Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Първите в бизнеса 2024

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Здравето е все повече на мода

В страната бяха въведени нови иновативни терапии, които се реимбурсират от държавата, и това оказва влияние и на резултатите на някои от по-малките компании в сектора с по-нишови продукти

Здравето е все повече на мода

Здравето е все повече на мода

В страната бяха въведени нови иновативни терапии, които се реимбурсират от държавата, и това оказва влияние и на резултатите на някои от по-малките компании в сектора с по-нишови продукти

Здравето е все повече на мода
quotes

ТОП 20 Фармация 

Фармацевтичната индустрия в България винаги е атрактивна, и то не само заради добрите традиции в производството и пазарите. Страната ни е сред държавите с най-застаряващо и пренебрегващо превенцията население в Европа и не е чудно, че растежите на оборотите на топ 20 компании в сектора продължават да са двуцифрени – около 13%. Трите компании в челната тройка са търговци на лекарства на едро – „Софарма Трейдинг“, „Фьоникс Фарма“ и „Стинг“. Забележително е, че и трите компании през 2023 г. са преминали над 1 млрд. лв. приходи. При лидера те достигат до над 1,27 млрд. лева. 

Развитието на логистиката, търговската мрежа от аптеки, с каквато разполагат две от тези компании, повишаването на популярността на онлайн магазините за продукти без рецепта, разширяването на присъствието на чужди пазари са сред факторите за растежа на приходите, който е между 13,5 и 17,8% за водещите търговски компании. Същото важи и за нетната печалба, която се покачва спрямо 2022 г. с между 15% за „Фьониск“ и значителните 97% при „Софарма Трейдинг“. Само аптечният пазар е 2,4 млрд. лв. през 2024 г., заявиха от „Стинг“ АД. 

Производствените компании, които следват в класирането, отчитат доста по-нисък растеж, но все пак повечето от тях са подобрили резултата си (вероятно и в условията на инфлация). 

Един от новите двигатели на растежа са хранителните добавки и лекарства без рецепта, цените на които се покачиха с двуцифрен процент през 2023 г. Интересът към тях също се повишава в тон с цялостната wellness тенденция сред гражданите, за която „Мениджър“ писа през годината. В контрапункт на негативните усещания по отношение на отрицателния растеж на населението в страната грижата към здравето и дълголетието се превръща в отличим фокус както за по-младите, така и за хората на средна възраст. 

В страната бяха въведени нови иновативни терапии, които се реимбурсират от държавата, и това оказва влияние и на резултатите на някои от по-малките компании в сектора с по-нишови продукти. 

Секторът страда от подобни на други български индустрии проблеми. Такъв е недостигът на подготвени кадри. Такава е и политическата нестабилност, която тук оказва още по-деструктивно влияние, не само заради сериозното участие на държавата в пазарните процеси в сектора, но и поради липсата на предвидимост по отношение на регулациите за лекарствата. От бизнеса очаквано се оплакват и от свръхрегулация в страната. 

* При съставянето на общите и секторните класации в списанието използвахме изчерпателен и прозрачен подход за събиране и анализ на информацията. Данните за компаниите са събрани от Търговския регистър, Националния статистически институт (НСИ), Сиела Инфо, индивидуалните годишни финансови отчети и докладите за дейността на компаниите, публични регистри. 

Всички данни са базирани на индивидуалните финансови отчети на компаниите към 31 декември 2023 г., като информацията е актуализирана и обработена до 10 октомври 2024 г.

Класациите по приходи са направени на база приходи от оперативна дейност, което осигурява съпоставимост между участващите компании.