Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Creative Bulgaria 2023

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Гласовото търсене печели потребителите

Боряна Великова, изпълнителен директор, IAB Bulgaria

Автор:

Николета Илиева

Снимки:

Личен архив

Гласовото търсене печели потребителите

Гласовото търсене печели потребителите

Боряна Великова, изпълнителен директор, IAB Bulgaria

Гласовото търсене печели потребителите
Боряна Великова, изпълнителен директор, IAB Bulgaria
quotes

Как инфлацията и несигурната геополитическа обстановка повлияват на бюджетите за реклама на компаниите? Наблюдава ли се по-засилена предпазливост сред дружествата?

Във времена на несигурност е нормално някои бизнеси да бъдат по-предпазливи с разходите си за реклама, особено в по-скъпи и масови формати или ако потребителското търсене в тяхната индустрия е намалено. Това, което се забелязва в по-широк план обаче, е преоценка на рекламните бюджети в посока преориентиране на рекламните усилия в дигиталните канали, които предлагат измерима възвръщаемост на инвестициите и позволяват по-добро проследяване и анализ на ефективността на кампаниите. Мащабът на тези промени е различен според специфичната индустрия и тенденциите в нея, както и според пазарната позиция на компанията.

Наскоро ChatGPT се превърна в най-бързо развиващото се приложение в историята с над 100 млн. потребители два месеца след стартирането си, като очакванията са пазарът на изкуствен интелект да достигне колосалните 407 млрд. долара до 2027 г. Как това повлиява на рекламната индустрия?

Развитието на изкуствения интелект променя рекламния пазар в няколко насоки, свързани с информираността, таргетирането и по-ефективното ангажиране на потребителите. AI технологиите могат да анализират огромни количества данни и потребителско поведение, за да осигурят по-персонализирана реклама, което позволява на рекламодателите да достигат по-ефективно до целевата аудитория и увеличава шансовете за привличане на клиенти. Възможностите за интерактивно общуване може да подобри изживяването на клиентите и да изгради по-силни връзки между марките и техните потенциални и реални клиенти. Посредством инструментите на AI можем да автоматизираме различни аспекти на рекламните кампании, което спестява време и ресурси и на агенции, и на рекламодатели, а същевременно предоставя анализи и данни в реално време и позволява бързи корекции и оптимизации за подобряване на рекламната ефективност и възвръщаемост на инвестициите.

Кой е ключът към потребителите?

Ключът към потребителите винаги е бил в разбирането на техните нужди, желания и предпочитания. Марките трябва да се стремят да разбират максимално добре своите потребители, тяхното поведение и мотивация. В резултат на тези прозрения компаниите могат да предоставят продукти, услуги и преживявания, които са в съответствие с желанията и нуждите на потенциалните им клиенти. Поставянето на клиента в центъра на бизнес решенията е от решаващо значение и гарантира, че фирмите създават стойност, за да изграждат доверие и дълготрайни взаимоотношения с клиентите си. Все по-важно става и персонализирането на изживяването, както и ефективната комуникация с потребителите. Осигуряването на положително и безпроблемно клиентско изживяване във всички допирни точки е от решаващо значение за успех. Ангажирането на клиентите чрез различни канали, като социални медии, имейл или чатботове, позволява на компаниите бързо да обработват запитвания, да предоставят съдействие и да събират обратна връзка, чрез което да подобрят своите продукти и услуги и да осигуряват реална стойност за потребителите.

71% от анкетираните в проучване на PwC посочват, че предпочитат гласовото търсене пред текстовото. Отразяват ли се тези нови нагласи на рекламния пазар?

Гласовото търсене промени начина, по който потребителите взаимодействат с търсачките и дигиталните асистенти, и тази промяна представлява както предизвикателства, така и възможности.

Рекламодателите трябва да адаптират своите стратегии, за да се погрижат за гласово базирани търсения – те обикновено са по-разговорни и естествени в сравнение с написаните. От една страна, трябва да се адаптират стратегиите за ключови думи, от друга, да се насочат към локална аудитория и да се избират подходящи мобилни рекламни формати, тъй като гласовите търсения обикновено се извършват през мобилни устройства и често са свързани с въпроси, базирани на местоположение (напр. търсения „близо до мен“). Гласовите асистенти често предоставят един директен отговор на гласови запитвания. Затова рекламодателите трябва да оптимизират своите стратегии за съдържание и SEO, за да увеличат шансовете информацията им да бъде представена на потребителите. Нараства и значението на гласовото брандиране с цел разпознаването на марката в гласова среда, тъй като гласът се превръща в основна точка за взаимодействие на клиента с технологията.

Кои са най-предпочитаните социални мрежи като канали за реклама?

През последните 2 години най-предпочитаните социални медийни канали за рекламни цели в България са Facebook, Instagram и YouTube. Тези платформи имат значителна потребителска база и предлагат ефективни рекламни инструменти, което ги прави популярен избор за марките в България. Facebook остава една от водещите социални платформи с широка потребителска демография и разнообразие от рекламни формати, които го правят най-честият избор за бизнеса за ефективно достигане до целевата аудитория. Instagram разви присъствие сред по-младата аудитория и се предпочита от компании, които могат и искат да покажат повече визуално съдържание като изображения и видеоклипове, които ангажират емоционално потребителите. LinkedIn също набира популярност у нас, като позволява на компаниите да се насочат към конкретни индустрии, длъжности и професионални интереси, което го прави успешен канал за достигане до професионална аудитория.

Какво е мястото на инфлуенсърите в рекламния бизнес – само поколението Z ли има интерес към подобен тип реклами, или с тях се търси възможност за достъп до по-широк кръг потребители? Ефективността на инфлуенсърите все още ли е толкова висока като канал?

Инфлуенсърите се превърнаха в неразделна част от много рекламни стратегии през последните години поради способността им да достигат и ангажират ефективно специфични целеви аудитории. Тяхната роля в рекламата се развива заедно с развитието на социалните медии и дигиталните платформи. Инфлуенсърите продължават да бъдат много ефективен рекламен канал за много марки, но тази ефективност може да варира в зависимост от различни фактори: вида продукт, аудиторията, съдържанието, профила на самия инфлуенсър и неговата автентичност, целите, които марката си поставя с дадената кампания. Сътрудничеството между инфлуенсър и бизнес е комплексен процес, който включва различни аспекти като условия и правила за създаване на съдържанието, преговори за договорните елементи, планиране и изпълнение на кампаниите. В края на юни „IAB България“ представи първия по рода си у нас „Наръчник за добри практики в инфлуенсър маркетинга“. Неговата цел е да предложи набор от стандарти, принципи и препоръки, които да помогнат на инфлуенсърите, на брандовете и на свързващите ги агенции да прилагат този актуален и динамично развиващ се маркетингов инструмент по структуриран, етичен и ефективен начин. Наръчникът може да бъде изтеглен безплатно от сайта на „IAB България“ и планираме да го актуализираме във времето, защото вярваме, че инфлуенсър маркетингът ще продължи да се развива в посока към дългосрочни партньорства и микроинфлуенсъри, при които потребителите търсят повече автентичност и доверие.

Кое е следващото голямо нещо, което коренно ще промени рекламната индустрия?

Едва ли може да се предвиди със сигурност конкретно „следващо голямо нещо“, тъй като рекламната индустрия непрекъснато се развива и виждаме колко бързо могат да се появят нови тенденции. Сигурно е, че нововъзникващите технологии ще продължат да я променят и да я моделират в близкото бъдеще. Под технологии визираме не само AI и machine learning, които вече трансформират подходите и моделите на работа, а също добавената реалност (AR) и виртуалната реалност (VR), които имат потенциала да революционизират рекламата чрез създаване на завладяващо и интерактивно изживяване за марката. Вече споменахме нарастващата популярност и на гласовото търсене и новите устройства за гласово активиране. Ще продължи да се развива и интересът към стрийминг услугите и платформите, което ще предоставя нови възможности на марките да достигат до публиката по нетрадиционни начини.

Всички тези нови инструменти ще променят рекламната среда, но ще изведат на още по-преден план важността на въпроси като поверителност на данните, начините за тяхното събиране и използване, безопасността на марките и поставянето им в контекстуално подходящо съдържание, за да се избегнат спорни или неподходящи асоциации. Ще продължи да расте значението и на социалното и екологичното въздействие на компаниите, както и ангажирането им с каузи и устойчивостта при развитието на бизнеса.

Боряна Великова е изпълнителен директор на IAB в България – най-голямото глобално сдружение на медии, агенции, рекламодатели и технологични компании, ангажирани с развитието на дигиталния маркетинг. Работила е на ръководни позиции в маркетинг екипите на редица глобални и регионални марки. Има магистратура по „Международни икономически отношения“ от УНСС и Executive MBA от Cotrugli Business School.