7 неща, които научихме от кризата
След като всички свикнахме с призрака на финансова криза повече от ясно е, че структурата на големите банки и компании, както и поведението на техните бордове трябва да се промени, ако искаме да предотвратим подобни бедствия в бъдеще. По-специално, има седем основни урока, които трябва да бъдат усвоени - те са и най-добрият предпазващ буфер.
1. Наистина няма такова нещо като безплатен обяд. Когато банките предлагаха на клиентите ипотеки, без авансови плащания и нулева лихва, това си беше нещо като безплатен обяд. После обаче и двете страни платиха солено за този обяд.
2. Лошият растеж не е като добрия растеж. Добрият растеж се базира на най-високите възможности, които осигуряват диференциране от конкуренцията, а оттам и устойчиво по-висока възвращаемост. Лошият растеж има възвръщаемост, по-малка от цената на капитала и разрушава стойността на дадена компания. Понякога стабилността е по-важна от това да потигнем какъвто и да е растеж.
3. Важно е рискът да не надхвърли очакванията ви. Преди кризата да настъпи, ясната преценка за риска се изгуби. Много компании мислеха, че могат да понесат всякакви изненади и последствия. Оказа се, че не могат.
4. Високомерието убива преценката. Много мениджъри забравиха или просто отказаха да приемат конструктивна критика, която показва важни сигнали и насочва към бъдещи тенденции.
5. Трябват ни силни партньори. Вярно е, че кризата изостри конкуренцията, но е вярно и също, че в нея станахме по-сплотени, по-склонни да си помагаме един на друг. Всеки разбра, че ако съседът ни е зле, няма как и ние да сме добре.
6. Без реална промяна няма просперитет. Промените, които предлагат същите продукти, но в други опаковки нямат успех. Нужно е ново мислене и истинска промяна.
7. Клиентите искат грижа. С кризата сякаш компаниите станаха много по-грижовни към клиентите си. Сетиха се, че те са цени, че са тези, за които работят и че заради тях са на пазара.
Пол Стребел за Management Issues
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.