Редактор или изобретател
Представете си, че се опитвате да нарисувате лицето си на лист хартия на с лявата си ръка (или дясната за левичарите). Какъв ще бъде резултатът? Вероятно няма да е особено добър. Шансът да нарисувате симетрични очи или разпознаваем нос, когато се противопоставяте на предпочитанията на вашето тяло, е доста нисък.
Но според двама изследователи ние редовно правим умствения еквивалент на рисуване с по-слабата си ръка, като игнорираме нещо, което те наричат „типове креативност“. Резултатите от това могат да бъдат също толкова осакатяващи за шансовете ни за успех.
Как реагирате на напълно празна страница?
Ако сте от типа предприемачи, които изпадат в паника, когато се сблъскат с празна страница, Джина Фонг познава добре чувството. Фонг, която е асистент по маркетинг в Kellogg School нa Северозападният университет, и нейният колега - творческият директор Вин Рийд, са се натъкнали на идеята за „типове креативност“, докато Фонд е работила върху чернова на книга.
Въпреки че е проучвала идеите, които са в основата на книгата в продължение на десетилетия, Форд се е почувствала объркана и не е знаела откъде да започне, когато е седнала пред празен документ.. „Тя се взря в мигащия курсор на екрана и помести ръцете си, за да започне да пише. Бялото пространство чакаше да бъде запълнено, но умът й беше празен“, написаха наскоро двамата в Harvard Business Review.
Когато тя се е обадила на Рийд, за да сподели с него за липсата на напредък, той й е дал съвет, който може да бъде обобщен с думите: „Не се притеснявайте за качеството на това, което първоначално пишете, просто напишете нещо. След това може да го редактирате“. Фонг е започнала да преписва бележките си в документ и изведнъж думите и идеите са започнали да текат.
„Когато тя развълнувано докладва напредъка си на Рийд, той й е обяснил, че има обратния проблем, и то до такава степен, че не харесва хартията да има дори редове“, се посочва в статията.
Редактори срещу изобретатели
В случая може да става въпрос просто за предпочитанията на двама сътрудници, но според Фонг и Рийд различните им реакции към празната страница всъщност отразяват фундаментално различие в подхода на хората към творчеството. Според тях хората са или „редактори“ като Фонг, или „изобретатели“ като Рийд. Първите обичат да търсят начини за подобряване на вече изградени идеи, но могат да бъдат парализирани при липсата на очертания. Вторите обичат да започват от нулата, защото това ги зарежда с енергия.
„Ние открихме чрез безброй сътрудничества, че обикновено има доминираща роля – подобно на предимството при използването на дясната или лявата ръка“, твърдят двамата. Разпознаването на типа креативност, която е доминираща при вас, ще ви позволи да се възползвате по-добре от силните си страни и да разпределяте задачи според предпочитанията на хората, когато работите в групи.
И така, как да разберете кой тип е доминиращ при вас? За начало седнете пред празен екран и анализирайте реакцията си. Ако сте парализирани от големия брой възможности, които предоставя празния лист, и не знаете откъде да започнете, вероятно сте редактор. Ако сте развълнувани от цялото това празно пространство и бързо започвате да записвате идеи, попадате в редиците на изобретателите.
Можете също така да анализирате реакциите си при брейнсторминг сесии. Ако първият ви импулс е да попитате: „Какво не е направено?“, тогава вероятно сте изобретател. Ако вместо това си помислите „Какво е направено досега?“, по-вероятно е да сте редактор.
Двойката настоява, че разкриването на вашия доминиращ тип креативност може да бъде толкова освобождаващо, колкото и откритието, че досега сте писали с по-слабата си ръка. „Това може да ви даде свободата да бъдете себе си, да се възползвате от силните си страни, да признаете областите сии да си партнирате с творчески противоположности, които ще допълнят стила ви на мислене, значително подобрявайки работата ви“, пишат те.
…………………………
Джесика Стилман, бизнес блогър, за Inc.com
Превод и редакция: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.