Всичко е преходно
Ако сте на моята възраст, най-вероятно сте израснали с фотоапарат Kodak. Но ако наскоро сте завършили гимназия, вероятно се питате "Какво е Kodak?"
Kodak все още е в бизнеса, но на ръба на фалита, защото не се адаптира към променящите се пазарни условия. Какво да кажем за магазините за наем на видео Blockbuster LLC (както и всички останали в този сегмент по света). Те бяха в своя пик, само допреди три години, а сега са изчезващ вид. Днес те работят с общо 10 000 филма под наем в опит да се конкурират с Redbox. Проблемът на Blockbuster? Те не могат (или не искат) да се адаптират достатъчно бързо към променящия се пазар.
„Холивуд видео“ имаха същата съдба като Blockbuster, но вместо да агонизират, просто затвориха своите магазини. Книжарниците Borders book също хлопнаха врати, защото успяха да намерят начин да се справят с Barnes and Nobel, Books-a-Million и Amazon.com.
Общото между всички изброени примери тук е липсата на умело адаптиране към променящите се условия на пазара. За да успеете в това, трябва да се поддържа отношение на фокусирана гъвкавост. Това означава да сте достатъчно фокусирани върху това, което работи за вас сега и да продължавате да го правите като изготвяте планове за непредвидени ситуации и как да се промените, въз основа на нововъзникващите тенденции.
Да вземем, например Apple. Преди петнадесет години те бяха предимно в бизнеса за производство на компютри, но се бореха за пазарния си дял. За да оцелеят, се възползваха от нововъзникващите тенденции. В резултат на това светът бе наводнен от iPod-и, iPad-и и iPhone-и.
Внимавайте, все пак! Понякога хоризонта, към който трябва да гледате не е на пазара, а в нишата на правителствените регулации.
Само през последната седмица прочетох за около 32 електроцентрали, които ще трябва да затворят в САЩ, защото не отговарят на нови регулации на агенцията за опазване на околната среда. Тези предприятия, които произвеждат достатъчно електричество, за да осветяват 22 милиона домове, работят предимно на въглища и според статия в New American модернизацията им ще струва по-скъпо, отколкото да бъде напълно заменена. С други думи, ако собствениците на тези централи искат да запазят производството на електроенергия, трябва да намерят алтернативни за по-чисто производство.
Повечето хора биха предпочели да пътуват с автомобил, отколкото с парни локомотиви или с каляски теглени от коне, дори и по времето на парните локомотиви. Поуката? Собствениците на фирми трябва да хвърлят по едно око на хоризонта и да поддържат гъвкав фокус, да променят своите операции, когато това е необходимо, ако искат да оцелеят.
Между другото, на хоризонта трябва да гледате и какво мислят клиентите. Недалновидно е да смятате, че вашите клиенти винаги ще искат да купят точно това, което продавате точно по начина, по който го продавате. Помислете за вашите собствени лични навици за купуване. Нововъведенията постоянно влияят върху промяната на навиците.
Мобилните телефони са един такъв пример. Друг са онлайн покупките. Можете да спестите време и бензин като пазарувате онлайн - толкова хора го правят.
Отново, целта е фокусирана гъвкавост. Ще оцелеем в краткосрочен план, ако продължаваме да вършим това, което правим добре и ще оцелеем в дългосрочен план, ако сме достатъчно гъвкави, за да се адаптираме, когато виждаме, че нещата се променят.
Какво ще кажете за вашия бизнес? Смятате ли, че сте гъвкави? Нищо не трае вечно.
Дан Бобински за Management Issues
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.