Доказани начини за по-ефективна комуникация

Доказани начини за по-ефективна комуникация

Доказани начини за по-ефективна комуникация

Случвало ли ви се е по време на събрание да предложите идея, тя да бъде игнорирана или „отстреляна“, а накрая някой друг да обере лаврите за това, че е представил същата идея?

Адски обезсърчаващо, нали?!

Ако сте напълно искрени със себе си, ще разберете, че макар и двете хрумвания да са сходни, другият е представил своeтo по различен начин. Неговите думи – и присъствие – са се различавали от вашите. Правилният речеви подбор може да окаже огромно влияние върху професионалния ви път.

Ето как да увеличите своята стойност за настоящия – а и за бъдещия – си работодател:

Познавайте аудиторията

Изкарайте ме пред 5 различни публики и ще ви изнеса 5 различни презентации. Ако забележа, че събеседникът ми е нетърпелив, разстроен или объркан, ще променя комуникационната си стратегия в крачка. Така правят ефективните комуникатори – адаптират тона, посланието и думите си към нуждите на публиката.

Ако ви се отдаде възможност да презентирате пред главния изпълнителен директор на компанията си, трябва да подходите различно, отколкото ако представяте идея пред шефа си. Разликата в подхода не бива да е базирана на титлата на събеседника, а на начина му на мислене. Факти или анекдоти предпочита той? От егото или резултатите е воден?

Имайте повтарящо се послание

Повечето бизнес материали са наситени, скучни или объркващи. Малка част са лесни за обобщаване по интересен и грабващ вниманието начин.

Заглавието на тази статия е замислено да бъде ясно и просто. Опитах се да измисля кратка фраза, която читателите да могат да споделят в колегите и която последните да разберат. Но сега статията трябва да изложи посланието, обещано в заглавието.

Колкото повече усилия инвестирате в изпипването на повтарящи се послания, толкова по-ценен ще е приносът ви. Защо? Защото ще окажете позитивно влияние върху повече хора и на всеки член на публиката ви ще е нужно по-малко време, за да осъзнае, че идеите ви са от значение.

Бъдете силни, а не пасивни

„Защо пътят е бил пресечен от кокошката?“, пита The Writing Center на University of North Carolina в Чапел Хил, използвайки стара шега, за да илюстрира колко слабо звучите, когато използвате страдателен залог. Много по-ясно и въздействащо е да попитате „Защо пилето пресякло пътя?“

Въздействащите професионалисти действат; те не стоят пасивно, докато другите са активни. Но голям брой професионалисти пишат използват страдателен залог:

„След внимателно разглеждане новата оперативна политика на нашия отдел бе одобрена тази сутрин от ръководния екип.“

Калпав опит да развълнувате другите. Много по-добре е да напишете:

„Измислихме 5 прости принципа, за да направим живота на нашия отдел по-лесен и приятен.“

The Writing Center обяснява: „Основната причина преподавателите ви да се мръщят при употребата на страдателен залог е, че често им се налага да отгатват какво имате предвид. Трябва да знаете и че според някои преподавали страдателният залог е признак за немарливо, мързеливо мислене. Те защитават тезата, че този залог прави аргументите неясни, а хората, които го използват, не са премислили темата.“

Не бъдете мързеливи или неясни.

Използвайте примери

В началото на кариерата си попаднах в капана на нископлатена работа. Имах добри взаимоотношения с маркетинговия вицепрезидент, затова написах длъжностна характеристика за нов пост, който може да е от полза на неговия отдел. Две седмици по-късно той хвърли същата тази характеристика на бюрото ми, но с променено наименование на поста. „Ти проявяваш ли интерес към този пост?“, попита ме с намигване.

Получих работата и щедро повишение.

Току-що ви дадох пример за това, как ясното и убедително писане може да ви спечели повишение и по-добро заплащане. Между другото, година по-късно същият този вицепрезидент ми написа препоръка за Wharton Business School към University of Pennsylvania, където в последствие получих магистърска степен.

Използвайте надписи под картинки.

Знаете, че изображенията са въздействащо средство. Но ето ви е един факт, който може и да не разберете – най-четените думи в който и да е документ са надписите под картинките. Когато добавите няколко думи под дадено изображение, почти всички ги прочитат.

Брус Касаноф, биографичен писател и бизнес коуч, за LinkedIn.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ