Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Жената е 2024

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Най-добре се инвестира по време на криза

Сибел Кяшиф, представител на фирма „КЯШИФ“

Снимки:

Юлиян Донов

Най-добре се инвестира по време на криза

Най-добре се инвестира по време на криза

Сибел Кяшиф, представител на фирма „КЯШИФ“

Най-добре се инвестира по време на криза
quotes

Как виждате бъдещето на индустрията за хидравлични цилиндри? Кои са големите предизвикателства?

Убедена съм, че хидравличните цилиндри все повече ще се търсят – затова „КЯШИФ“ се разширява и изгражда нови мощности. Няма машина без хидравлични цилиндри. Образно казано, те са навсякъде – под земята, на земята, във водата и в небето. Влагат се в селскостопанските машини, в транспортната техника, в строителните машини и минното оборудване, в колите, в самолетите и корабите. Това, че произвеждаме точно хидравлични цилиндри, е голямо предимство при силната световна конкуренция в машиностроителната индустрия. Залагаме на високото качество и спазваме сроковете на доставка – това са нашите предимства. Големите предизвикателства за нас са запазване и увеличаване на пазарния дял в Европа, налагане на продуктите ни на някои от пазарите в Близкия изток и Австралия, разработване на канали за доставка отвъд океана, запазване на баланса качество – цена. Най-голямата цел, която сме си поставили, е да предложим на нашите клиенти комплексна услуга – да снабдяваме всички цилиндри, които се монтират в една машина от един източник и това да е фирма „КЯШИФ“.

Кои са най-големите кризи, с които се сблъскахте в дългогодишния си опит начело на компанията? Какви уроци извлякохте от тях?

„КЯШИФ“ е доказала, че се развива много добре и в кризисни времена. През 2009 г. се убедихме, че най-добре се инвестира по време на криза, и направихме първия бояджийски цех в Завод № 1, обособен за производство на малки по размер цилиндри. В Завод № 2, предназначен за производство на средни цилиндри, пуснахме първия робот за заваряване. По време на пандемията 2019 – 2020 г. взехме решение за изграждането на Завод №3 за производство на големи и специални цилиндри. Тогава за разлика от много фирми ние не спряхме работа, вложихме много време и усилия в разработването на нови доставчици, инвестирахме и в големи количества материали. Клиентите ни бяха изключително доволни, че благодарение на нас успяха да произведат своите машини. През тези близо 2 години производството на фирмата се увеличи и печалбата нарасна. Тогава инвестирахме в закупуването на Завод № 4 за автоматизирано производство на малки цилиндри и това смело решение ни донесе отлични резултати.

Как се променя вашата роля в компанията с напредъка на автоматизацията и роботизацията? А на екипа ви?

Моята роля в „КЯШИФ“ е свързана с продажбите и маркетинга. Тези две основни задачи са най-важните в моя дневен ред и този на моя екип. Всяка дейност в компанията, включително и нашата, изисква отлично представяне в преговорите с клиенти с акцентиране върху факта, че нашите продукти са произведени с автоматизирани машини и роботи. Това ни дава голямо предимство по отношение на постоянство в качеството. В момента разполагаме с 6 заваръчни робота от германската Cloos. Това е бъдещето, защото човешките сили имат предел, но човешкият ум няма. Да оставим тежката работа на робота, а ние да го учим и да го управляваме. Внедрихме робот за боядисване от италианска фирма. „КЯШИФ“ е първата компания в Европа, която купи машина за заваряване чрез триене на английската Thompson. Днес машините са вече 3, като едната е свързана с робот KUKA. Благодарение на въвеждането на ERP системата на „Майкрософт Дайнамикс“ „КЯШИФ“ вече е компания на бъдещето, в която специалистите активно участват в производствения процес, конкретизират визията ѝ за развитие.

Семейните ценности са важна част от „КЯШИФ“. Как те помагат на дружеството да остане устойчиво и гъвкаво в бурни времена?

Знаете ли, цели семейства и поколения свързват професионалния си живот с нашата компанията. В „КЯШИФ“ работят около 600 души, от които 17,40% са ръководители и специалисти. В новия завод в Джебел ще бъдат открити работни места за още 100 души. Социалната ни програма е на най-високо ниво, защото хората са най-ценният капитал. Всички служители ползват безплатно транспорт, храна, медицинско обслужване, имат възможност за допълнителна квалификация и кариерно развитие. Те знаят, че са част от сплотен и силен екип, от едно семейство. Това е определящо за тяхната работна етика. С Фондация „Хюсние Кяшиф“ подпомагаме детски градини, училища и болници. От материално оборудване, стипендии за изявени ученици до медицинска апаратура – всичко е в името на добрата добавена стойност, която според мен всеки успешен бизнес трябва да дава на обществото. Напът сте да завършите нов завод в Джебел.

Какви рискове съпътстват подобна инвестиция и как се справяте с тях? Какви са трудностите при навлизането на толкова голям пазар като американския?

Всеки риск в нашата фирма се анализира предварително и се изготвят решения за неговото преодоляване. Един от рисковете е свързан с намирането на квалифициран персонал. Мисля, че той е минимизиран, защото фирмата подписа договор за дуално обучение с професионалните гимназии в региона. Благодарение на това учениците от тези гимназии вече придобиват реална представа за работната среда и ще бъдат новото поколение в „КЯШИФ“. Навлизането на американския пазар ще е съпътствано с много щателно проучване на местното законодателство, митническите процедури, конкуренцията, възможностите за представяне на продуктите ни.

GAME ON: Представете си, че следващата глобална криза вече е на прага. Имате възможност да се консултирате с известен съвременен лидер как да подходите. Към кого бихте се обърнали и защо?

Винаги съм внимателна с често повтаряните апокалиптични визии за бъдещето. Ако чисто хипотетично се зададе глобална криза, тя би била поредното голямо изпитание за бизнеса наред с множеството политически кризи в Европа и другите континенти, войната между Русия и Украйна и близкоизточния конфликт. Тъй като сме семейна фирма, най-напред обсъждаме всичко в семейството. Семейният ни опит е показал, че в кризите винаги може да се намери шанс за бъдещо развитие и за конструктивни решения. Ако се стигне до глобална криза, то съвременните лидери няма да са невинни за нейното предизвикване. Струва ми се, че те едва ли биха ми дали добър съвет. По-рационално би било да погледнем себе си, възможностите и уменията си и да имаме кураж сами да се справим. 

Tя е... създател и управител на Фондация „Хюсние Кяшиф“. Завършва икономика в Хумболтовия университет в Берлин. След завръщането си в България поема ролята на мениджър маркетинг и продажби на семейната фирма „КЯШИФ“, която в този период стартира износа в Европа.

КЯШИФ произвежда хидравлични цилиндри вече над 45 години и е един от най-големите инвеститори в района на Джебел и Южна България. Направените инвестиции в компанията от 2008 г. до днес са в размер на над 66 млн. евро. Във фирмата работят около 600 души, като в новия завод на „КЯШИФ“ в Джебел ще бъдат открити работни места за още 100 души. Очаква се заводът да бъде завършен изцяло през 2026 г. Общите инвестиции в него заедно с оборудването ще бъдат около 20 млн. евро. Следваща стъпка са директните продажби отвъд океана.

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ