Силата на социалното доказателство: Защо умните и успешни хора също стават жертви на измами
Убедените в своето благоразумие хора са истински ценна находка за мошениците, предупреждава професорът по психология Стейси Ууд
Типична реакция на информацията, че някой е станал жертва на измама и мошеничество е : Как може да си толкова лековерен?" Но това е грешен въпрос. Измамниците заблуждават дори най-умните и уважавани експерти, като залагат на човешката психологическа уязвимост. Продължават да пристигат новини за измами за милиони и дори милиарди долари. Сам Банкман-Фрийд беше привлякъл първокласни инвеститори и известни личности. Сред неговите инвеститори бяха някои от най-уважаваните имена във финансовата сфера. И тази история може би не се различава кой знае колко много от историята на Елизабет Холмс. На върха на успеха си тя беше провъзгласена за най-младата жена милиардер. Според Forbes, нейният дял от 50% , във вече несъществуващата Theranos беше оценен на умопомрачителните 4,5 милиарда долара.
Обща уязвимост
Според наложените стереотипи, жертвите на измама са наивни и възрастни хора. Обаче статистиката показва съвсем друга, различна и при това много по-сложна, картина. В зависимост от типа измама, която изследователите разглеждат, става ясно, че изкушените са образовани и млади хора, които могат да се окажат в ролята на жертва. Често измамниците се насочват към определена демографска група - богати и известни хора често стават мишени на измами, предназначени специално за тях.
Изследванията показват също, че прекалената самоувереност е важен фактор за уязвимост. Хората, които са постигнали високи резултати в една област, например военното дело, може да надценят своите способности за задължителнаа бдителност в друга област, като медицинското, лабораторно оборудване, например. Така става ясно как Бърни Мадоф успя да се възползва от богати, добре образовани професионалисти, които не бяха финансови експерти.
В процеса на проучването беше установено също, че хората често са уверени в способността си да откриват измами. В поредица от експерименти, които изследват защо хората разглеждат очевидно подозрителни материали (напр. писма, в които човек е уведомен за печалба от лотарията). При този процес беше открита отделна категория хора, които казаха, че подобни писма най-вероятно са измама, но се свързат с мошениците, за да уверят в това, при това без да понасят загуби.
Типичната измама започва с това, че жертвата се поддава на влиянието на рекламата на мошеника, която е предназначена да предизвика силни емоции, такива като страх, например. След това измамниците използват тактики за убеждаване, като ангажимент (карат хората да се чувстват задължени да спазят обещанието), авторитети (полицията), дефицит (липса на време) и „социално доказателство“, за да привлекат своите жертви.
„Социалното доказателство“ е термин, въведен от психолога Робърт Чалдини, за да обясни как потребителите адаптират поведението си в отговор на действията на другите. Особено влиятелни социални доказателства притежават знаменитостите. Известните хора може да не разбират напълно технологията, но въпреки това изразяват увереност в ефективността на продукта или услугата.
През октомври 2022 г. Ким Кардашиян трябваше да плати 1,26 милиона долара на Комисията по ценни книжа и борси на САЩ, защото не е съобщила, че са й платени 250 000 долара за публикуване на пост, посветен на компанията за криптовалута EthereumMax. А в скорошен колективен иск няколко знаменитости (Мадона, Джъстин Бийбър, DJ Khaled, Парис Хилтън, Гуинет Полтроу, Снуп Дог, Серена Уилямс и Джими Фалън) фигурираха в дел за измама във връзка с подкрепа на схемата за издаване на NFT-токени от скъпоструващата колекция Bored Ape Yacht Club.
Измама в стил „Нова вълна“
Социалните медии облегчиха общуването между известните хора и техните фенове и коммпаниите не пропуснаха да се възползват от този факт. За съжаление, измамниците направиха същото. Експертите и богатите хора може да смятат, че авторитетът, който им дават тяхното знание или богатство, е тяхна защита. Но проучванията показват, че хората, които вече са свикнали да инвестират и да поемат рискове, са по-склонни да се натъкнат на незаконни инвестиционни схеми.
От гледна точка на икономическата целесъобразност, за измамниците е много по-лесно да излъжатт няколко богати хора или организации, отколкото много голяма група бедни хора. Доклад на компанията за управление на активи Saltus установи, че хората със състояние надвишаващо 3 милиона пунда два пъти по-често са съобщавали, че са станали жертва на измама, отколкото хората със състояние между £250 000 и £500 000.
Когато репутацията на човек е заложена на карта, е много по-малко вероятно той да признае, че е жертва. Ето защо прокуратурата на САЩ в Сан Франциско трябваше да обяви публично искане за информация от жертви на действията на Холмс, а Министерството на правосъдието на САЩ трябваше да използва подобен механизъм за жертвите на други едри риби в измамата.
По време на проучването са интервюирани и психолози, които сами са станали жертва на измама. Тъй като познаването на човешкото поведение е част от тяхната запазена марка, те се страхуваха от излагане и унижение и не желаят да съобщават за престъпление или да потърсят помощ. Но техният срам само позволява на измамниците да продължат да лъжат нови и нови жертви.
Има опасения, че в бъдеще социалните мрежи ще допринесат за разрастването на инвестиционните измами. Не забравяйте, че към инвестициите, които противоречат на финансовите принципи и основи, трябва да се подхождат изключително предпазливо. Участието на трета страна, като например счетоводител, може да ви помогне да избегнете решения, основани на повърхностната привлекателност на подобни предложения. Социалните медии може да са променили това, но класическият съвет да не приемате нищо за истина, преди да сте го проверили внимателно, все още е запазил своята надежност и актуалност.
Източник: Psychology Today
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.