Червените флагове за вашата организационна визия
Тъй като се занимаваме с подпомагане на корпоративни лидери да развиват и поддържат своите организационни визии, ние сме свидетели и на двата края на визионерския спектър. Натъкнахме се на някои амбициозни планове, които бяха спиращи дъха със своя обхват и проницателност, и също така видяхме няколко карти на „бъдещия пейзаж“ на компанията, които бяха също толкова фантазия, колкото творбите на Дж. Р. Р. Толкин.
Справянето с първото е забавно. Трябва да седнем с ръководителите и други гении, които изготвят такива смели, далновидни пътни карти и да измислим как да превърнем това мислене в култура и бранд.
Но справянето с последното е едно неудобно преживяване. Понякога това е пропукана визия, основана на егоизма на лидера, самозалъгването или честното неразбиране на данните или индустрията.
Имаме много по-голям успех, когато работим върху смели, автентични визии, така че нека започнем с малко истина: всеки ръководител иска да бъде визионер, но не всеки ръководител е такъв. Някои са твърде линейни или консервативни в мисленето си. Някои имат его, което е твърде крехко или грандиозно. Други се страхуват да не сгрешат, което се случва в около 50% от случаите дори при най-добрите визионери.
Проблемът е, че в много компании все още съществува разбирането, че главният изпълнителен директор трябва да е безгрешен. От лидерите се очаква да имат всички отговори и да бъдат истински визионери. Проблемът е в това, че лошите визии съсипват компании. Те водят изпълнителни директори по грешен път, често в продължение на години, изгаряйки средства за милиони и отстъпвайки пазарен дял на по-умели конкуренти.
Важно е да отбележим, че има разлика между опасни визии и визии с недостатъци. Дори и най-смелите, най-блестящите корпоративни визии имат недостатъци, защото всички сме хора. Независимо дали са разминавания в данните, погрешни предположения или нещо друго, това са проблеми, които са поправими. Опасните визии са изградени върху фундаментална предпоставка, която е невярна или дори измамна.
Как да разберете дали вашата корпоративна визия е полезна, а може би и дори революционна, или опасно погрешна и основана на утешителни лъжи и желания? Направете стъпка назад и определете дали някой от тези пет предупредителни знака присъства във вас или в близкия ви ръководен екип:
Магическо мислене
Виждали сме изявления за визия и петгодишни планове, зависещи от технологични скокове, които са толкова неправдоподобни, че ни оставят без думи. Това е магическо мислене. Ако реализацията на вашата визия зависи от това да се случат неща, които никога не са се случвали преди – колапс на силни конкуренти, внезапно разрешаване на климатичните промени, вие вече сте се насочили към провал.
Нереалистични прогнози
Това е най-често срещаният грях на мечтателя. Може да е изкушаващо да добавите данни за печалба или продажби към основата на вашия дългосрочен стратегически план, но ако тези числа не са никак солидни, те ви причиняват повече вреда, отколкото полза и могат да ви подтикнат към обвинения за измама или поне за недобросъвестност. По-добре е да разчитате на най-добрите финансови специалисти и да приемете числата такива, каквито са. В края на краищата визията означава да имате отворени очи.
Синдром на самозванецa
Този проблем е по-скоро личен. Виждали сме някои лидери, чието цялостно чувство за самооценка, дори на лидерската им позиция, се основава на това, че тяхната визия е правилна. Те са отчаяно несигурни относно идеите си и следователно са подхождат отбранително по отношение на тях. Ако това сте вие или някой от вашия екип, може да разчитате на марката си като визионер като лепенка върху личната ви несигурност. Това е лоша формула за лидерство.
Пренебрегване на приетите пазарни реалности
Да си главен изпълнителен директор често означава да имаш его, което шепне: „Можеш да промениш пазара с едно махване на ръката си“. Разбира се, истината е, че не можете да бъдете ефективен лидер, ако не държите тази грандиозност под контрол. Ако обаче този шепот се превърне в истински вик и започнете да градите планове въз основа на идеята, че можете да продадете продукта си в Walmart на два пъти по-висока цена от най-близките ви конкуренти, вие пренебрегвате реалността. Пазарът няма да се промени за ва - трябва да се адаптираш към него, поне докато не се превърнете в Apple или Amazon.
Отказ от коригиране на курса
Тук отново нещата се свеждат до егото: Не можете да признаете, че грешите и да премахнете части от вашата визия, които очевидно не работят. Истинските визионери разбират истината за визията, която е, че в крайна сметка тя е съвместна. Никой не прави нищо в бизнеса сам. Ако някой докаже, че 20% от визията ви е фалшива, вие носите отговорност да я изоставите, дори ако останалите 80% са валидни. Ако не можете да направите това, позволявате на егото да пречи на здравото корпоративно управление.
Ако намерите само един от тези индикатори във вашата визионерска екосистема, това вероятно не е повод за тревога. Ако намерите две, това е тревожно. Ако намерите три или повече, имате пожар. Това е причина да седнете с вашия ръководен екип и да поставите под въпрос всеки аспект от вашия дългосрочен план и организационни ценности и какво означават те за вашата марка и култура.
………………..
Съни Бонел и Ашли Хансберг за FastCompany.com
Превод и редакция: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.