Напреднали, но и беззащитни: Защо поколението Z се поддава на триковете на измамници
Младите хора знаят всичко за кибер мошениците и технологиите за измама, но те стават техни жертви много по-често от представителите на други поколения
Ако сте част от поколението Z, което означава, че сте родени между края на 1990-те и началото на 2010-те години, вие или някого, когото познавате, може да е станал обект или жертва на онлайн измами. Всъщност, според скорошно проучване на Deloitte, поколението Z попада под ударите на измамниците и се закача на въдиците на мошениците с много по-висок процент от техните баби и дядовци.
В сравнение с по-старите поколения, младите хора са по-склонни да бъдат жертви на злонамерени опити за придобиване на чувствителна информация /фишинг/, кражба на самоличност, любовни измами и кибертормоз. Според проучване на Deloitte поколението Z е три пъти по-вероятно да стане жертва на онлайн измама, отколкото бумърите т.е. родените между 1946 и 1965 г. - съотношението е 16% към 5%. В сравнение с бумърите, за поколението Z също е два пъти по-вероятно акаунтите им в социалните медии да бъдат хакнати (17% срещу 8%). Четиринадесет процента от поколението Z казват, че са преживели злоупотреба с неправомерна информацията за тяхното месотположение. Това е по-висок процент в сравнение с другите поколения. Освен това по-младите хора търпят по-високи поражения от измами. Докладът за интернет измами на Social Catfish за 2023 г. установява, че жертвите на интернет измами под 20 години са загубили около 8,2 милиона долара през 2017 г. През 2022 г. загубите възлизат на 210 милиона долара.
„Хората, които израстват в среди, където технологията е естествена част от живота, като цяло са наясно с опасностите“, казва Скот Деб, асистент по психология в държавния университет в Норфолк, който е изучавал навиците на киберсигурността на младите потребители. В проучване, публикувано през 2020 г. в International Journal of Cybersecurity Intelligence and Cybercrime, Скот Деб и екип от изследователи сравняват как милиеналите и поколението Z, две възрастови групи, които активно използват интернет, описват своите онлайн навици. Поколението Z се оказва, че е по-запознато с онлайн сигурността, но те са по-малко склонни от милиениалите да прилагат масово най-добрите практики за киберсигурност.
Защо се случва това? Защо едно поколение, което вероятно знае повече за онлайн работата от всяко друго, към този момент, е толкова уязвимо към измами и хаквания?
Няколко обяснения, подкрепени от данни
Първо, поколението Z просто използва технологиите повече от всички останали и следователно е по-вероятно да бъде измамена от тях.
Второ, израстването на цяло поколение в мрежата създава навици за обичайно използване на устройства, което в някои случаи може да доведе до избор на удобството пред сигурността.
Трето, обучението по киберсигурност за деца в училищна възраст често не отговаря на ситуациите в реалния свят.
„Мисля, че поколението Z сериозно е загрижено за това. Трябва да се справяме с тези опасности всеки ден“, казва Кайла Гуру. Тя е 21-годишна студентка по компютърни науки в Станфордския университет, която основава организация за обучение по киберсигурност още като тийнейджър. Според нея, когато провежда занятия със студенти за сигурността на електронната поща, опасностите от фишинг или социалните мрежи, студентите потвърждават, че са запознати и засегнати от ситуацията още от първа ръка. Те казват: „О, Боже мой, спомням си, че получих нещо подобно“ или „Видях много спам като този в съобщения в социалните медии“.
Видовете измами, насочени към поколението Z, не са чак толкова различни от тези, които са насочени към всички останали участници в мрежата. Но според Таниша Гордън, която ръководи практиката на Deloitte за данни и цифрово доверие, поколението Z е по-вероятно да използва технологиите в повече аспекти от живота си, така че е по-вероятно да се натъкнат на фалшив имейл или ненадеждна онлайн търговия. На младите хора също така им е по-лесно да се срещат с хора онлайн, така че могат да станат жертви и на любовни измами например.
„Те пазаруват много онлайн“, обяснява Гордън, „и има огромен брой измамни сайтове и платформи за електронна търговия, които буквално се насочват към тях, примамвайки ги далеч от платформата на социалните медии, в която се намират, чрез реклами. Фишинг имейлите също са често срещани“, каза тя. И докато човек, обръгнал в дигиталните познания, може да не се поддаде на измамите с несръчно копиране или буквени грешки в текста, има много по-сложни и персонализирани видове измамни имейли. „И накрая, младите хора често стават жертва на хакване на профилите им в социалните медии“, казва Гордън.
Поколенчески различия
Но за всички поколения, с изключение на поколението Z, технологиите, които позволяват тези възможности, не винаги са били налични. Има разлика между тези, които са получили първия си смартфон в колежа, и тези, които са се научили да въвеждат паролата на iPad на родителите си като деца. Последното е по-често срещано сред членовете на поколението Z или следващото поколение Алфа, които наближават юношеството. Милениалите, особено по-старото поколение, имаха само спорадичен достъп до компютри в училище, докато по-младите поколения използваха безпроблемнно компютри за обучение.
Ако съвкупно се вземат предвид тези различия, могат да се направят разумни заключения за това как хората гледат по различен начин на личната си киберсигурност. Ако вярвате, че дигиталните заплахи са просто част от разходите за използване на Интернет, просто ще станете малко по-толерантни към риска. Скот Деб каза, че различията между поколенията могат да накарат младите хора да изберат удобството пред безопасността.
Лесни за използване
Просто инсталирайте приложението и винаги ще имате данните си за вход, можете да публикувате съобщение или да го видите по всяко време. Приложението ще ви изпраща сигнали с актуализации и съобщения, за да не го забравите. Деб предлага хипотеза - ако популярните платформи принуждават потребителите да излизат от дадено приложение всеки път, когато то се затвори, и да влизат отново с помощта на двуфакторно удостоверяване, те биха станали значително по-сигурни. Но за много потребители това би било много неудобно. По-старите поколения вероятно биха приели по-бесно подобни трудности. Но за тези, за които социалните медии са се превърнали във важна част от себеизразяването, това ниво на сигурност може да бъде твърде натоварващо.
Поколението Z не искат да жертват нищо, когато един избор е за удобство, а друг за безопасност. Вместо това, най-добрите практики за сигурност трябва да се фокусират повече върху това как младите хора използват интернет. Според изследователите, за да осигурите онлайн сигурност, можете да промените браузъра си, да активирате различни настройки в приложенията, които използвате, или да промените начина, по който съхранявате пароли. Нито една от тези стъпки не включва отказ от удобството или ограничаване на използването на мрежата. За новото поколение е важно да не ограничава дейността си, а напротив, да я развива.
Всички звена по веригата
Има и друг фактор - много експерти смятат, че отговорността за сигурността при работа с приложения не трябва да се носи само от отделния потребител.
Много приложения и системи, проектирани за удобство и бързина, биха могли да направят много повече за пълната защита на потребителите. Гордън предложи например големите социални медийни платформи да изпращат тестови имейли за фишинг – такива, които можете да получите от работодател като инструмент за тестване на собствената ви уязвимост – и да насочват тези, които се провалят на теста, към образователни ресурси. Настройките за поверителност също трябва да бъдат опростени и ясни.
Но истинският ключ към поколението Z да бъде по-добре подготвено за свят на онлайн измама, е да помогне на младите хора да разберат системите, които ги карат да съществуват на първо място, обяснява Гуру. „Защо се случват тези измами, кой стои зад тях и какво можем да направим за тях? Мисля, че е важно да се свържат всички звена в тази верига“, казва тя.
Източник: VOX
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.