Изкуството да мислиш в движение

Изкуството да мислиш в движение

Изкуството да мислиш в движение

Случвало ли ви се е да ви поканят на среща, когато не сте го очаквали, или да бъдете помолени да участвате в презентация, без да сте били уведомени предварително? Подобен внезапен ангажимент може да предизвика паника дори у най-уверения човек. Въпреки това, има начин да станете по-добри в мисленето в движение, казва Марк Ейбрахамс, автор на „Think Faster, Talk Smarter: How to Speak Successfully When You’re Put on the Spot“ и водещ на подкаста „Think Fast, Talk Smart“.

„Гледаме на много от тези спонтанни обстоятелства като заплахи и предизвикателства за нас. Когато някой ни зададе въпрос, се чувстваме като подложени на изпитание. Често ставаме много отбранителни, което пречи на способността да говорим добре в движение“, обяснява той.

Предизвикателството за повечето хора във всеки тип комуникация, било то планирана или спонтанна, е безпокойството, категоричен е Ейбрахамс, който изнася лекции по стратегическа комуникация в Бизнес училището към Станфордския университет.

„Ставаме много нервни при обстоятелствата, когато трябва да се изправим пред другите“, казва той. „Другото предизвикателство е нашето мислене. Много от нас искат да се представят по най-добрия начин, когато ни гледат или оценяват. Когато се съсредоточим върху това да направим нещата правилно, поставяме огромен натиск върху себе си“, добавя Ейбрахамс

Според него има шест стъпки, за да станете по-добри в мисленето в движение. Първите четири се фокусират върху начина на мислене, докато последните две се фокусират върху посланието.

Управлявайте тревожността

За да се чувствате по-комфортно и уверено, трябва да намалите „силата на звука“ на тревожността. За да направите това, Ейбрахамс казва, че трябва да се справите както със симптомите, така и с източниците.

„Симптомите са физиологичните и умствени реакции, а източниците са основните неща, които инициират или изострят нашето безпокойство“, обяснява той.

Симптомите на тревожност често включват сърцебиене и липса на въздух. Източниците на безпокойство често са свързани с целта, която искате да постигнете. Ако сте предприемач, целта ви може да е да получите финансиране. Представянето на вашия бизнес план на инвеститорите и провалът при постигането на тази цел са източникът на вашето безпокойство.

Ейбрахамс казва, че не вярва, че човек наистина може да преодолеете безпокойството си около говоренето. „Мисля, че най-доброто, на което можем да се надяваме, е управлението на тревожността. Дълбокото дишане е един от най-добрите инструменти за това. Основното правило е, че искате издишването ви да е два пъти по-продължително от вдишването. Това забавя автономната ви нервна система“, обяснява той.

Отървете се от начина на мислене, базиран на перфекционизма

Не става дума за това да направите нещата точно както трябва, а за свързване с целите, казва Ейбрахамс. „Спонтанното говорене означава да се свържете в движение и да отговорите на искането, вместо да дадете перфектния отговор“, казва той.

Според него не трябва да бягате от несъвършенството. Обучете се да заглушите критичната си оценка в движение. Тази промяна помага да намалите нивото на стрес, за да можете да постигнете комуникационните си цели. Ако можете да направите тази умствена пренастройка, това ще отнеме голяма част от напрежението, казва Ейбрахамс.

Преформулирайте ситуацията

Вместо да мислите, че нещо е предизвикателство или заплаха, Ейбрахамс съветва да го преформулирате като възможност.

„Когато някой ми зададе въпрос, това всъщност е възможност за сътрудничество, за изясняване на детайлите и за намиране на области на съгласие“, казва той. „Ако направите този умствен превключвател, той ви помага, защото ви поставя в сътрудничество с хората, с които говорите, вместо в отбранителна позиция“, обяснява Ейбрахамс.

Слушайте по различен начин

Повечето от нас са много лоши слушатели, като ние чуваме само толкова, колкото да разберем каква е същността на това, което някой казва, смята Ейбрахамс.

„Трябва да слушате много внимателно, за да сте сигурни, че разбирате какво е необходимо“, обяснява той. „Не са само думите, но и как са казани. Каква е инстинктивната ми реакция на тези думи. Това е типът задълбочено слушане, който трябва да правим. Защото в момента трябва да направите много бърз избор как да отговорите“, добавя той.

Съставете съобщението

Петата стъпка е да оцените как структурата ще ви помогне в тази задача. „Структурата не е нищо повече от логическа връзка на идеи. Структурата всъщност ви позволява да бъдете по-спонтанни, което е една от многото иронии“, казва Ейбрахамс.

Пример за структура може да бъде „проблем, решение и полза“. Друга структура е „ситуация, задача, действие, резултат“. Можете да използвате и „сравнете, контрастирайте, заключете“.

„Повечето от нас, когато говорят в движение, просто изброяват информация“, казва Ейбрахамс. „Един списък е наистина труден за обработка за нашия мозък. Например джаз музикантите не свирят просто произволни ноти. Те всъщност следват специфични структури и прогресии на акорди. Тъй като те ги знаят, те могат да свирят свободно.

Наличието на структура за отговаряне на въпроси може да ви помогне да предадете по-добре идеите си.

Запазете концентрация

Последната стъпка е запазването на концентрация. „Много от нас, когато говорят спонтанно, бърборят, защото разбираме какво искаме да кажем, докато го казваме“, казва Ейбрахамс. „Да бъдеш кратък е наистина важно, особено във виртуалната ера, когато правим много неща дистанционно“, добавя той.

Добре е да направите пауза, преди да отговорите, за да съберете мислите си. След това се съсредоточете върху това, което е най-важно за вашата аудитория да знае, като сте наясно с това, което искате тя да чувства и прави.

Въпреки че можете да се надявате, че никога няма да бъдете призовани да мислите в движение, по-добре е да приемете, че таи възможност съществува и съответно да се подготвите за нея.

„Има много хора, които са ограничили възможностите си поради притесненията си, свързани с говоренето в движение. Вярвам, че всеки има нещо важно да допринесе за нашия социален диалог и възможността да се чувствате по-комфортно да говорите в момента, може да помогне. Да станете по-добри в това ви подготвя по-добре да изложите мнението си, но и да бъдете по-добър слушател, приятел, партньор, колега и шеф, защото сте в състояние да реагирате по подходящ начин в момента“

……………………..

Стефани Воза за FastCompany.com

Редактор: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ