръбските студенти, които неуморно протестират срещу Вучич или други граждански движения. Те винаги са били инициирани от някои хора в историята и са се превърнали в големи движения, които са сваляли авторитарните режими.
Едуард Марчек е ръководител на отдела за набиране на индивидуални средства в Transparency International Slovakia, организация за борба с корупцията. Съосновател е и е председател на Словашкия център за набиране на средства и изпълнителен директор на Европейската асоциация за набиране на средства. Работи в нестопанския сектор от 1997 г. и има богат опит в множество проекти за консултации и обучение. Като консултант специализира в областта на набирането на средства и финансирането на НПО.
|
Ключови думи
гражданско общество
демокрация
дезинформация
фондонабиране
неправителствени организации
Едуард Марчек