3 отличителни белега на нездравословната йерархия

3 отличителни белега на нездравословната йерархия

Колкото и призиви да се чуват напоследък за премахване на йерархията, в повечето организации тя все още съществува. Честно казано много е трудно да се мобилизират ограничените ресурси и разнообразните умения на хората без някой да ръководи този процес. Ето защо йерархията съществув в продължение на хиляди години - от времето на фараоните до модерната корпорация.

Но няма съмнение, че йерархията може да бъде и нефункционална и да работи като спирачка, а не като двигател. Често я обвиняват, че бави темпото, деморализира и задушава иновациите.

Може би си мислите, че ключът към здравословната йерархия е добре разпределена организационна структура, но тя е свързана повече с фирмената култура и поведение. Ето защо реорганизирането, само по себе си, не създава по-ефективна йерархия. Ако не отговорите по някакъв начин на неефективното поведение нищо няма да се промени.

Позволете ми да предложа три общи предупредителни знака на нездравословната йерархия, както и какво да предприемете, когато ги забележите:

Огледална йерархия: Това е коварната идея, че ползотворните дискусии се появяват само между хора от еднакъв ранг в организацията, като в дипломатическите преговори. Често, симбиозата между ръководните и експертните екипи дава най-добрите резултати. Едните имат информация как могат да се осъществят нещата на стратегическо ниво, а другите знаят техническите параметри на въпроса.

Забавяне на решенията: Това се случва при вземането на решения, които непрекъснато трябва да бъдат преразглеждани, защото някой няма достатъчно висок ранг със съпътвстващите го отговорности, за да вземе решението. Когато работите с клиенти, това може да е голям проблем. Има решения, за които не е нужно да бъде безпокоен генералният директор на компанията. Те могат да бъдат взимани и на по-ниско ниво - така организацията спестява време и е по-ефективна.

Управление чрез предположения: Този тип структура се среща, когато хората са склонни да вземат решения въз основа на това, което те предполагат, че шефът би направил. За да имате ефективен екип, трябва всеки един от хората ви да е способен да взима собствени решения, основани на добра информираност и опит, а не на предположения какво бихте направили вие.

Често горните сбъркани йерархии са едва доловими и заради това е трудно да се справим с тях. Ако се вгледате по-внимателно обаче ще откриете някой от по-горните примери. Като мениджър, вие имате власт, но и отговорност да изградите конструктивно поведение.

 Рон Ашкинас за Harvard Business Review

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ