Leader's Hub БРОЙ /// Мениджър 12/23

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4

Най-лошите бизнес идеи от 2023 г.

Искате да бъдете следващият Стив Джобс? Едва ли ще стане с предложените тук начинания…

Най-лошите бизнес идеи от 2023 г.

Най-лошите бизнес идеи от 2023 г.

Искате да бъдете следващият Стив Джобс? Едва ли ще стане с предложените тук начинания…

Най-лошите бизнес идеи от 2023 г.
quotes

Човечеството постоянно ражда идеи за нови изобретения, рационализации, бизнеси, производства. И това е прекрасно, защото така се постига прогрес. Прогрес се постига и като човек допуска грешки, от които да се учи. Някои грешки обаче може да излязат по-скъпи от други и поради тази причина направихме списък от идеи, които не си струва да изпробвате.

Социална мрежа за котки/кучета

При положение че снимки на домашни любимци събират най-много лайкове в човешките социални мрежи… идеята изглежда логична. Обаче каква причина ще имат човеците да плащат за тази социална мрежа? И колко дълго ще издържат да слушат постоянното мяучене или лаене? Вече има няколко опита в тази посока и трябва да кажем, че, уви, социалните мрежи за космати топки не са разцепили мрака.

Услуга за доставка на въздух

Факт е, че огромен брой хора по света живеят на места с ниско качество на въздуха, който дишат. Това предполага огромен пазар плюс, че се доставят успешно сняг, лед, вода, храна, както и всевъзможни други стоки. Остава въпросът колко хора биха платили за въздух, който буквално се изпарява наоколо?! Да не говорим, че доставката и пакетирането създават допълнително замърсяване на въздуха. Може да не повярвате, но вече има компании, които доставят въздух за растения, както и такива, които доставят растения, които пречистват въздуха. 

Софтуер за управление на портиери

Звучи нелепо, но само се замислете колко много портиери има по света. В САЩ например това е петата по численост работна категория. Офиси, жилищни сгради, магазини – всички те имат портиери. Тоест има огромен пазар. Но за нещастие има и компания, която вече се е развихрила в това отношение – BrightGo. Тя е събрала всичко за портиерите и техните работодатели в едно – календар на заетостта, следене на работния процес, инспекции, заплати и вътрешен портал за комуникация. BrightGo е основана през 2023 г. от инженери, работили в Meta, Dropbox и Asana. И преди да пуснат апликацията, я тестват и с клиенти, и с фирми от бизнеса. Основателите вече са милионери. Ето това се казва добър резултат.

Онлайн магазин за чужди марки

На пръв поглед идеята не е лоша. Според прогнозите онлайн търговията ще нарасне с близо 100% през следващата година. Това обаче означава и много по-жестока конкуренция. Има и друг сериозен проблем – все повече марки минават на директни продажби към клиентите си. Nike обяви, че ще бойкотира Amazon и че до две години ще спре напълно продажбите си през други магазини. С голяма вероятност и други големи марки ще тръгнат по същия път. Третият проблем на тази идея е, че ви трябват много пари, за да правите промоции, да привличате нови клиенти и да печелите от следващите им поръчки – така, както правят големите играчи в бизнеса. Ако не можете, няма смисъл въобще да започвате.

Доставка на бързо развалящи се храни

Идеята за бизнес с нетрайни храни е принципно лоша. Добавете доставка и ще се озовете в центъра на миришещо бедствие. Налага се да търсите купувачи за неща, които се развалят по-бързо дори от времето, за което може да ги изядете. Само си представете логистичните проблеми – грешни адреси, закъснения, липса на комуникация и случайни изпускания на кашоните. Не забравяйте и по-високите цени за съхранение, защото се нуждаете от хладилници – за всичко. 

Офлайн магазин за каквото и да е

Нищо не ви пречи да пробвате. Но погледнете статистиката – 20% от тях затварят в първите две години след отварянето си. 46% от останалите затварят в първите пет години, 33% от всички останали – в следващите 10 години. И не говорим единствено за магазините за дрехи – данните са обобщени за всички индустрии. И за всички държави. През 2023 г. в САЩ например затвориха близо 3200 магазина, включително на големи компании.

Абонамент за доставка на един продукт

Честно казано, няма никакъв смисъл, дори да опитвате. Първо, пълно е с подобни предложения; второ, възможностите за растеж са ограничени, а логистиката е сложна; трето, презадоволените клиенти имат адски високи изисквания. Четвърто, ще е много, много скучно. 

Всичко, свързано с духове

България може и да е изключение от световната тенденция – все пак тук всички хора над 45 са викали дама пика, чували са за полтъргайста Кики и може би дори помнят масовото посрещане на извънземни край Русе. Така че, ако все пак се решите да се пробвате, ето няколко идеи – апликации за срещи с духове, за споделяне на домове с духове, за търсене на духове, само измислете работещ сценарий. От наша гледна точка обаче най-добре е да се направи апликация, която говори с гласа на Ванга и произнася тежки присъди за света. Пазарът в Русия също ще я приеме като топъл хляб.

Ако все пак решите да рискувате

Ако все пак решите да изпробвате нещо ново и неразработено, е добре да знаете кои са ключовите признаци, които да ви кажат кога да спрете. Това са основни правила, които е хубаво да спазвате.

Не влагате достатъчно страст в идеята – отдадеността се усеща отдалеч. И ако вие не се радвате на това, което правите, защо някой друг би го направил? Още повече че бизнес проектът ви ще се превърне във ваше всекидневие, а скучното всекидневие не е добър вариант.

Не продавате – очевидно е. Успехът на всеки бизнес се измерва в продажби и пари. Затова и всяка идея се изпробва. Ако никой не купува продукта ви, спирайте го.

Опитни хора ви казват, че идеята е лоша – най-вероятно хора с повече опит са видели две и двеста. Разбира се, винаги е добре да имате едно наум при чуждото експертно мнение, но все пак е важно да чувате и съветите.

Твърде малък или несъществуващ пазар – ако нямате солиден финансов ресурс, не трябва да инвестирате в нишов сегмент от пазара. А и да имате – може би е по-добре да продавате друга идея.