Как да подходите към трудни въпроси, на които не искате да отговорите?

Как да подходите към трудни въпроси, на които не искате да отговорите?

Как да подходите към трудни въпроси, на които не искате да отговорите?

От срещи на екипа, бизнес презентации и интервюта за работа, чак до президентски дебати - трудните въпроси са неизбежни. За да избегнете препъването в най-важния момент и даването на лош отговор, който може да намали вероятността да постигнете вашите цели, обърнете внимание на следните техники:

Когато не знаете отговора на въпроса

Първата стъпка е да се фокусирате върху това какво знаете. Дори и да не знаете отговора на точния въпрос, който ви задават, вероятно знаете нещо за разглежданата тема. Ако въпросът навлиза твърде много в детайли и конкретика, първо представете една по обща картина, за да си спечелите нужното време, за да се съсредоточите върху същата тема на по-високо ниво.

Да приемем, че въпросът е за вашето мнение за конкретна песъчинка. Започнете с няколко думи за целия плаж. Отдръпнете се достатъчно далеч, докато не се озовете на удобна почва и станете готови, за да заговорите за песъчинката.

Ако този отговор не е задоволителен и питащият продължава да настоява за вашето мнение, кажете каква информация трябва да имате, преди да можете да отговорите на въпроса, като например: „След следващото заседание на централната банка ще имаме повече информация за това накъде върви икономиката“.

Ако сте на работна среща и сте изправени пред въпрос, с който не сте достатъчно запознати и имате нужда повече информация, за да отговорите, можете да кажете нещо от типа на: „Екипът по бюджета работи върху това. Ще се придържам към моята компетентност и ще ги оставя да отговорят“.

Когато нито един от тези подход ни сработи, може да кажете: „Не знам“. Но само след като сте обсъдили това, което знаете, за да затвърдите авторитета си по темата.

Когато не искате да отговорите на даден въпрос

Не правете рязък завой и не пренебрегвайте въпрос само защото не е този, който искате. Вместо това дайте възможно най-кратък и ясен отговор. След това използвайте преходна фраза, за да преминете към вашето съобщение, например:

  • Отговор: Това е важен въпрос, който повдигате.
  • Преходна фраза: Ето какво хората трябва да знаят. . .
  • Съобщение: Почти всеки пети възрастен живее с психично заболяване. Моята платформа включва три препоръки. . .

Вие отговаряте на въпроса, като използвате кратка преходна фраза, след което излагате своя аргумент.

Друг подход, ако въпросът е неясен или не искате да отговорите на начина, по който е зададен, е да кажете: „Това, което мисля, че ме питате, е . . .” След това преформулирайте въпроса. Ключът е да го перифразирате по начин, който е достатъчно близо до оригиналния въпрос, за да звучи така, сякаш се придържате към първоначалното запитване, но всъщност сте го обърнали в посока, в която предпочитате да вървите.

Когато въпросът представлява нападка или предизвикателство

Преди всяка ситуация с въпроси и отговори, независимо дали става въпрос за презентация пред важен клиент, интервю за работа или среща на борда на директорите, съберете екипа си, за да се подготвите предварително. Кои са най-лошите въпроси, които може да чуете? Как ще отговорите?

Може би въпросът е нещо, за което наистина не искате да говорите. Важно е обаче да имате какво да кажете. Може би е имало някаква негативна новина за вашата кампания или доклад, издаден от вашата организация.

Бихте могли да кажете: „Радвам се, че повдигнахте темата. Почтеността на нашите доклади е от най-голямо значение за нас. Ние използваме енергична методология. . .” С други думи, признайте проблема, след което се върнете към това, което искате да кажете.

Ако някой използва отрицателни думи във въпроса си, като например „Не бихте ли се съгласили, че тази програма е провал“, не използвайте техните отрицателни думи в отговора си. Например, вместо да отговорите „Не, тази програма не е провал. . .“, можете да кажете „Тази програма едва започва да дава резултати.“

………………

Еийлин Смит, бивш дипломат и настоящ коуч по публично говорене, за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ