Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Първите в бизнеса 2023
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4
Телекомуникации
И трите водещи компании отчитат нарастване на продажбите през 2022 г.
Телекомуникации
И трите водещи компании отчитат нарастване на продажбите през 2022 г.
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
2
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Ускорената дигитализация и консолидация бяха една от основните характеристики на пандемичните 2020 и 2021 г. и съвсем логично това намира отражение в общата картина на телекомуникационния пазар у нас и през 2022 г. В сектора с най-висока пазарна концентрация (първите 4 компании генерират над 90% от общите приходи на посочените Топ 10 компании) през 2022 г. лидер продължава да е „А1 България“ с приходи от 1,299 млрд. лв., плътно следвана от „Виваком България“ (1,165 млрд. лв.) и „Йеттел България“ (893,7 млн. лв.). И трите водещи компании отчитат нарастване на продажбите през 2022 г., като най-значителен относителен скок на приходите отбелязва дружеството, собственост на Telekom Austria Group, с 13,8%.
По отношение на нетната печалба отново с най-голям процентен ръст е „А1 България“ – 50,2%. Общо 10-те най-големи по приходи от продажби компании растат с близо 10% през 2022 г. Общата им нетна печалба също се увеличава с близо 18%, но растежът е по-малък спрямо година по-рано. Двама от участниците в Топ 10 понижават на годишна база приходите си от основна дейност – „Лекстел“ ЕООД и „Джитити България“ ЕАД. Само една компания – „Булсатком“ ЕООД, е на загуба, но при почти двойно подобрение на показателя спрямо 2021 г. Три от компаниите влошават положителните си финансови резултати – „Йеттел България“, „Бетател“ ООД и „Джитити България“ ЕАД. Пловдивската „Лекстел“ ЕООД и бургаската „Естелком Солюшънс“ ЕООД (бившата „Спутник Телеком Солюшънс“) са сред новите участници в Топ 10 през 2022 г.
Последната постига най-висок годишен растеж на приходите в рамките на класираните компании – 87,5%, до 46,4 млн. лв. От класацията отпадат „Нет-Кънект интернет“, „Нокиа Сълюшънс Енд Нетуъркс“ и „Ейжа Гейтуей Телеком Юръп“. Най-голям работодател в Топ 10 е пазарният лидер с около 3650 служители в края на 2022 г. Като цяло компаниите намаляват персонала си с 1,2% на годишна база. С най-голям спад на броя осигурени лица са „Виваком“ и „Булсатком“, съответно с 15% и 9%.
Трансформация под знака на 5G
Лидерите на най-добре представящите се компании в Топ 10 в този сектор споделят своята прогноза за общия бизнес климат и перспективите за развитие на отрасъла през 2024 г.
Александър Димитров, главен изпълнителен директор и председател на Управителния съвет на А1 България
Ключовите тенденции за сектора се обуславят от променящите се нужди на хората и бизнеса и поставянето на човека в центъра. През 2024 г. се очаква да се приближим още повече към футуристичните представи за бъдещето, които анализаторите предвиждаха преди няколко години.
5G
Мащабните инвестиции в развитието на 5G ще продължат и тепърва ще започнем да монетизираме технологията. Все повече компании извън нашия сектор ще се възползват от предимствата на 5G – скорост, качество на връзката, минимално времезакъснение, увеличено количество обмен на информация и поддържане на огромен брой устройства на определена площ, които ще помогнат за автоматизирането и оптимизирането на много индустрии. Крайният потребител също ще започне да усеща предимствата на технологията например с навлизането на автономни автомобили или телемедицински прегледи.
AI
Темата ще надхвърли оптимизацията на оперативната ефективност и производителността на мрежата, предвиждането на нуждите от поддръжка, персонализацията на обслужването. Въвеждането на регулации и етични норми за приложенията на изкуствения интелект ще е приоритет. Предпазването от потенциални грешно генерирани отговори ще стане ключово, предвид че големите езикови модели като chatGPT ще се използват все по-масово от крайните потребители.
Киберсигурност
Кибератаките ще започнат да доминират над физическата престъпност, като достигат все повече хора и бизнеси. Очакваме „пазарен бум“ в сектора поради нарастващите потребности от решения за киберзащита. Турбулентната геополитическа среда допълнително усложнява и повишава степента на заплахите и най-подготвени ще бъдат организациите, които работят с технологичен партньор, специализиран в превенция и защита от кибератаки срещу IT инфраструктурата, устройствата и данните.
Системна интеграция
Ефективността на всеки бизнес днес зависи от добрата интеграция на всички IT системи, така че да работят в синхрон. Все повече ще се търсят специализирани в системна интеграция компании, които да им предоставят „резултати as a service“, за да мултиплицират ползите от внедрените IT решения и да повишават ефективността.
Интернет на нещата (IoT)
Разширяването и усъвършенстването на 5G чрез network slicing и частните мрежи ще улеснят растежа на IoT чрез високоскоростни връзки с ниска латентност. Ползите от инфраструктурата ще помогнат на индустрията и масовото навлизане на интелигентни решения в домовете, градовете и промишлеността.
Христо Цветков, главен директор „Стратегия“, Yettel България
2024-та ще бъде знакова година за телеком индустрията, белязана от трансформационни промени и движена от няколко ключови тенденции. В основата им най-вече са бързото развитие и навлизане на 5G технологията. Тя осигурява не просто по-бърза свързаност, а води със себе си дълбока промяна в използването на данни и интегрирането им в различни процеси. От потребителска гледна точка 5G вече промени цялостно потреблението на данни, като само за последната година отчитаме сериозен растеж в броя на клиентите, използващи тарифи с неограничени данни, а също така и общ растеж на генерирания трафик в мрежата ни. Очакванията са през 2024 г. въздействието на 5G да се разшири далеч отвъд традиционните телекомуникационни услуги и да окаже влияние върху сектори като здравеопазване, производство и транспорт, като им осигури възможности за дигитализация и автоматизация на различни бизнес процеси.
Освен надграждането на традиционните за сектора услуги през последните пет години телеком индустрията продължава да се фокусира върху проучването и разработката на подходящи допълнения, които безпроблемно да се интегрират към дигиталния живот на потребителите. Главната цел е да предложим на клиентите си пълноценна палитра от надграждащи услуги във всички направления – например устройства с удължен гаранционен срок, тарифни планове с неограничени данни, онлайн застраховки при пътуване, дигитални стрийминг услуги за забавление и обучение, телевизия без кабели.
Определящ фактор за 2024 г. ще бъде и непрекъснатото подобряване на мрежата и покритието на предоставяните услуги – една от областите с най-голяма конкуренция в сектора. Този ангажимент ще е от решаващо значение за преодоляване на дигиталното разделение и осигуряване на висококачествена свързаност, особено в районите с недостатъчно добро ниво на покритие към момента.
Не на последно място е и тенденцията за постепенно въвеждане на 360-градусово дигитално изживяване и интерактивни възможности в обслужването. За нас, а вярвам и за цялата индустрия предстоящата година ще е посветена на прехода към по-дигитално ориентирани, персонализирани и ангажиращи взаимодействия с клиентите. Този преход, разбира се, ще се възползва от инструменти като изкуствен интелект, машинно обучение и други иновативни технологии, за да осигури по-интуитивно, бързо и адекватно дигитално обслужване от край до край.
|
Ключови думи
телекомуникации
телекомуникационен сектор
мобилни мрежи
5G
бизнес
икономиката на България