Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Creative Bulgaria 2023
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 3 / 4
Омниканален маркетиг и микс от реалности
Фокусът върху възвръщаемостта от инвестициите в рекламата е по-силен от всякога през 2023 г.
Омниканален маркетиг и микс от реалности
Фокусът върху възвръщаемостта от инвестициите в рекламата е по-силен от всякога през 2023 г.
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
1
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Откакто в онлайн пространството се разпространи първото изображение, създадено от програма с изкуствен интелект (AI), започна неспирна дискусия по темите кое е истинско и кое не; ще вземе ли AI работата на много хора; ползите или негативите ще са повече от използването на AI; ще унищожи ли AI цялото човечество? За да започне дебат между криейтив професионалистите в Португалия, рекламна агенция Legendary People + Ideas провокира гилдията с няколко изображения, лансирани точно за 1 април, Деня на шегата. Кампанията „Първоаприлска лъжа? Не, AI“ повдига важни въпроси, като използва хумора: Може би сте чули за новата лятна колекция на Доналд Тръмп, представена на Седмицата на модата в Ню Йорк? Ако не знаете отговорите на тези въпроси, говорете с Legendary
Онлайн и офлайн маркетингът стават все по-неразделни. Tова е добра новина! Все още има „специалисти“, които смятат, че единият вид маркетинг е по-важен от другия и обратното. И онлайн, и офлайн маркетингът са еднакво важни, защото са двете страни на една и съща монета, наречена комуникация в действие. Време е този факт да се отрази и в рекламния криейтив, който още на ниво зародиш на идея трябва да мисли как еднакво добре ще се адаптира към онлайн и офлайн медиите.
Досега повече се говореше за омниканален маркетинг, през 2023 г. вече виждаме истинското му действие. Бизнесът все повече сближава всички медии, в които рекламира, като създава последователна и въздействаща комуникация. Омниканалният маркетинг фундаментално и необратимо променя начина, по който марките планират рекламните си и пиар кампании. Геолокацията (местоположението на потребителя тук и сега) започва да играе все по-голяма роля в дигиталната реклама (скоро и в CTV, и OTT телевизията), защото отговаря на моментните нужди на човек. Например софиянец през уикенда се разхожда в Банско и получава на телефона си реклама на механа, намираща се на съседната пряка. Или предложение за пиано бар за вечерта с участието на поп звезда. Каква е вероятността да се възползва от предложението?!
Печатната реклама като микс от реалности
Без значение дали става въпрос за обикновен флаер или реклама в най-скъпото списание, печатната реклама вече внедрява новите технологии в маркетинг изживяването, което предлага на аудиторията си. Освен стандартните QR кодове съществуват различни приложения, които осъществяват връзка между всякакъв вид печатни изображения и добавената реалност (augmented reality или AR) – нещо, което днес не е просто препоръчително, а задължително. В това отношение печатните медии в България дори не са направили първата крачка, камо ли да догонват най-добрите в света.
Още по-добра опция e код за отстъпка в печатния рекламен носител, който се активира в сайта на марката или медия, която го е публикувала. Идеята може да се надгради: за да активират кода, хората трябва да направят лесна регистрация с имейл. Събраните данни след това може да се използват за бъдещи маркетинг активности. Ако този метод е гарниран с опция за обратна връзка, бизнесът получава безценна информация: какво (не)хареса целевата аудитория; прозрения, които да подскажат какво хората очакват: разширяване на съществуващата продуктова линия, изцяло нов продукт или услуга, подобряване на обслужването, нещо друго, което дори няма да ви хрумне.
Макар в дигиталната комуникация масово да се използват готови безплатни темплейти (шаблони), особено в социалните медии и от инфлуенсърите, в печатната реклама продължават да играят важна роля фигуралната композиция, психологията на цветовете, различните шрифтове и типография, запомнящите се слогани. Затова не забравяйте да използвате силата им, именно те доближават печатната реклама до истинските произведения на изкуството.
Печатната реклама е нещо реално, което може да се пипне, усети, помирише… Използвайте цялото богатство от възможности: луксозни хартии; (ароматизирани) лакове; пясъчни, фосфоресциращи или метализирани покрития; преге печат (релефно изображение) и топъл печат (релефно изображение с тънък златен, сребърен или цветен слой): холограмни ефекти; скреч карти и продукти; брайлова азбука, която ще направи рекламата достъпна и за хората със зрителни проблеми. Всичко това, подчинено на устойчиви практики. Понеже днес всичко се пренася върху дигитални носители, красивата и луксозна опаковка става все по-важна, защото е все по-рядка и предоставяща ексклузивно преживяване. Включете я в бюджета за печат, като не забравяте за еко елемента.
Превенцията е по-добра от лечението. Тази констатация, често повтаряна от лекарите, звучи като поговорка в устата на съвременния човек днес просто защото е много вярна. Кампанията „Небрежността поражда сълзи на съжаление“ се опитва да повиши осведомеността по темата, като убеждава обществеността колко важни са всъщност редовните профилактични прегледи. Диагностицирано навреме, едно заболяване, дори и най-тежкото, може да бъде победено. Кампанията е създадена за Praava Health, платформа за здравни услуги в Бангладеш, от рекламна агенция CarrotComm Limited
Телевизията не е това, което е
Напредъкът в технологиите позволява и на телевизионната реклама да става интерактивна: зрителите да са ангажирани с рекламно съдържание, в което има викторини, анкети, електронна търговия (потребителите ще могат да купуват продукти, представени в рекламите, директно от тв екран в реално време с придружаващо приложение). Комбинирането на 5G мрежите и 8K телевизорите дава възможност за още по-високо качество, по-богата визуална реклама, по-бърз стрийминг. Гласови асистенти като Amazon Alexa и Google Assistant провокират разработването на гласово активирани тв реклами, които позволяват на човек да общува (взаимодейства) с рекламата с помощта на гласови команди.
Като разчита на похватите на дигитални медии, телевизионната реклама все по-често използва генерирано от потребителите съдържание, инфлуенсъри, стрийминг на живо, достигайки до по-млада аудитория, за която телевизията е демоде. Границите между класическата телевизия, такава каквато я познаваме, и дигиталните медии постепенно ще се заличат, и ще се превърнат в неразривно цяло.
Телевизионната аудитория става все по-фрагментирана заради продължаващото бурно разпространение на различни устройства и платформи, най-вече заради настъплението на CTV (Connected TV, смарт телевизор или всеки друг телевизор с интернет, свързани чрез приставки, стикове и игрови конзоли) и OTT (Over-the-Top, метод за доставяне на филмово и телевизионно съдържание по интернет, който изключва необходимост от традиционното (аналогово) излъчване, кабелна или сателитна телевизия). При CTV и OTT клиентът разполага с богато меню от заглавия, от което избира какво, как и кога да гледа. Така се прескача класическата програмна схема на телевизията, която ограничава избора. Адресируемата телевизия е мощен маркетинг инструмент, предлагащ на марките нови възможности за достигане до конкретни аудитории, където и да се намират. CTV и OTT показват рекламите в много по-подходящ контекст, което увеличава персонализираното потребителско изживяване и ангажираността, ето защо потребителите са много по-благосклонни към тях. Постоянно усъвършенстващите се алгоритмии и машинното обучение на CTV и OTT персонализират и насочват рекламите въз основа на демографските данни на аудиторията, поведението и предпочитанията. Statista изчислява, че броят на потребителите, които ще гледат реклами чрез CTV и OTT през 2026 г., ще достигне близо 4 млрд.
Стрийминг платформите бавно, но категорично изместват традиционната телевизия. Zippia разкрива, че кабелните доставчици в САЩ са загубили 25 млн. абонати от 2012 г. насам. Приходите на стрийминг платформата се увеличават с 340% от 2015 до 2020 г. 34% от хората на възраст между 18 и 29 години са без кабелен или сателитен доставчик просто защото вече гледат телевизия по нов начин.
Бумът на смарт тв устройствата влива още сили в настъплението на CTV и OTT. Според Strategy Analytics в края на 2020 г. 34% от домакинствата по света притежават смарт телевизор. Прогнозата е, че до 2026 г. този дял ще надхвърли 50%. Най-големият коз на адресируемата телевизия и рекламата в нея е уместността. Например в две съседни домакинства едновременно ще се доставят различни реклами блокове въз основа на интересите и предпочитанията на членовете им. Проучване на Finecast установява, че зрителите, които смятат, че дадена реклама е подходяща за тях, са 18 пъти по-склонни да извършат покупка. AI технологиите ще революционизират производството на реклами: по-бързи и адекватни творчески решения и оптимизация в реално време въз основа на данни за ефективността.
Развлекателните гиганти Amazon, Netflix, Disney и Apple продължават да настъпват кръстосано в телевизията, киното и игрите. Доскоро Netflix печелеше само от такси и беше пространство без реклами, но в момента доставчикът на видео съдържание пуска постепенно нов абонаментен план, в който има фиксирани реклами. Netflix навлиза и в друга ниша: телевизионни предавания и сериали, базирани на популярни игри, които са „златна мина“ за привличане на лоялна публика. Рекламодателите също трябва да помислят как органично да се впишат в това съдържание.
Кампанията „Благодарен“ е създадена, за да подчертае най-голямото предимство на новия електрически скутер на Siam (аржентински производител на скутери), който не изпуска замърсяващи газове. Освен това техническата поддръжка на скутерите е лесна. Използвайки хумора, един от вечните похвати в рекламната комуникация, кампанията изобразява различни животни, които буквално показват благодарността си към продукта, защото той защитава и техния дом, и околната среда. „Благодарен“ е дело на рекламна агенция Republica Havas, Маями, Флорида
Дигиталната реклама, която сменя парадигмата
Интерактивните реклами с игрови елементи (Playable ads) продължават да са гореща тенденция през 2023 г., защото са уникална комбинация от интерактивност и геймификация, която по хитър начин изгражда информираност за марката и увеличава максимално възвръщаемостта на инвестициите чрез ангажиране на потребителите в реално време. Интерактивната реклама е особено ефективна при „улова“ на висококачествена аудитория, която трябва да бъде спечелена в полза на конкретно приложение. Силата ѝ се крие във факта, че позволява на потребителя да поиграе за кратко време, преди да реши да инсталира приложението. Най-добрите игрови реклами са тези, които разказват простичка история и са смесица от геймплей, кратки уроци и призиви за действие (CTA). Пъзел мини игрите са друг атрактивен формат да достигнете до по-широка аудитория и за извършване на A/B тестове от маркетинг екипа на марката.
Друг мощен инструмент са интерактивните видеореклами, които работят за подобряване на познаваемостта на марката, по-запомнящо се изживяване за аудиторията, увеличаване на процента конверсии – основното действие, което извършва потребителят, след като кликне на рекламата. Този вид реклами позволяват да се правят наслагвания. Ако потребителят вече е посетил сайта на марката, на него няма да му се появи реклама с надпис „Купи сега“, а друг призив, например „Научи повече“, който трябва да го накара да направи още една различна крачка. Или ако е разгледал конкретен продукт, след това да види видеореклама с него. Най-добрите интерактивни видеореклами позволяват на зрителя активно да участва в разказваната от тях история, като проектира свое уникално преживяване.
Анимирани с помощта на HTML5, Rich банерните са креативен коктейл от видео, аудио, игри, движение, чат и други нтерактивни елементи, които позволяват максимална гъвкавост на рекламната индустрия, като в същото време са изключително атрактивни в очите на хората. С бума на книгите за слушане и подкастите аудиото стана отново модерно, затова не е изненада, че Programmatic аудио рекламите се представят отлично. За разлика от видеото аудиото има способността да задържа вниманието по-дълго време. Това го прави ценен маркетингов канал за марки, целящи да изградят по-задълбочена информираност за себе си, която в дългосрочен план работи за установяване на по-силна емоционална връзка с целевата аудитория. С ударното навлизане на технологии за изкуствен интелект (AI) аудио рекламите стават все по-прецизирани: от избора на подходящ AI глас, който да изчете текста, през продължителността на посланието до точния момент, жанр, настроение, медия или мобилно устройство, в които ще се появи рекламата. Вече всеки смартфон позволява върху заснетото с камерата да се наслагват различни графични елементи. Тази разширена реалност (Augmented reality или AR) става все по-модерна и в дисплейните реклами, тъй като ангажира потенциалните клиенти по нов, забавен и завладяващ начин.
AR рекламите не могат да бъдат универсални, те трябва да отговарят на нуждите на конкретна демографска група, което
е и най-голямото предизвикателство пред тях. Бизнесът трябва отлично да познава целевата си аудитория, да знае какво тя харесва, разглежда, пазарува... Рекламистите пък трябва да намерят най-точните призиви за действие, които да отприщят комуникацията като пистолетен изстрел. Само тогава има смисъл да се инвестират време, пари и усилия в AR реклами
Въз основа на жестоката реалност или на най-често заявяваните искове за злополуки и смъртни случаи застрахователната компания COSVI, Пуерто Рико, онагледява (с помощта на изкуствен интелект) следната идея, въплътена в реторичен въпрос: Как ще изглежда човек, способен да оцелее след случайна смърт или коварна болест?! Така се ражда шокиращата, но откровена комуникационна кампания „Вашият живот не е изкуствен“, чийто автор е рекламна агенция TBWA, Сан Хуан, Пуерто Рико.
|
Ключови думи
реклама
маркетинг
медии
изкуствен интелект