Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Creative Bulgaria 2024

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

От илюстрация до екранизация

Българският илюстратор Гео Карл Павлов участва в създаването на знакови филмови облекла като роклята на Бел от „Красавицата и Звяра“ и костюма на Жената Чудо

Автор:

Яна Палагачева

От илюстрация до екранизация

Българският илюстратор Гео Карл Павлов участва в създаването на знакови филмови облекла като роклята на Бел от „Красавицата и Звяра“ и костюма на Жената Чудо

От илюстрация до екранизация
quotes

Едва ли са много хората, които нямат поне бегла представа как изглежда онази жълта рокля, с която красавицата Бел танцува със своя Звяр под звуците на добре познатата песен от едноименния филм.

Един от акцентите в кариерния път на българския илюстратор Гео Карл Павлов е именно работа по роклята на Бел за игралната версия на „Красавицата и Звяра“ през 2017 г. с популярния британски дизайнер на костюми Жаклин Дюран.

По време на близо 15-годишната си кариера Гео има възможност да работи и с други световноизвестни имена от индустрията по касови пълнометражни и серийни продукции. Добре познати образи, облечени с негова помощ, включват супергероя Жената чудо, героините от последната адаптация на „Малки жени“ и актьорския състав от сериала „Домът на дракона“ – част от епичната фентъзи сага „Игра на Тронове“.

Голяма част от костюмите, илюстрирани от Гео, към днешна дата са номинирани и отличени с престижни награди като „Оскар“, БАФТА и „Еми“ в съответната категория.

Пътят до големите продукции

Гео е само на 12 години, когато заедно с майка си, шивач на кино костюми, започва да посещава кинопродукции и работилници за сценични облекла. Ранното познанство с професията е само една от стъпките, която го насочва към тази кариера.

През 2009 г. той заминава да учи скулптура в Университета по изкуства в Лондон.

„Скулптурата и рисуването имат пряка връзка с костюмите – и двете се занимават с форма в пространството и анатомия. Скулптурата определено ми помага, когато правим дизайна или правим крайния костюм“, уточнява Гео.

След като завършва университета, започва работа по костюмите за няколко продукции, снимани в България.

„Всички бяха големи външни продукции с големи имена в киното. Работата по тях ми даде опита и контактите, които ми помогнаха да продължа да работя в продукции в Лондон“, казва той.

 Първите му работни задължения в Англия са отново като костюмист на терен, но това не продължава дълго.

„През 2013 г. Лиз Улф – един от дизайнерите, на който бях асистент, случайно видя моя скица и разбра, че имам художествено образование и мога да рисувам. Тя беше първият човек, който ми даде задача да илюстрирам костюмите за Мел Гибсън и Силвестър Сталоун“, спомня си Гео.

Не след дълго той се запознава и с Линди Хеминг, дизайнер на големи заглавия като поредицата от филми за супергероя Батман, „Хари Потър и Стаята на тайните“ и миналогодишния хит „Уонка“.

„Линди ме взе под крилото си като неин илюстратор и концептуален артист за филма „Жената чудо“, който спечели награда за костюми на Американската гилдия на дизайнерите“, разказва Гео.

„Това беше първата ми голяма холивудска продукция, която ми даде безценен опит за следващите ми проекти.“

Именно там Гео се запознава и с Жаклин Дюран – дизайнер на костюми за куп популярни заглавия, включително един от най-гледаните и обсъждани филми на 2023 г. „Барби“ на Грета Гервиг.

Като илюстратор на Дюран Гео има възможността да работи по друга от мащабните продукции на Гервиг –„Малки жени“, която впоследствие взема наградите „Оскар“ и БАФТА в категория „Костюми“.

Екипна работа

Традиционно изкуството се асоциира със силно индивидуално занимание, но когато става дума за филмови костюми, екипната работа е ключова.

„Много често започвам работа с художника (дизайнера) по костюми на филма доста преди останалата част от екипа, чисто проучване и грубо скициране“, споделя той.

В по-активната част на подготовката, когато актьорският състав и сценарият са потвърдени, Гео започва да развива и конкретните детайли по дизайна на костюма.

„Процесът е като дълъг диалог между мен и художника, докато се стигне до финалната илюстрация, която след това отива в работилниците1 където шивачите и патинаторите създават самия костюм“, казва Гео.

„Често имам късмета да работя в работилниците с хората, които правят самите костюми, и имам достъп до материалите, което доста помага.“

Продължителността на работата варира в зависимост от важността и сложността на костюма, както и екранното време, което той ще получи. По първата част на „Жената чудо“ Гео е работил общо около 14 месеца, а по втората около година. Конкретно един от костюмите, златната броня от втория филм, се развива 5–6 месеца, което в друга продукция не му се е случвало.

„Отне толкова време, защото след това се направиха играчки и други аксесоари. Беше много важен дизайн освен за филма така и за продуцентите и инвеститорите.“

Костюми като роклята на Бел и бронята на Жената чудо са едни от онези филмови облекла, които заживяват свой живот през годините, но подобен фокус върху дрехите на персонажите рядко е водеща цел в една кино продукция.

„Работата ни е да помогнем да създадем кохерентен свят и ако филмът е добър, зрителят да се изгуби в него и да не му правят впечатление костюмите, декорите или гримът“, споделя той.

„С колеги често си казваме, ако виждаш костюма в един филм, значи той не е достатъчно добър. Той трябва да е част от света и да не пречи на историята, а не да му обръщаш специално внимание.“

Пример за това е популярният сериал „Домът на дракона“ – един от последните проекти в портфолиото на Гео. Сериалът успешно пренася зрителите във фентъзи света на Джордж Мартин, а заради подходящо изградените костюми екипът получава награда „Еми“ в съответната категория.

Редом с тези световноизвестни заглавия Гео активно поддържа и връзката си с родния кино пазар, като вече има няколко пълнометражни и късометражни български продукции в портфолиото си. Неговото желание е в някакъв момент да работи изцяло в България и да прави повече филми като художник по костюми. Според него големите продукции са страхотни, но е възможно в тях да се изгуби усещането за изкуство. И въпреки това позитивите в настоящата му работна сфера значително надхвърлят негативите.

„Да си част от екип, чиято задача е да създаде визуално друг свят, е страхотно. Процесът на развитие на персонажа, който преминава през сценарий, режисура, актьорска игра и визия като костюм, грим и коса, е също невероятно интересен“, признава Гео.

„Когато е сполучлив, е впечатляващо да го видиш на големия екран. Като цяло да си част от нещо толкова голямо и комплексно е доста удовлетворяващо.“