ArtVista БРОЙ /// Мениджър 04/25

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Как Аристотел може да ни спаси

Изследвайки какво представлява добрият живот, Аристотел предлага рамка, която е поразително подходяща за нашата сегашна епоха на морално объркване и гражданска фрагментация

Автор:

Антара Халдар, доцент по емпирични правни изследвания в Университета в Кеймбридж

Как Аристотел може да ни спаси

Как Аристотел може да ни спаси

Изследвайки какво представлява добрият живот, Аристотел предлага рамка, която е поразително подходяща за нашата сегашна епоха на морално объркване и гражданска фрагментация

Как Аристотел може да ни спаси
quotes

В реч от 1995 г., озаглавена „Визии за XXI век“, прочутият астрофизик Карл Сейгън обръща внимание на крехкостта на човешката цивилизация, като отчита колко нищожно е нашето присъствие във Вселената. Нашето бъдеще, предупреждава той, зависи изцяло от това да се научим да живеем мъдро и смирено заедно.

Очевидно не сме разбрали посланието. Три десетилетия по-късно нашата „бледосиня точица“ е раздирана от геополитически сътресения, а надеждата от края на XX век за възход на глобалния либерализъм е избледняла. Изправени пред такава радикална несигурност, че най-добрата стратегия може би е да се върнем към основите. А за да изследваме най-дълбокия от всички въпроси – какво е добрият живот? – няма по-добър водач от Аристотел, чиито „Политика“ и „Никомахова етика“ предлагат рамка, поразително актуална за нашата епоха на морално объркване и граждански разпад.

За разлика от съвременната либерална традиция, която възхвалява индивидуалната автономия, Аристотел изхожда от друга предпоставка: хората не са самодостатъчни единици, а социални животни, чието благоденствие зависи от култивирането на добродетели в рамките на политическата общност. Да живееш добре не означава просто да правиш каквото искаш; то изисква изграждането на характер чрез цялостно образование и навици през целия живот, както и участие в споделен обществен живот. (Не е случайно, че съвременната привлекателност на много националисти и популисти се дължи именно на това, че предлагат своя визия за добър живот.)

Перспективата на Аристотел рязко контрастира с либертарианството, което дълго време определяше традиционната десница (поне доскоро), както и с експресивната идентичностна политика на левицата. Той ни напомня, че свободата не е просто отсъствие на ограничения, а справедливостта – не само справедливо разпределение на права. Истинската свобода според него е способността да управляваш себе си мъдро и етично в съгласие с другите; а истинската справедливост се открива не само в абстрактни правила, а в практики, които позволяват на хората да водят живот със смисъл, достойнство и стремеж към съвършенство.

Този език е изгубен в съвременната ни политическа култура. Създаваме закони въз основа на конкуриращи се претенции за права – моето право да говоря срещу вашето право да бъдете защитени, срещу тяхното право да бъдат включени. Но без споделена представа за нашата обща цел – нашия телос – се оказваме в капана на безкрайни битки с нулева стойност за това чии индивидуални предпочитания и идентичности да имат предимство. Резултатът е „хиперполитика“: състояние на непрестанни морални спорове без морална основа.

Аристотел може да ни даде споделения лексикон, от който се нуждаем. Той вижда политиката не само като механизъм за разпределение на власт, а като средство за култивиране на добродетели (или съвършенство). Добре уредената държава не просто предотвратява вредата; тя формира добри граждани, като възпитава отговорност, разсъдливост, смелост, умереност и грижа за общото благо.

Сравнете тази представа с днешния свят. Нашите институции често функционират като пазари на недоволството, в които вниманието, статусът и възмущението имат най-голяма покупателна способност. Медийните ни екосистеми – особено онлайн – са проектирани да насърчават разделение и трибализъм. Образователните ни системи все по-често изобщо избягват да говорят за морално възпитание, за да не бъдат обвинени в политизация. А политиците ни се превърнаха от примери за публично подражание в антитеза на обществения морал.

От Съединените щати и Обединеното кралство до Индия и Унгария демокрациите се борят не само с поляризацията, но и с по-дълбока болест: ерозия на гражданското доверие, разпад на споделените наративи и загуба на обществена цел. Това, което Аристотел нарича евдемония – индивидуално благоденствие чрез участие в справедлива, добре уредена общност, – е заменено с куха представа за успех, ограничена до богатство, медийна известност или лична власт, откъсната от отговорност.

Да приемем Аристотеловата представа за политика и добър живот не означава да върнем часовника назад или да пренебрегнем постиженията на модерната либерална демокрация. С право ценим правата, плурализма и защитата срещу тирания. Но Аристотел ни напомня, че нито една политическа система не може да процъфтява без морална цел, която да отговаря на основни въпроси: Какви хора искаме да станем? Какъв характер трябва да възпитават нашите институции? Как да формираме граждани, способни да упражняват истинска свобода, а не просто неограничен произвол?

Образованието според Аристотел не е просто натрупване на умения или знания. То е изграждане на характер чрез контакт с образци за подражание, етична рефлексия и активно участие в обществения живот. Политическото обсъждане не е просто сблъсък на интереси, а съвместно търсене на практическа мъдрост как да живеем добре заедно. Лидерството не се разбира като представление, а като настойничество – упражнение в насочване на другите към общото благо.

Подобна политика може да звучи наивно в епоха на цинизъм. Но може би самият цинизъм се е превърнал в самосбъдващо се пророчество. Истинската наивност е вярата, че можем да поддържаме демокрацията, без да развиваме моралните и гражданските добродетели, които я правят възможна. Аристотел е разбирал онова, което твърде много съвременни теоретици са забравили: здравето на едно общество зависи не само от неговите закони или икономика, а от характера на неговите хора.

Определящ белег на нашето време е, че твърде много хора, обучени да възприемат себе си и другите като изолирани избиратели – като Homo economicus, – се чувстват безсилни, изолирани и жадни за смисъл. Някои търсят чувството за идентичност в националистически проекти, други – в пазарния успех. Но зад всички тези различни пътища се крие споделен копнеж за цел, принадлежност и достойнство. Аристотел говори директно за този копнеж, предлагайки не технократско решение или партийни лозунги, а морална визия за политиката като пространство за човешки разцвет.

Подобно на японското изкуство кинцуги – поправянето на счупена керамика със злато, – аристотелизмът ни учи, че разпокъсаният полис на XXI век има потенциала да бъде възстановен. Задачата не е да заличим пукнатините, а да ги изпълним с добродетел, смисъл и споделено разбиране за общото благо.

© Всички права запазени. Project Syndicate, 2025.