Конфликти под контрол

Конфликти под контрол

Мениджърите отговарят за около 30% от променливостта в ангажираността и представянето на служителите. С други думи, степента, в която обичате или мразите работата си, както и това дали се справяте добре или зле с нея, до голяма степен зависи от шефа, който имате.

Ето защо изборът на правилния шеф вероятно е толкова важен, колкото изборът на правилната работа, кариера или партньор в живота. Някои от качествата, които правят шефовете добри или лоши, зависят изцяло от тяхната личност. Други обаче са отражение на съвместимостта между даден служител и неговия ръководител, поради което не е изключено двама работници да имат коренно различни възгледи за един и същ шеф.

За щастие винаги има нещо, което можете да направите, за да подобрите отношенията си с шефа и да избегнете конфликтите. Ето пет научно доказани техники за тази цел:

Научете се да прогнозирате поведението на вашия ръководител

Норвежците имат поговорка: „Няма такова нещо като лошо време, има само неподходящо облекло“. Ако можете да нещо, трябва да можете да вземете необходимите предпазни мерки, за да се справите с него.

В този дух повечето от мениджърите, които бихме описали като „лоши шефове“, все още показват последователен модел на поведение, включително техните лоши или нежелани навици, за които можете да се подготвите и съответно да предотвратите. Преувеличената реакция към определени коментари или неспособността да се справят с критична обратна връзка са примери за неща, които дразнещите шефове правят, точно както силният дъжд, ветровете и ниските температури са примери за лошо време. Научете се да декодирате шефа си и повечето проблеми, които произтичат от него, ще изчезнат, дори ако причината за това е, че сте успели да намалите очакванията си.

Регулирайте поведението си

Без значение колко умен и интересен мислите, че сте, не приемайте по презумпция, че другите са съгласни с вас. Без значение за колко страхотен ви смята вашия шеф, има голяма вероятност той все още да мисли, че е по-добър от вас.

От многото начини, по които можете да регулирате връзка с вашия шеф, няма по-важен начин от това да съобразите поведението си с неговите предпочитания. Това включва тривиални неща, като например изпълнението на някаква задача на база на неговите предпочитания и предложения, дори ако той ви попита за вашите виждания. От още по-голямо значение да е не правите нещо, което настина го дразни, или да казвате неща, които очевидно не му се нравят.

Приспособяването на вашето поведение към това на шефа е естественият акт, който следва от това, че сте се научили да предсказвате неговите действия. Днес ние наричаме това емоционална интелигентност, а преди просто говорехме за социални умения.

Бъдете му полезни

Повечето мениджъри ще оценят хората, които ги карат да изглеждат добре, особено пред техниките началници. Помислете какво се опитва да постигне шефът ви и съсредоточете усилията си върху това да му помогнете с тази цел. За съжаление, повечето хора са твърде съсредоточени върху себе си и собствената си кариера, за да отделят време за тази на своя мениджър. По ирония на съдбата обаче това е един от най-добрите начини да си гарантирате добро кариерно развитие.

Управлявайте собствените си лоши навици

Най-успешните хора разбират, че винаги ще бъдат в процес на учене и развитие. Това включва научаване на нови навици и отучване на стари. Понякога това означава да се научите да вървите срещу природата си, както и да контролирате или смекчавате негативните тенденции, които могат да навредят на репутацията ви.

Същите хора, които се оплакват от шефа си, често не са наясно как другите, включително техния ръководител, виждат тях. Това пречи на личното им развитие. Ако прекарвате по-малко време в това да се оплакване от вашия мениджър и повече в опити да разберете защо другите може да се оплакват от вас, вие ще подобрите значително репутацията си и това в крайна сметка може дори да ви помогне да се разбирате по-добре с шефа си.

Избягвайте да работите за токсични мениджъри

Понякога отношенията ви с шефа просто не могат да бъдат подобрени, защото проблемът наистина е в него. В тези случаи единственото решение е да се махнете възможно най-бързо. Това важи в особена сила, когато работите за нарцистичен, психопатичен или друг тип токсичен шеф, тъй като тези личностни черти са свързани с разрушително и паразитно лидерство.

Вместо да опитвате да развиете имунитет срещу такива паразитни индивиди, по-здравословно е да се преместите в по-малко замърсена или токсична среда, тъй като дори по-леките версии на лошите шефове могат да бъдат трудни за управление. Както отбелязва Ейми Гало в една брилянтна нова книга, тук влизат пасивни агресивни шефове, които се преструват, че са съгласни с вас, докато се готвят да ви намушкат в гърба; шефове перфекционисти, които са обсебващи и постоянно подхождат към микромениджмънт; шефа в сянка, който по постоянно отсъства от работа.

Макар че предложените тактики ще изискват концентрация и упорит труд, в крайна сметка те ще се отплатят. Представете си, че сте 30% по-щастливи или по-продуктивни, само защото сте се научили как да управлявате отношенията си с шефа. Може би по-важното е, че си струва да изчерпите тези възможности, преди да решите да напуснете, особено когато икономическите времена се влошат и няма сигурност, че преминаването от един шеф към друг ще премахне тези проблеми. Нещата може да са по-добри със следващия ви шеф, но може и да станат по-лоши.

……………

Томас Чаморо-Премусик, автор на „The Talent Delusion" за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ