Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Първите в бизнеса 2024

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

В търсене на алтернативи

Очакванията за 2025 г. са за продължаващо намаляване на товарите и растеж на цените в автомобилния транспорт

Автор:

Доц. д-р Момчил Антов, директор на Националното сдружение на българските спедитори

В търсене на алтернативи

В търсене на алтернативи

Очакванията за 2025 г. са за продължаващо намаляване на товарите и растеж на цените в автомобилния транспорт

В търсене на алтернативи
quotes

ТОП 20 Транспорт и логистика 

Известно успокояване в сектор „Транспорт“ на национално ниво и някои съществени сътресения в световен мащаб – това характеризира последната година. Нормализирането на навлата на вътрешните товарни автомобилни и жп превози и увеличаващите се обеми във въздушния транспорт са водещите двигатели за транспортния бранш в страната.

Предизвикателства по видове транспорт

Автомобилен

Продължаващата стагнацията от края на 2022 г. насам поставя сектора в трудно положение, въпреки че вътрешните превози се извършват на по-добри цени спрямо тези в чужбина. Спот-пазарът през 2024 г. се повиши за малко през лятото, но крайно недостатъчно, за да компенсира слабите периоди преди и след това. Вече не сме конкурентни на турския пазар, където преди години работиха над 2000 български камиона и това беше добър компенсатор за редица превозвачи. Намаляването на търсенето на транспортни услуги води до увеличен брой на транспортни фирми, излизащи от пазара, както и на такива, които намаляват автомобилния си парк. Засилва се и недостигът на шофьори, като все още в България има тежка административна процедура за допускане на работници от трети страни.

Очакванията за 2025 г. са за продължаващо намаляване на товарите и растеж на цените. Ще се търсят решения за дигитализация в бранша, които да увеличат ефективността. В същото време изравняването на цените на услугите на българските и централноевропейските превозвачи води все повече чуждестранни фирми у нас, което преди години беше почти невъзможно.

Воден

Глобалното забавяне на световната икономика през 2023 г. донесе спад в търсенето и това се отрази на морските навла. Нападенията над търговски кораби в Червено море и намаленото ниво на Панамския канал доведоха до по-дълги маршрути и по-високи разходи през 2024 г. Колебливата икономическа стабилизация увеличи търсенето и повиши отново морските навла. Това провокира търсенето на алтернативи като железопътен транспорт от Китай до Европа с по-кратки транзитни времена.

Според прогнозите търсенето на морски контейнерен транспорт ще нарасне с около 3% през 2025 г., докато новият корабен тонаж ще добави около 4,5% към съществуващия глобален капацитет. Съвсем естествено това ще окаже натиск върху морските навла. Войната в Украйна ще продължи да влияе на търсенето на алтернативни начини за интермодален железопътно-морски транспорт от Китай, като ще се залага на маршрути, заобикалящи Русия. Най-новият такъв маршрут включва и пристанище Бургас като важен хъб в обслужването на Европа.

Въздушен

Въздушното карго се възстанови до нива, съпоставими с годините преди 2020 г. Възходът на електронната търговия започна да определя къде ще оперират товарните самолети и да измества до известна степен класическите товари. Това доведе до големи диспропорции – пълни полети към европейските летища и празни полети в посока изток, като съответно има спад в цените. Въпреки това е налице по-високо търсене в световен мащаб през 2024 г., включително летище „София“ отчита растеж на превозеното карго и поща.

Преориентирането на морските линии и увеличените морски навла дадоха тласък на въздушните превози. Традиционно периодът преди Коледа е най-силният за индустрията, но още в средата на годината редица търговци превозиха товарите си и натрупаха складови наличности. Забавянето в износа на България също оказва въздействие върху въздушния ни транспорт, което се очаква да продължи и през 2025 г. Липсата на нови инвестиции у нас в автомобилната индустрия като традиционен потребител на авиокарго води до изменение в структурата и обемите на превозваните товари.

Железопътен 

Товарният жп транспорт в България през 2024 г. се развива стабилно спрямо 2023 г., но темпът на растеж остава умерен. През годината се отчита лек растеж в обемите на превозените товари, свързан предимно със завишен промишлен износ. За да се подобри конкурентоспособността на сектора, са необходими значителни инвестиции за модернизация на инфраструктурата. Работи се по въвеждане на нови технологии за автоматизация и дистанционно управление на локомотиви с цел повишаване на ефективността и безопасността, както и на системи за управление на товарния транспорт. Промените в тарифната политика на НКЖИ в България водят до по-ниски разходи за операторите и насърчават използването на товарен жп транспорт. Все още изоставаме в комбинирането на железопътен и морски или автомобилен транспорт, като инвестициите в мултимодални терминали остават с приоритетно значение.

Предизвикателствата през 2025 г. ще са свързани основно с търсенето на товародатели от и за България, тъй като очакванията са за спад в износа ни, продължаващо забавяне в Западна Европа и неясна търговска политика на САЩ спрямо Европа и Китай. Инициативите за зелен транспорт и ограничаване на въглеродните емисии ще продължат да определят търсенето и предлагането на транспортни услуги.

* При съставянето на общите и секторните класации в списанието използвахме изчерпателен и прозрачен подход за събиране и анализ на информацията. Данните за компаниите са събрани от Търговския регистър, Националния статистически институт (НСИ), Сиела Инфо, индивидуалните годишни финансови отчети и докладите за дейността на компаниите, публични регистри. 

Всички данни са базирани на индивидуалните финансови отчети на компаниите към 31 декември 2023 г., като информацията е актуализирана и обработена до 10 октомври 2024 г.

Класациите по приходи са направени на база приходи от оперативна дейност, което осигурява съпоставимост между участващите компании.