Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Строителство и инвестиции 2024
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
Удобно и устойчиво
За тенденциите, модата и „мебелите със съзнателна душа“
Удобно и устойчиво
За тенденциите, модата и „мебелите със съзнателна душа“
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Една стара сентенция гласи „Тенденциите следват нашата посока на мислене, изразявайки настроението на настоящето и стилата на бъдещето“.
Тя се осъзнава най-добре от талантливите дизайнери, които демонстрират идеите си по време на големите международни изложения. Още в началото на годината по време на IMM Cologne – панаира в Кьолн, и известното изложение Maison et Objet в Париж забелязваме зараждащите се тенденции в областта на интериорния дизайн, които най-често се потвърждават по-късно през април по време на Salone del Mobile в Милано и са логичен резултат от променящия се начин на живот. Изложенията не само отразяват предпочитаните стилове на обзавеждане, те също така са и добър измервател на потребителското търсене в този сегмент.
ДОМЪТ
Някои от тенденциите в интериора са стабилни и дълготрайни, логично определени от промените в начина ни на живот – като многофункционалните гъвкави пространства и зони както у дома, така и на работното място. Тези две места много често и за много от нас съвпадат. Други, също трайни, са тенденциите в дизайна на мебели – плавни, заоблени линии, радостни цветови схеми, тактилност, гъвкавост и отново многофункционалност.
Новият фотьойл Kisss Lounge Chair, създаден от Marcel Wanders за холандската компания Moooi с почит към емблематичния диван Mae West Lips на Салвадор Дали. Освен гъвкава сглобяема седалка, която позволява свързване на няколко фотьойла един с друг в различни конфигурации – това означава и гъвкаво приложение за различни типове пространства и цели, той може да бъде избран в предпочитани от клиента цветове от 50 възможни варианта. Освен това „Целувката“ има и своите емоционални послания.
Едно от наблюденията след изложенията в началото на годината е фактът, че вече живеем в свят с ново поведение на потребителите. Те са много внимателни към своето благосъстояние и постоянно в търсене на нови усещания и преживявания.
Новите тенденции в интериорния дизайн могат да се обобщят като:
- Предефинирана гъвкавост.
- Изчезване на традиционните граници в жилищните пространства.
- Домовете се превръщат в многофункционални пространства за живеене и работа.
- Баните, преосмислени като частни спа центрове; кухните, превърнати във вътрешни градини, а градините като разширени зелени всекидневни.
- Интелигентни домове: технологията продължава да си проправя път в мебелите, като интелигентните функции стават стандарт в дизайна на дома.
Цветните жилищни пространства с мебели с меки заоблени форми са акцент в изложенията, както и многофункционалните мебели, устойчиви на атмосферни влияния дивани и гъвкави, модулни концепции за обзавеждане. Тенденцията за използване на ярките, наситени цветове, които зареждат с енергия и повдигат настроението като контрапункт на изчистения минимализъм ще става все по-популярна.
Биофилията ще продължи да бъде основен елемент в естетиката на дизайна, както и красивите, естествени и здрави повърхностни покрития
Ерих Фром, известният психоаналитик и автор на много книги, включително „Изкуството да обичаш“, е първият, който въвежда термина биофилия през 1973 г. – „любов към живота“. Фром разбира биофилията като дълбока, вродена привързаност, която хората изпитват към всички живи същества. В резултат на индустриалния и технологичния прогрес човечеството все повече се откъсва от естествения свят през ХХ век, но в последните години започнахме да се връщаме към корените си, към устойчивостта. И концепцията за биофилия привлича все повече внимание. Естествената среда с нейното обещание за благополучие и по-бавен живот се е превърнала в място, където копнеем да избягаме. В света на архитектурата и интериора тази новооткрита връзка се отразява в така наречения биофилен дизайн.
През 2024 г. очаквам да видим широко използване на възобновяеми, отговорно добивани естествени материали като бамбук, корк, слама и дърво. Технологичните иновации ще позволят тези материали да бъдат обработени за разнообразни приложения, като същевременно запазят органичната си естетика. От друга страна, естествените материали като лен, памук, коприна, дърво и камък предлагат тактилно разнообразие. Техните органични неравности и дълбочина на текстурата осигуряват сензорна стимулация за разлика от идеално гладките повърхности.
Мебели и преградни панели от лава на Unknown Nordic, представени по време на януарското изложение в Париж Maison et Objet, които могат да се използват еднакво добре и вътре и на открито
На фокус е нова ера на персонализиране
Потребителите започват да се отказват от подхода „универсален размер за всички“ и търсят пространства, които отразяват тяхната идентичност. Гъвкавите интериори им предоставят тази автономност, позволяваща постоянна персонализация и съвсем не са просто тенденция в дизайна. Те резонират дълбоко със съвременния начин на живот, като гарантират, че домовете не са само места за пребиваване, а пространства, които наистина се развиват заедно с техните обитатели.
За постигане на това персонализиране много допринасят многобройните нови продукти и материали за интериора, получени чрез рециклиране или с нов начин на използване на познатите ни такива.
Пример за нови опции за кухнята – високотехнологичен материал, съставен от два листа алуминий, свързани с екструдирана полиетиленова сърцевина и обработени със специално защитно матово покритие, катализирано в пещ с дебелина само 3 мм. Ръчно изработените и единствени по рода си предмети са много търсени през 2024 г. Занаятчийски мебели, ръчно рисувана керамика и текстил по поръчка добавят характер и чар на домашния интериор. Има и възвръщане на интереса към подвижните преградни стени, плъзгащите се преградни врати и всякакви подобни възможности за промяна на организацията на наличното интериорно пространство.
Koan Plus е конфигурируема система, съставена от фиксирани и плъзгащи се панели, която съчетава луминесценцията на стъкло и алуминий с топлината на дървото
Източник Salone del Mobile.Milano
По време на изложението в Милано миналата година забелязахме голямото количество разработки на портативно осветление. Напълно в крак с тенденцията за по-гъвкав и независим начин на живот все повече дизайнери продължават да представят свои предложения за такова осветление и по време на изложения тази година.
Разбира се, темите за устойчивост и кръгова икономика са постоянни през последните години, но се развива представата ни за това как да бъдат постигнати.
Говорим за продукти, които могат да се използват значително по-дълго време от година и позволяват поправяне и/или рециклиране. Интересен пример: „Dudet е малка архитектурна форма, дефинирана от три отделни подплатени елемента: възглавница за седалка и две тръби, които плавно оформят краката, подлакътниците и облегалката в непрекъсната линия. Под приветливите си извивки той има съзнателна душа благодарение на факта, че елементите му могат лесно да бъдат разделени. Иновативна система, която в съответствие с изискванията на кръговата икономика позволява металното ядро да бъде отделено от подложката от полиуретанова пяна, в която се съдържат полиоли, извлечени от биологичен източник“ – така световноизвестната дизайнерка Патриция Уркиола описва своя елегантен фотьойл, създаден за Cassina.
Чували ли сте за Spathroom?
Измислена дума, съставена от „спа“ и „баня“ – място за благополучие в уюта на собствения ви дом. Здравни процедури като конвенционални масажи не са включени, но вместо това може да намерите вана с функция джакузи, душ тип дъжд и релаксиращи ароматни масла. Спа почивка само за вас без пътни разходи или ненужни емисии на CO2. Тази тенденция се появи преди време, но днес welness индустрията вероятно достига най-високото си ниво за всички времена.
Идеалната уелнес баня разполага с персонализирани пространства за къпане и душ, които дават възможност да създадем изживяването, от което имаме нужда в момента, чрез хидротерапия, регулируеми душове и пара. Включването на естествени материали, биофилни елементи и целенасочено осветление допълва атмосферата
Съвременната баня като цяло е далече от познатото място за хигиена – освен цветност в цялата баня, богатство на материали, включително и при смесителите, и използване на новите технологии, което е дълготрайна тенденция, може да се отбележи и траен интерес към ретро стила и персонализацията – всичко това сякаш е част от всеобщия стремеж към повече уют и жизнерадост в интериора.
ОФИСЪТ
Интересно е, че темата за wellness все по-често се среща и в описанията на съвременните офиси. Виждаме преминаване към зони без електроника и дизайн, които помагат за физическото и емоционалното благополучие на служителите. Хората не искат да идват в офиса и да вършат същата работа, която вършат у дома, така че дизайнът на офиса трябва да отчита промените в начина на използване на работното място.
Работното място е физическият израз и на фирмената култура. То не е просто място за работа, то е култура и мисия. Големият отворен офис вече не е отговорът, нито море от кабини. Това са по-скоро пространства, които наистина могат да осигурят начина, по който хората трябва да работят и искат да си сътрудничат. Това означава различни зони, различни области, различни височини, различно акустично третиране.
Хибридната работа изведе иновациите в интериорния дизайн на преден план. Много организации търсят интелигентни начини да включат технологията в дизайна на работното място и дори в мебелите с цел оптимална заетост и ефективност. Компаниите трябва да създават среда, която прави пътуването до офиса с реална полза, насърчавайки менторство и пространства за сътрудничество.
Смята се, че тези, които до голяма степен ще формират облика на бъдещото работно място за следващите няколко десетилетия, са поколението Z , или така наречените Zoomers.
Афинитетът на поколението Z към цифровия свят е неоспорим, но това не означава, че те искат да изоставят физическата среда. Те търсят „фигитално“ изживяване – безпроблемна интеграция на физически и цифрови взаимодействия. (Phygital (физическо плюс цифрово) е маркетингов термин, който описва смесването на дигитални изживявания с физически.)
Според проучване на ThinkLab 78% от поколението Z смятат, че могат да работят ефективно, без изобщо да се срещат лично. Въпреки това 88% от основните начини, по които те създават нови професионални връзки, включват преживявания лице в лице.
Новостите в интериорния дизайн са много, но всички те ще се стремят да създават дългосрочна стойност, а не ефекти; ще се фокусират върху „реални места“, а не върху дизайн, генериран от Pinterest и AI. Ще се търсят запомнящи се персонализирани пространства, свеж подход към материалите, покритията и текстурите, интериори, които са топли, удобни и устойчиви и правят живота ни по-лесен.
|
Ключови думи
строителство
интериор
вътрешен дизайн
иновации
креативност