На автопилот

На автопилот

На автопилот

Имали ли сте някога някое от онези пътувания до работното място, при които сте погълнати от мисли за нещо (или от някаква радио програма или подкаст) и изведнъж сте вкъщи без истински спомен как сте стигнали дотам? Това са дните, когато пътувате изцяло по навик – вие сте на автопилот.

Това наистина изглежда като блажено пътуване до работното място, но би било по-малко приятно, ако цялата ви седмица мине по този начин, когато преминавате от едно нещо към друго, без да се налага да мислите твърде дълбоко за това, което правите през работния ден .

Това усещане за прелитане от едно нещо към друго е знак, че твърде много от работата ви е рутинна и може да се върши по навик. Навиците ви позволяват да направите нещо, защото това добре практикувано действие е свързано с конкретната ситуацията. Навиците не изискват да обръщате внимание, за да ги изпълнявате успешно задачите си. В допълнение, мозъкът е много по-склонен да създава нови спомени, когато задачата, която изпълнявате, е нова и изисква усилие, отколкото когато се изпълнява чрез повторение. Ето защо ден, изпълнен с познати дейности, не изисква много наблюдение в момента и не води до спомени за това, което сте направили.

За да излезете от автопилота, трябва да добавите повече новости и усилия към списъка си.

В началото на вашата кариера, най-добрият начин да получите нови възможности е сами да ги поискате. Ръководителите често не искат да натоварват хората в началото на кариерата им, възлагайки им повече задачи, отколкото могат да понесат. Започнете разговор за това как може да се включите в някои нови дейности на работното място или да бъдете част от други проекти. Разговорът може да не доведе до нещо ново веднага, но ще насърчи вашия ръководител да ви има предвид, когато се появи нов проект.

Докато напредвате, имате трябва да преминете от решаване на проблеми, към които някой друг ви насочва, до идентифициране на проблеми, които трябва да бъдат решени. Това изисква оглеждане за систематични грешки. Винаги, когато нещо се обърка в работата, е добре да го отбележите. Често лошите резултати са резултат от случайност, грешка или недостатъчни усилия на момента. Ако лошият резултат не се повтаря, тогава вероятно не си струва да отделяте много мисъл за отстраняването му.

Но ако лошият резултат се случва отново и отново, това е добра индикация, че ще продължи да се случва, освен ако нещо не се промени. Ако има значителна цена за тези лоши резултати (или поне значителна цена при натрупване на лоши резултати), тогава имате проблем, който изисква да бъде решен.

Преди да хукнете да го решавате, разпитайте наоколо. Възможно е във вашата организация да има други хора, които вече работят по този проблем. Възможно е също ключовите заинтересовани страни в организацията да са наясно с проблема, но да смятат, че цената, която той трупа, е по-малка от цената за отстраняването му.

Често обаче ще откриете, че никой не се занимава с проблема – дори ако други хора са го забелязали. В такъв случай няма никакъв проблем да се заемете с него. Разбира се, първо потърсете позволение, ако имате нужда от такова, разбира се. След това изградете екип, който да ви помогне да се справите с проблема.

Удоволствието от поемането на нови задачи е в това, че ще трябва да научите нови неща. Ще се ангажирате с различни хора и ще имате срещи, фокусирани върху различни теми. Може да се наложи да придобиете технически умения, които да ви помогнат да се справите с проблема. Всичко това ви изтръгва от коловоза на автопилота. Не можете да действате по навик и изпращате на мозъка си много сигнали, че има нови неща за учене.

Като бонус към тази стратегия времето ще се забави. В момента, когато трябва да обръщате внимание на работата, която вършите, дните ще изглеждат малко по-дълги, въпреки че като цяло ще бъдат забавни.  Когато научавате нови неща, този период от време ще ви се стори по-дълъг от времевия участък, когато сте правили неща на автопилот. Така че ангажирането с нови неща не само прави работата по-приятна, но и прави живота ви по-дълъг.

………………………

Арт Маркман, когнитивен психолог и автор на книгата „Умното мислене“, за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ