Leader's Hub БРОЙ /// Мениджър 05/24
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
Случаят със служителя, който не прави това, което обещава
Как трябва да постъпи прекият ръководител?
Случаят със служителя, който не прави това, което обещава
Как трябва да постъпи прекият ръководител?
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Позитивният и забавен характер на Иглика Р. се харесва на всички. Тя е бъбрива и понякога леко разсеяна. Определят я като душата на екипа и всички искат да общуват с нея. Прекият ѝ ръководител обаче има едно наум. Причината е, че Иглика често поема служебни ангажименти, които не изпълнява. Не може напълно да се разчита на нея. Винаги намира причини, с които да се аргументира защо не може да свърши работата, която е обещала. Затова с нея винаги се налага да работи и втори колега, който да „покрива“ пропуските ѝ. Как трябва да се постъпи в тази ситуация?
Избягвайте модел, в който един е „душа“ на цял екип
Димитър Бончев, председател на СД на Агенция за събиране на вземания
Възможно е Иглика лесно да възприеме насоки, с които да промени и подобри работата си. Дали Иглика преценява трудно възможностите си да свърши в срок поетите ангажименти? Дали не ги поема от желание да облекчи колегите си и да подкрепи развитието на компанията, но има проблем в приоритизирането на задачите или управлението на времето? Или се наблюдава липса на умения и компетенции, или има страх да поема отговорности, без да разчита на другите, съответно да споделя с тях успеха или неуспеха от резултата?
Налага се наблюдение от прекия ѝ ръководител, особено пречупено през призмата на неин ментор. Единствено липсата на умения би била по-притеснителна, но понякога е възможно това да се поправи с подходящо обучение, ако служителят носи у себе си този потенциал и иска да го развива.
В случай на лошо разпределение на времето на Иглика могат да се дават задачи, в които всеки етап е обвързан с краен срок и той се изтегля по-напред от желаната дата със съответния контрол от прекия ръководител. Деликатен разговор дали служителят има достатъчно увереност да работи сам също може да е от полза. Опитът на прекия ръководител и различните стратегии в арсенала му като Lead by example и Lead by influence биха били ценен инструмент в подобряването на представянето на служителя и запазването му в екипа, тъй като позитивните ѝ качества са от немалко значение за микроклимата. Ако нищо от това не помогне, за съжаление, ще се стигне и до раздяла.
Не съм привърженик на модел, в който един е „душа“ на цял екип. Екипите трябва да се изграждат така, че всеки да допринася, да се чувства на място и да се допълват един друг. Когато напускането на един се окаже проблем, значи има проблем за решаване в целия екип не само с отделен служител.
Иглика да поеме инициативата да „води“ седмични 1:1 срещи
Цанислав Генчев, HR мениджър в НОТО
Всички сме имали колеги като Иглика, които допринасят за положителната динамика в организацията и имат добавена стойност към културата и ежедневието на екипа. Това обаче не е предпоставка да подминем незадоволителното представяне в работата. В конкретния случай е ключово мениджърът да започне конструктивен разговор с Иглика, с който да изгладят очакванията си и да се въведе по-регулярна размяна на обратна връзка и проследяване на резултатите.
Една добра практика да насърчаваме отговорност и инициативност е обърнатото водене на седмичната 1:1 среща. Така служителят поема инициативата да „води“ срещата, като задължителните елементи са да обобщи свършеното за седмицата и какви са приоритетите му за следващата. Така служителят се чувства отговорен, разпределението на приоритетите и работата стават по-лесни за управление. Мениджърът влиза в ролята на ментор, който само коригира, насочва и помага.
Ако обаче в крайна сметка се налага да се разделим с такъв член на екипа, е важно да се случи по конструктивен, възможно най-положителен начин, като открито се говори с другите колеги в екипа и се работи индивидуално с всеки един от тях по собствената им динамика в екипа.
Освободете служителя, ако ценностите му не съвпадат с тези на фирмата
Велина Куманова, основател на BeyondWork
Оставам с впечатление, че Иглика е важна за междуличностните отношения в компанията. Също така вярвам, че по-често говорим за нужда от обучение на човек в определени професионални и меки умения, както и правилното разпознаване и насочване на таланта му, отколкото за негоден за работа човек.
Водена от тези вярвания, бих насочила да се определят ценностите и целите за дългосрочно развитие на Иглика и дали те съвпадат с ценностите, заложени във фирмената култура, както и перспективата на нейната позиция. Ако първото условия не е налице, мисля, че Иглика трябва да бъде освободена. Ако обаче има съвпадение на ценности, но не и на цели за развитие, бих препоръчала да се оценят нейните таланти и умения и да се потърси позиция и отдел в компанията, където тя ще е полезна и ще отговарят на нейните амбиции за развитие. Така бихме могли да ангажираме Иглика повече с целите на компанията. Ако имаме тези условия налице, бих препоръчала пред Иглика да се поставят ясни цели и задачи, които да бъдат добре дефинирани и измерими, както и да и бъде регулярно демонстрирано как изпълнението им допринася за постигането на целите на компанията. Добре е да има кой да проследява нейния напредък и да и дава конструктивна обратна връзка, както и при нужда да се инвестира в нейното обучение на нужните професионални и меки умения за изпълнение на целите и задачите.
|
Ключови думи
лидерство
казус
служители
управление
бизнес