Времената се менят. А шефовете?

Времената се менят. А шефовете?

В сферата на производството, контролната зона – състояща се от изпълнителния директор и неговия екип от висши мениджъри – добавя най-голяма стойност на бизнеса. Така пише в учебниците и така е било дълго време.

Но днес създаването на стойност е преминало в ръцете на тези, които са в основата на организационната пирамида – предната линия служители, които общуват с потребителите. Във времена на буквално неограничена конкуренция между различни продукти, това, което компанията продава е далеч по-маловажно, от това как го продава. И поради тази причина съществуващите организационни структури стават демоде.

И така, каква е ролята на изпълнителния директор в новата ера? Да придава най-голяма стойност на бизнеса? Или да подпомага успеха на служителите от предната линия? Ако последното е вярно, директорите трябва да преосмислят лидерските си стилове и да следват тези, които са в унисон с настоящите реалности.

Новата роля на изпълнителните директори е да помагат на служителите да възприемат и видят себе си като силни лидери – тези, които влияят и са в основата на промяната. Новият изпълнителен директор не може да бъде като главатар, той трябва да бъде екипен играч, обсебен от желанието да създава условия за създаване на стойност – някой, способен да открива нови лидери и да помага за тяхното развитие.

Отминаха дните, когато ролята на изпълнителните директори бе да водят всички. Разбира се, фирмите не могат винаги да избегнат ситуациите, които заобикалят техните лидери. Вместо това задължение на самите изпълнителни директори е да намерят точния баланс между властта и отговорността, между управление със сила и управление на принципа на идеи, между това да бъдат външен за организацията глас и да бъдат ценен глас вътре в организацията.

Настъпи времето изпълнителните директори да се трансформират в директори, които подпомагат развитието – такива, които окуражват и подпомагат служителите да работят за създаването на стойност, търсена в новите условия.

Винйит Найар е изпълнителен директор на „Ейч Си Ел технолоджис” и автор на „Първо служителите, клиентите – втори: Преобръщане с главата надолу на традиционния мениджмънт”.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ