ArtVista БРОЙ /// Мениджър 04/25
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
Не пипайте киното!
Woke културата поведе битка за събудени умове и верни сърца, които горят за повече справедливост. Някъде по пътя си в киното обаче тя се препъна и се превърна в пропагандно фиаско. Дали виждаме края на прогресивния дневен ред на Холивуд?
Не пипайте киното!

Woke културата поведе битка за събудени умове и верни сърца, които горят за повече справедливост. Някъде по пътя си в киното обаче тя се препъна и се превърна в пропагандно фиаско. Дали виждаме края на прогресивния дневен ред на Холивуд?

Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News

Терминът woke (в буквален превод „събуден“) навлезе в популярния език и в популярната култура през последните няколко години, като се свърза с хора и теми, пробудени за социалната несправедливост и неравенствата, за различните видове дискриминация и двойните стандарти в обществата. Не закъсня и безразсъдната му употреба от хора, които си пришиха прилагателното като значка, с която да продават самочувствие, за да уверят останалите, че имат високи морални основания да се борят за по-добър свят – без това да е задължително така. Днес woke културата има толкова много проявления и конотации – културни, социални и политически, – че трудно би могла да бъде съотнесена само до един простичък аспект. Същевременно тя не привлича, а отблъсква мнозина. Дава повод за атаки и причината е, че често допуска основна грешка, която се превръща в рецепта за провал – тогава, когато формата измества съдържанието, а идеите се превръщат в пропаганда. Емблематични примери намираме в киното. Една от най-комерсиалните и икономически влиятелни културни сили разви цяла индустрия, която жадно пие от woke културата, но твърде често като слон в стъкларски магазин.
Как започна всичко
Годината е 2015-а, а огромна аудитория по целия свят жадно очаква премиерата на „Силата се пробужда“ – първата част от новата трилогия на огромния франчайз „Междузвездни войни“ – кино сагата, за която без преувеличение можем да кажем, че оформя като личности няколко поколения. Това, което следва за феновете след прожекциите обаче, е недоумение и съкрушително разочарование.
Три години по-рано юздите на Lucasfilms са поети здраво от Катлийн Кенеди. След като става президент на компанията, амбициозната кинопродуцентка взема решение да поведе франчайза в напълно нова посока и отправна точка за нея и екипа ѝ стават т.нар. политики за разнообразие. Верни на diversity and inclusion, Кенеди и компания (от която са отстранявани несъгласните сценаристи и режисьори) сътворяват три части, които нямат нищо общо с оригиналната история на Джордж Лукас. Люк Скайуокър като протагонист е заменен с жена (Рей, изиграна от Дейзи Ридли), направени са и куп други промени, заради които цялата вселена, държала феновете заедно, е обърната с хастара навън. В целия този процес културният код, митологията и духът на историята се губят и техническото ниво на продукцията вече няма никакво значение. Днес публиката подигравателно нарича Катлийн Кенеди „звездата на франчайзовата бавна смърт“ и чака с нетърпение пенсионирането ѝ до края на 2025 г.
Големите, които последваха тренда
След като Lucasfilms начело с Кенеди повлича крак, и други от големите играчи се плъзгат по наклонената плоскост. Големи студиа нахлуват в тренда, като целят количество за сметка на качество, а woke се свежда до изпълняването на адженда и бълването на пропаганда по някои доста елементарни начини.
Следват огромен брой кино творения с нелогична и неоснователна подмяна на персонажи, сюжетни линии и наративи. Създават се филми не заради историята в тях, а заради манифестирането на програма. Холивуд е обзет от обсесията да наложи, ако трябва насилствено, целия спектър от политиките по разнообразие във всяка една творба. В „Играта на играчките“ се появява гей история, „Ловци на духове“ стават само жени, същото се случва със злощастната банда на Дани Оушън в „Бандата на Оушън“. Снежанка и Малката русалка бягат от своя скандинавски оригинал толкова далече, колкото се намира Америка от студената Дания.
Но това не е достатъчно – за да се „избяга от стереотипите“, в най-новата „Снежанка“ на Disney джуджетата не са джуджета, а хора с расова и полова разнообразност – скандалът е невероятен още с първите кадри, изтекли от снимачната площадка. Драмата не подминава и Рейчъл Зеглър, избрана за ролята на Снежанка. Вероятно това, че тя е с матова кожа, а не „бяла като сняг“, нямаше да бъде никакъв проблем, ако младата принцеса беше вярна на оригинала. Но не – тя не търси любовта, а независимост и иска да е лидер. „Вече не сме 1937 г. Пренаписахме напълно „Снежанка“. Принцът няма да я спасява, тя няма да мечтае за истинската любов, а ще мечтае да се превърне в лидера, който баща ѝ е показал, че може да бъде“, казва Зеглър в интервю.
Едно е да осъвременяваш класика и традиция, друго е да ги подменяш. Нелепите промени в историята, компютърно генерираните версии на джуджетата, осакатяването и нелогичният монтаж взривяват публиката и критиката, а някои от наследниците на създателите на оригиналната анимация от 1937 г. споделят, че са потресени.
„Снежанка и седемте джуджета“, излязъл на екран през 1937-а, е първият анимационен пълнометражен филм на студиото, все още управлявано с тежката ръка на Уолт Дисни, и първата пълнометражна рисувана история въобще. Създаването ѝ отнема над 10 години. В продължение на повече от пет десетилетия тя е най-касовата анимация в историята на киното. Филмът е съхраняван като част от специалната селекция на Националния филмов регистър и е обявен за един от 100-те най-добри американски филми от Националния филмов институт. Затова зрелищният провал на Снежанка 2.0, който наблюдаваме в момента, не е никаква изненада.
Disney са особено упорити в преправянето на стари класики и неуморни в пренареждане спрямо woke културата на наративи, които са се превърнали в част от световния културен код. Студиото не се отказва въпреки финансовите провали на предходните си опити. Най-пресният пример, предхождащ „Снежанка“, е „Малката русалка“, в който тъмнокожата Хали Бейли изигра Ариел. Филмът излезе през 2023 г. и се сгромоляса в боксофиса. Не толкова заради младата си звезда в главната роля, а защото беше конюнктурен. Същото можем да кажем за редица други филми на Disney, както и за продукции от друг техен голям франчайз – комиксовите гиганти от Marvel. От няколко години насам филмовите им адаптации понасят удари – финансови и от страна на критиката.
Стрийминг неволи
По петите на Disney „гордо“ вървят платформите Netflix и Amazon. Публиката им отговаря с отчаяна ирония в социалните мрежи, които са изпъстрени с мемета, подчертаващи разликите между оригиналите и техните версии. И докато сериали като One Day, Bridgerton и „Емили в Париж“ на Netflix само небрежно и много лекичко газят в плитчините на woke културата, за да оправдаят с нея странни творчески капризи и решения, то Amazon стигат много по-далече. Защо – попитайте само почитател на великия Дж. Р. Р. Толкин или на фентъзи поредицата „Колелото на времето“. Много често използваният епитет е гавра.
Най-скъпият сериал в историята на сериалите („Игра на тронове“ на HBO e с чувствително по-скромен бюджет), който трябваше да адаптира предисторията на „Властелинът на пръстените“, е The Lord of the Rings: The Rings of Power. С планирана инвестиция от над 1 милиард долара той се превърна в истинска катастрофа. Безсилието пред литературната основа в него е гарнирано с демонстративна политкоректност. Могъщата владетелка на елфите Галадариел е превърната във воин, елфи и хобити са тъмнокожи, а джуджетата – жени, са без бради. Ако тези решения бяха продиктувани от творчески подбуди, а не в резултат от умишлено вмъкване на социални политики, които променят темите и идеите на първоизточника, за да са в крак с „модерния културен ландшафт“, то нещата за продукцията на Amazon можеше и да стоят по различен начин. Но зрителите бяха обидени от това, което видяха като краен резултат, и стана ясно едно – политическата пропаганда във вселената на „Властелинът на пръстените“ просто няма място. Без значение как изглежда всичко останало, важен е само и единствено духът на създадено от Толкин, който близо 100 години печели сърцата и умовете на хората по света.
Добрите примери като храна за размисъл
Може би по неволя, но woke културата в киното успява да роди и хитове, направени с артистичен размах. Изключително успешният тийн сериал на Райън Мърфи Glee ( „Клуб „Веселие“, 2000–2015 г.) – за група аутсайдери, които стават част от училищен клуб по пеене, се превръща в явление. Още с първия си сезон Glee става феномен, който ражда нови звезди, нови версии на стари хитове и групи пищящи фенове, невиждани от времето на „Бийтълс“ и Елвис Пресли. Разнообразието е преплетено в основата на сюжетната му структура толкова приятно, че не дразни дори когато съзнателно и нарочно се опитва да дразни, за да провокира зрителя.
Разнообразие в най-чиста форма срещаме и в сериала на HBO и Сам Левинсън „Еуфория“. Сюжетните връзки в епизодите му се въртят около темите за разнообразието, толерантността и приемането по елегантен и смел начин, който се хареса дори на най-скептичната публика. Новината за предстоящия трети сезон със Зендея, Хънтър Шафър, Сидни Суини, Джейкъб Елорди и Колман Доминго – звездите, които шоуто роди, предизвика такъв ентусиазъм сред феновете, за какъвто „Дисни“ и тяхната нова кино посока могат само да мечтаят.
Днес темите за равноправието, социалната интеграция и изобщо за справедливостта трябва да се пресрещнат с творческа фантазия и със свободата. Защото изкуството е територия на свободата и защото виждаме резултата от крайностите – поляризация в обществото и обезличаване, обезсилване на изкуството. Виждаме от първо лице какво се случва, когато политиките по приемане срещат неприемане. Когато неуспехите не учат, а се повтарят напук на всичко. Квотите не създават кино, а киното убеждава само ако разказва добра история.
|
Ключови думи
woke кино
woke култура
Холивуд
голям екран
Зорница Аспарухова