Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Строителство и инвестиции 2024

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Удобно и устойчиво

За тенденциите, модата и „мебелите със съзнателна душа“

Автор:

Теменужка Захариева

Удобно и устойчиво

За тенденциите, модата и „мебелите със съзнателна душа“

Удобно и устойчиво
quotes

Една стара сентенция гласи „Тенденциите следват нашата посока на мислене, изразявайки настроението на настоящето и стилата на бъдещето“.

Тя се осъзнава най-добре от талантливите дизайнери, които демонстрират идеите си по време на големите международни изложения. Още в началото на годината по време на IMM Cologne – панаира в Кьолн, и известното изложение Maison et Objet в Париж забелязваме зараждащите се тенденции в областта на интериорния дизайн, които най-често се потвърждават по-късно през април по време на Salone del Mobile в Милано и са логичен резултат от променящия се начин на живот. Изложенията не само отразяват предпочитаните стилове на обзавеждане, те също така са и добър измервател на потребителското търсене в този сегмент.

ДОМЪТ

Някои от тенденциите в интериора са стабилни и дълготрайни, логично определени от промените в начина ни на живот – като многофункционалните гъвкави пространства и зони както у дома, така и на работното място. Тези две места много често и за много от нас съвпадат. Други, също трайни, са тенденциите в дизайна на мебели – плавни, заоблени линии, радостни цветови схеми, тактилност, гъвкавост и отново многофункционалност.

 

Новият фотьойл Kisss Lounge Chair, създаден от Marcel Wanders за холандската компания Moooi с почит към емблематичния диван Mae West Lips на Салвадор Дали. Освен гъвкава сглобяема седалка, която позволява свързване на няколко фотьойла един с друг в различни конфигурации – това означава и гъвкаво приложение за различни типове пространства и цели, той може да бъде избран в предпочитани от клиента цветове от 50 възможни варианта. Освен това „Целувката“ има и своите емоционални послания.

Едно от наблюденията след изложенията в началото на годината е фактът, че вече живеем в свят с ново поведение на потребителите. Те са много внимателни към своето благосъстояние и постоянно в търсене на нови усещания и преживявания.

Новите тенденции в интериорния дизайн могат да се обобщят като:

  • Предефинирана гъвкавост.
  • Изчезване на традиционните граници в жилищните пространства.
  • Домовете се превръщат в многофункционални пространства за живеене и работа.
  • Баните, преосмислени като частни спа центрове; кухните, превърнати във вътрешни градини, а градините като разширени зелени всекидневни.
  • Интелигентни домове: технологията продължава да си проправя път в мебелите, като интелигентните функции стават стандарт в дизайна на дома.

Цветните жилищни пространства с мебели с меки заоблени форми са акцент в изложенията, както и многофункционалните мебели, устойчиви на атмосферни влияния дивани и гъвкави, модулни концепции за обзавеждане. Тенденцията за използване на ярките, наситени цветове, които зареждат с енергия и повдигат настроението като контрапункт на изчистения минимализъм ще става все по-популярна.

Биофилията ще продължи да бъде основен елемент в естетиката на дизайна, както и красивите, естествени и здрави повърхностни покрития

Ерих Фром, известният психоаналитик и автор на много книги, включително „Изкуството да обичаш“, е първият, който въвежда термина биофилия през 1973 г. – „любов към живота“. Фром разбира биофилията като дълбока, вродена привързаност, която хората изпитват към всички живи същества. В резултат на индустриалния и технологичния прогрес човечеството все повече се откъсва от естествения свят през ХХ век, но в последните години започнахме да се връщаме към корените си, към устойчивостта. И концепцията за биофилия привлича все повече внимание. Естествената среда с нейното обещание за благополучие и по-бавен живот се е превърнала в място, където копнеем да избягаме. В света на архитектурата и интериора тази новооткрита връзка се отразява в така наречения биофилен дизайн.

През 2024 г. очаквам да видим широко използване на възобновяеми, отговорно добивани естествени материали като бамбук, корк, слама и дърво. Технологичните иновации ще позволят тези материали да бъдат обработени за разнообразни приложения, като същевременно запазят органичната си естетика. От друга страна, естествените материали като лен, памук, коприна, дърво и камък предлагат тактилно разнообразие. Техните органични неравности и дълбочина на текстурата осигуряват сензорна стимулация за разлика от идеално гладките повърхности.

Мебели и преградни панели от лава на Unknown Nordic, представени по време на януарското изложение в Париж Maison et Objet, които могат да се използват еднакво добре и вътре и на открито

На фокус е нова ера на персонализиране

Потребителите започват да се отказват от подхода „универсален размер за всички“ и търсят пространства, които отразяват тяхната идентичност. Гъвкавите интериори им предоставят тази автономност, позволяваща постоянна персонализация и съвсем не са просто тенденция в дизайна. Те резонират дълбоко със съвременния начин на живот, като гарантират, че домовете не са само места за пребиваване, а пространства, които наистина се развиват заедно с техните обитатели.

За постигане на това персонализиране много допринасят многобройните нови продукти и материали за интериора, получени чрез рециклиране или с нов начин на използване на познатите ни такива.

Пример за нови опции за кухнята – високотехнологичен материал, съставен от два листа алуминий, свързани с екструдирана полиетиленова сърцевина и обработени със специално защитно матово покритие, катализирано в пещ с дебелина само 3 мм. Ръчно изработените и единствени по рода си предмети са много търсени през 2024 г. Занаятчийски мебели, ръчно рисувана керамика и текстил по поръчка добавят характер и чар на домашния интериор. Има и възвръщане на интереса към подвижните преградни стени, плъзгащите се преградни врати и всякакви подобни възможности за промяна на организацията на наличното интериорно пространство.

Koan Plus е конфигурируема система, съставена от фиксирани и плъзгащи се панели, която съчетава луминесценцията на стъкло и алуминий с топлината на дървото

Източник Salone del Mobile.Milano  

По време на изложението в Милано миналата година забелязахме голямото количество разработки на портативно осветление. Напълно в крак с тенденцията за по-гъвкав и независим начин на живот все повече дизайнери продължават да представят свои предложения за такова осветление и по време на изложения тази година.

Разбира се, темите за устойчивост и кръгова икономика са постоянни през последните години, но се развива представата ни за това как да бъдат постигнати.

Говорим за продукти, които могат да се използват значително по-дълго време от година и позволяват поправяне и/или рециклиране. Интересен пример: „Dudet е малка архитектурна форма, дефинирана от три отделни подплатени елемента: възглавница за седалка и две тръби, които плавно оформят краката, подлакътниците и облегалката в непрекъсната линия. Под приветливите си извивки той има съзнателна душа благодарение на факта, че елементите му могат лесно да бъдат разделени. Иновативна система, която в съответствие с изискванията на кръговата икономика позволява металното ядро да бъде отделено от подложката от полиуретанова пяна, в която се съдържат полиоли, извлечени от биологичен източник“ – така световноизвестната дизайнерка Патриция Уркиола описва своя елегантен фотьойл, създаден за Cassina.

Чували ли сте за Spathroom?

Измислена дума, съставена от „спа“ и „баня“ – място за благополучие в уюта на собствения ви дом. Здравни процедури като конвенционални масажи не са включени, но вместо това може да намерите вана с функция джакузи, душ тип дъжд и релаксиращи ароматни масла. Спа почивка само за вас без пътни разходи или ненужни емисии на CO2. Тази тенденция се появи преди време, но днес welness индустрията вероятно достига най-високото си ниво за всички времена.

Идеалната уелнес баня разполага с персонализирани пространства за къпане и душ, които дават възможност да създадем изживяването, от което имаме нужда в момента, чрез хидротерапия, регулируеми душове и пара. Включването на естествени материали, биофилни елементи и целенасочено осветление допълва атмосферата

Съвременната баня като цяло е далече от познатото място за хигиена – освен цветност в цялата баня, богатство на материали, включително и при смесителите, и използване на новите технологии, което е дълготрайна тенденция, може да се отбележи и траен интерес към ретро стила и персонализацията – всичко това сякаш е част от всеобщия стремеж към повече уют и жизнерадост в интериора.

ОФИСЪТ

Интересно е, че темата за wellness все по-често се среща и в описанията на съвременните офиси. Виждаме преминаване към зони без електроника и дизайн, които помагат за физическото и емоционалното благополучие на служителите. Хората не искат да идват в офиса и да вършат същата работа, която вършат у дома, така че дизайнът на офиса трябва да отчита промените в начина на използване на работното място.

Работното място е физическият израз и на фирмената култура. То не е просто място за работа, то е култура и мисия. Големият отворен офис вече не е отговорът, нито море от кабини. Това са по-скоро пространства, които наистина могат да осигурят начина, по който хората трябва да работят и искат да си сътрудничат. Това означава различни зони, различни области, различни височини, различно акустично третиране.

Хибридната работа изведе иновациите в интериорния дизайн на преден план. Много организации търсят интелигентни начини да включат технологията в дизайна на работното място и дори в мебелите с цел оптимална заетост и ефективност. Компаниите трябва да създават среда, която прави пътуването до офиса с реална полза, насърчавайки менторство и пространства за сътрудничество.

Смята се, че тези, които до голяма степен ще формират облика на бъдещото работно място за следващите няколко десетилетия, са поколението Z , или така наречените Zoomers.

Афинитетът на поколението Z към цифровия свят е неоспорим, но това не означава, че те искат да изоставят физическата среда. Те търсят „фигитално“ изживяване – безпроблемна интеграция на физически и цифрови взаимодействия. (Phygital (физическо плюс цифрово) е маркетингов термин, който описва смесването на дигитални изживявания с физически.)

Според проучване на ThinkLab 78% от поколението Z смятат, че могат да работят ефективно, без изобщо да се срещат лично. Въпреки това 88% от основните начини, по които те създават нови професионални връзки, включват преживявания лице в лице.

Новостите в интериорния дизайн са много, но всички те ще се стремят да създават дългосрочна стойност, а не ефекти; ще се фокусират върху „реални места“, а не върху дизайн, генериран от Pinterest и AI. Ще се търсят запомнящи се персонализирани пространства, свеж подход към материалите, покритията и текстурите, интериори, които са топли, удобни и устойчиви и правят живота ни по-лесен.