Боят ли се служителите от вас?
Като главен изпълнителен директор на компанията за дигитален маркетинг VerticalResponse съм активно ангажирана с ежедневните дела. Хората от екипа ми разбират, че въпреки прякото си участие в работата им, всеки от тях има властта да определя посоката на проектите си, да взема решения и да действа, за да постигне както личните си, така и нашите общи цели.
Веднъж бях на среща с директора на отдела по маркетингово съдържание, когато тя ме попита нещо много интересно: „Как гледаш на това да получаваш критика?”. Въпросът й бе разумен – не всеки се чувства комфортно да критикува шефа си (в случая – мен). Тя ме накара да се замисля; като ръководител човек трябва да извади страха и риска от уравнението за своите служители, когато те искат да заемат лична позиция. Затова им позволете:
1. Да действат
Представете си, че ваш служител вече се чувства застрашен от вас. Кажете му, че сте го наели заради експертността му, опита и знанията му за работата. Като директор или мениджър вие не може да знаете всичко по всеки въпрос – и точно затова се нуждаете от специалисти, от които очаквате да споделят знанията си, дори мнението им да е в конфликт с вашето собствено. Разбира се, то трябва да бъде изразено с уважение по начин, подходящ за една бизнес среда. Например „Не съм съгласна с това, защото разполагам с данни от скорошно проучване сред клиентите, които заявиха, че предпочитат А пред Б”. Това е за предпочитане пред: „Говорите глупости. Аз знам по-добре какво искат клиентите ни”.
2. Да престанат да се съгласяват
Случвало ли ви се е да присъствате на среща, на която един човек постоянно кима и се съгласява с всичко казано, но след като излезе от събранието, изказва съвсем противоположно мнение? Пасивно-агресивното съгласие не помага на никого, особено в бизнеса. Създайте корпоративна среда, в която хората усещат, че мнението им е чуто и може да бъде изказано спокойно.
3. Да имат гледна точка
Служителите ви са умни хора – иначе нямаше да ги държите около себе си, нали? Затова им позволете да имат мнение и да го споделят. Различните гледни точки и мнения са онази съставка, която лежи в основата на най-добрите продукти и компании. Да бъдеш част от една голяма идея или работен процес означава, че всеки трябва да даде своя принос, да споделя и да поема рискове. Нека във вашата компания хората да получават признание за това, че имат свой поглед върху реалността.
Нуждаете се от екипа си за информация, решения и добре свършена работа. Затова направете всичко възможно служителите ви да се чувстват постоянно включени в процеса на вземане на решения. Ако сте на събрание например и някой ви попита какво, според вас, трябва да направи, запитайте го на свой ред какво би препоръчал самият той. Активно слушайте чуждите изказвания, обмисляйте ги и ги приемайте, без значение каква е личната ви позиция. Иначе ще се покажете като лицемери – черта, която никой нормален човек не уважава.
Какво да правите обаче, ако просто не сте съгласни с чуждото мнение и трябва да вземете решение, което ваш служител не приема? Най-добре бъдете честни и прозрачни за всичко. Обяснете на служителя, че сте го изслушали добре и че наистина цените мнението му, но по определена причина (която ще обясните) се налага да вземете това решение. Повечето хора разбират, че като шеф ви се налага да вземате понякога и трудни решения. Щом знаят, че в процеса сте чули мнението им и сте го обмислили с уважение, те ще ви подкрепят.
Джанин Попик, главен изпълнителен директор на VerticalResponse, за Inc.com
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.