Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Първите в бизнеса 2024
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
Здравето е все повече на мода
В страната бяха въведени нови иновативни терапии, които се реимбурсират от държавата, и това оказва влияние и на резултатите на някои от по-малките компании в сектора с по-нишови продукти
Здравето е все повече на мода
В страната бяха въведени нови иновативни терапии, които се реимбурсират от държавата, и това оказва влияние и на резултатите на някои от по-малките компании в сектора с по-нишови продукти
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
ТОП 20 Фармация
Фармацевтичната индустрия в България винаги е атрактивна, и то не само заради добрите традиции в производството и пазарите. Страната ни е сред държавите с най-застаряващо и пренебрегващо превенцията население в Европа и не е чудно, че растежите на оборотите на топ 20 компании в сектора продължават да са двуцифрени – около 13%. Трите компании в челната тройка са търговци на лекарства на едро – „Софарма Трейдинг“, „Фьоникс Фарма“ и „Стинг“. Забележително е, че и трите компании през 2023 г. са преминали над 1 млрд. лв. приходи. При лидера те достигат до над 1,27 млрд. лева.
Развитието на логистиката, търговската мрежа от аптеки, с каквато разполагат две от тези компании, повишаването на популярността на онлайн магазините за продукти без рецепта, разширяването на присъствието на чужди пазари са сред факторите за растежа на приходите, който е между 13,5 и 17,8% за водещите търговски компании. Същото важи и за нетната печалба, която се покачва спрямо 2022 г. с между 15% за „Фьониск“ и значителните 97% при „Софарма Трейдинг“. Само аптечният пазар е 2,4 млрд. лв. през 2024 г., заявиха от „Стинг“ АД.
Производствените компании, които следват в класирането, отчитат доста по-нисък растеж, но все пак повечето от тях са подобрили резултата си (вероятно и в условията на инфлация).
Един от новите двигатели на растежа са хранителните добавки и лекарства без рецепта, цените на които се покачиха с двуцифрен процент през 2023 г. Интересът към тях също се повишава в тон с цялостната wellness тенденция сред гражданите, за която „Мениджър“ писа през годината. В контрапункт на негативните усещания по отношение на отрицателния растеж на населението в страната грижата към здравето и дълголетието се превръща в отличим фокус както за по-младите, така и за хората на средна възраст.
В страната бяха въведени нови иновативни терапии, които се реимбурсират от държавата, и това оказва влияние и на резултатите на някои от по-малките компании в сектора с по-нишови продукти.
Секторът страда от подобни на други български индустрии проблеми. Такъв е недостигът на подготвени кадри. Такава е и политическата нестабилност, която тук оказва още по-деструктивно влияние, не само заради сериозното участие на държавата в пазарните процеси в сектора, но и поради липсата на предвидимост по отношение на регулациите за лекарствата. От бизнеса очаквано се оплакват и от свръхрегулация в страната.
* При съставянето на общите и секторните класации в списанието използвахме изчерпателен и прозрачен подход за събиране и анализ на информацията. Данните за компаниите са събрани от Търговския регистър, Националния статистически институт (НСИ), Сиела Инфо, индивидуалните годишни финансови отчети и докладите за дейността на компаниите, публични регистри.
Всички данни са базирани на индивидуалните финансови отчети на компаниите към 31 декември 2023 г., като информацията е актуализирана и обработена до 10 октомври 2024 г.
Класациите по приходи са направени на база приходи от оперативна дейност, което осигурява съпоставимост между участващите компании.
|
Ключови думи
здравеопазване
здравен сектор
фармация
лечение
медикаменти
реинборсация