Големи печалби от евтин труд? Някой трябва да прекъсне цикъла!

Големи печалби от евтин труд? Някой трябва да прекъсне цикъла!

Има ли такова нещо като твърде голяма печалба? Всеки ученик на Милтън Фридман ще ви каже - няма! Идеята, че компаниите трябва само да максимизират стойността за акционерите битува в бизнеса в продължение на десетилетия. Време е да преосмисли това предположение. Миналата седмица Apple обяви спираща дъха печалба. През четвъртото тримесечие на 2011 г. за Коледа купувачите разграбиха 15 милиона iPad-а и 37 милиона iPhone 4S. Най-иновативната компания в света реализира 46 млрд. долара приходи и 13 млрд. долара печалба. Apple е единствената компания, която се конкурира и най-сетне надмина Exxon за титлата "най-печелившата компания на всички времена."

Но миналата седмица „Ню Йорк Таймс“ ни удари с две мощни статии за веригата за доставки на Apple. Те разкриха някои дълбоко тревожни въпроси за бизнес модела на компанията, които ни показаха огромната човешка цена на работата за евтини продукти. Това е ужасяваща картина на живота.

Комбинирайки невероятната печалба на Apple с реалността на живота в своята верига за доставки е ясно, че технологичния гигант може да дава много повече на работниците. Не е устойчиво, за която и да е компания да продължи да разчита на хора с ограничени права и жизнени перспективи.

Но справедливо ли е да се заяждаме с Apple? Да, до известна степен, тъй като други компании с дълбоки връзки с Китай подобриха условията на труд. Трябва да се отбележат няколко неща: (1) третирането на работниците е системно предизвикателство, (2) Apple направи известно усилие за подобряване на условията за доставчиците, (3) потребителите също поемат част от отговорността, ние трябва да искаме повече прозрачност и информация за това как нашите продукти са изработени.

Но Apple също трябва да направи много повече.

Ще решим проблема, ако най-големите, най-печеливши и най-мощни марки изискват по-добро третиране за всички хора, които работят върху продуктите. Най-сериозната критика в „Ню Йорк Теймс“ гласи: "Доставчиците ще променят всичко това утре, ако Apple им каже, че нямат друг избор."

Предлагам компаниите да преследват нерентабилните пътеки? Едва ли. Тези предизвикателства на труда са сложни, но всеки аргумент, че би било твърде скъпо да се плаща на хората по-добре и да им се дадат много по-добри условия на труд, е абсурден.

Някои разумни приблизителни оценки изчисляват разходите за материали на около 325 долара. Трудът се равнява на 10 долара. Ако приемем, много консервативно, че разходите за сглобяване на iPhone струва също толкова през четвъртото тримесечие, Apple са похарчили около 500 млн. долара за сглобяване на iPhone-и и iPad-и.

Нека си представим, че Apple утрои разходите си, за да осигури по-добро заплащане и третиране на работниците. Далеч съм от радикалната мисъмл, че Apple не трябва да бъде печеливша. Но някой би ли имал право да бъде разочарован от 16,5 млрд. долара в тримесечните паричните потоци, вместо 17,5 млрд. долара?

Правя сложен един твърде прост въпрос? За да проверя мисленето си, говорих с бивш директор на Nike с дълбок опит във веригите за доставки и Китай. Ето негово мнение:

 "Някой трябва да прекъсне цикъла - защо не Nike? Или Apple? Ниската цена на един бизнес модел не е наистина ниска цена. Не е ли една от целите на бизнеса да създава просперитет, необходим, за да се увеличи броя на потребителите, които са в състояние да купуват стоките, които ние правим?"

Това е, което ние ценим в света. Да вземем за пример IKEA, една от най-устойчивите големи компании в света. Шведският мебелен гигант има своите собствени предизвикателства, но компанията е заявила ясно, че поддържа "ниски цени, но не и на всяка цена. "

Защо тази идея е радикална? Отказвам да подкрепя теорията, че поддържането на морален компас е анти бизнес, антиконкурентно или наивно по някакъв начин. Умните, иновативни компании могат да направят много пари, като направят правилното нещо.

Нашата система на конкуренцията води до невероятни резултати - невероятни технологични иновации в огромни количества, много бързо. Но тези чудеса често разчитат на много истински човешки разходи. Цялата система има някакви дълбоки недостатъци, които трябва да се поправят.

Apple се гордее с това, че винаги променя играта. Така че просто да си представим един свят, където фирмата прилага зашеметяващите си умения за проектиране, за да се създаде iSupplyChain или iWorkingConditions. Всеки, включително фен на продуктите на Apple ще бъде много iHappier.

Андрю Уинстън за Harvard Business Review

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ