Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Жената е 2024

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Как многообразието изгражда по-силни компании?

Приобщаващият модел ще направи бизнеса ви по-привлекателен и печеливш

Автор:

Гергана Манолова

Как многообразието изгражда по-силни компании?

Как многообразието изгражда по-силни компании?

Приобщаващият модел ще направи бизнеса ви по-привлекателен и печеливш

Как многообразието изгражда по-силни компании?
quotes

„Многообразието е да бъдеш поканен на партито. Приобщаването е покана за танц.“ С този знаменит цитат Върна Майерс, водещ американски експерт по въпросите на многообразието и приобщаването, променя начина на мислене по темата. Използвайки метафората на Майерс, време е компаниите да поканят на танц своите служители и да се възползват от силата на многообразието. Множество проучвания доказват, че компаниите с многообразни екипи са по-силни и успешни, а бизнес моделът на бъдещето е приобщаващият.

Какво представлява приобщаващият бизнес модел?

Този модел е стратегически подход, който се стреми да добави стойност както за бизнеса, така и за обществото, като интегрира социалните и екологичните проблеми в основните бизнес активности, същевременно генерира печалба за компанията и насърчава устойчивото развитие и подобрява живота на маргинализираните общности.

Убедителни доказателства

Компаниите, чиито екипи са съставени от жени и мъже, от хора с различни умения, образование и опит, представители на няколко поколения и на различни раси или култури, обогатяват работното си място със своята уникална гледна точка. Изследване на Станфордския университет разкрива, че многообразните групи са по-склонни да генерират иновативни идеи и решения в сравнение с хомогенните групи. Те избягват груповото мислене, което води до по-информирани и ефективни решения. Дружествата с многообразни бордове на директорите са с 14% по-добри във вземането на печеливши решения.

Проучване на Мичиганския университет установява, че служителите с по-високи нива на културна интелигентност са по-склонни да бъдат успешни в междукултурни взаимодействия и преговори. Проучване на „Харвард Бизнес Ревю“ също потвърждава, че многообразните екипи са по-способни да се адаптират към промените и да преодоляват предизвикателствата.

Според данни на „Делойт“ организациите с приобщаваща култура е осем пъти по-вероятно да постигнат целите си за финансови резултати, като привлекат и задържат най-добрите таланти. Приобщаващи работни места насърчават чувството за принадлежност сред служителите, което води до по-висока удовлетвореност от работата и ангажираност. Служителите в многообразни компании са 3,4 пъти по-склонни да заявят, че се гордеят, че работят за своя работодател.

Проучване, проведено от глобалната консултантска фирма „Маккинзи“ предоставя убедителни доказателства в подкрепа на твърдението, че разнообразните екипи са по-добри в решаването на проблеми и вземането на решения. Вероятността многообразните изпълнителни екипи да постигнат по-добри финансови резултати от своите конкуренти е с 35% по-голяма. Това показва, че многообразието е основен двигател на иновациите, креативността и цялостното бизнес представяне.

Как компаниите да станат по-приобщаващи

За да се оцени текущото състояние на компанията, може да се направи одит на многообразието – като цяло на компанията, както и на отделните екипи и ръководството. След идентифицирането на тези пропуски е желателно да се поставят измерими цели за определен период от време. Добре е да се преразгледат и политиките на компанията и при необходимост някои от тях да бъдат променени, за да насърчават многообразието, равенството и приобщаването в цялата организация.

Фокусът може да бъде поставен още при наемането на нови служители. Трябва да се търси активно разширяване на кръга от таланти и кандидати с различен опит и образование. Практиките за наемане трябва да гарантират, че процесите са справедливи, безпристрастни и приобщаващи. Последно, но не по важност, в описанията на длъжностите и материалите за кандидатстване трябва задължително да се използва приобщаващ, а не дискриминационен език.

Знанието е сила, затова се препоръчва предоставянето на обучение на всички служители за повишаване на осведомеността по въпросите на многообразието и насърчаване на приобщаващо поведение. В България вече съществуват задълбочени ресурси по темата, като например предстоящата през януари 2025 г. Академия за „Многообразие, равнопоставеност и приобщаване“, организирана от Съвета на жените в бизнеса в България в партньорство със Стопанския факултет на Софийски университет „Св. Климент Охридски“.

За да се поддържа култура на приобщаване, е от голямо значение да се изкоренят предразсъдъците и дискриминацията и да се създаде безопасно място, на което служителите могат да бъдат своето автентичен „аз“. Когато човек има усещането, че не може да се разкрие напълно и да споделя мислите и идеите си на работното място, тогава приобщаването изчезва, а ползите от многообразието губят ефекта си.

Гергана Манолова е основател на първата в България Академия за „Многообразие, равнопоставеност и приобщаване“ и лектор по темата „Преодоляване на несъзнателни предразсъдъци“, докторант във Факултета по икономика и бизнес администрация на СУ „Св. Климент Охридски“ и член на Съвета на жените в бизнеса в България