Единствените 3 неща, които трябва да знаете за лидерството
Когато бях на 23 години, се записах на 5-дневен курс по „Лидерство и управление“, спомня си известният консултант по мениджмънт Джон С. Силс на своя сайт.
Като всеки новак в материята попивах цялата информация, водех си бележки и се опитвах да запомня всяка дума, която излизаше от устата на лекторите. И се радвам, че го направих, защото през годините след това прочетох много книги, статии и блогове по въпросите за лидерството, гледах десетки видео клипове на тази тема и посетих още няколко подобни курса – всичката тази информация неизменно водеше до онези 3 главни урока, които научих през онази незабравима лятна седмица.
Правило 1 – Опознай хората. Винаги!
Разликата между мениджърите и лидерите е, че мениджърите познават работата си, а лидерите познават хората. За мениджърите всичко се свежда до процеса – да бъдеш функционален, да знаеш с какви експерти разполагаш, къде трябва да бъдат и какво да правят. Лидерите обаче разбират своите хора – защо идват на работа, какво ги мотивира, дали са по-активни сутрин или вечерта, кои са важните неща за тях извън офиса, какво искат от вас и какво искате вие от тях?
Големите лидери винаги действат без да забравят своя екип. Може да сте имали динамичен уикенд, прекаран в планове и в понеделник сутринта вече сте готови да затрупате останалите с идеите си, но всички те най-вероятно все още дори не са се събудили и подобен подход няма да им допадне. Лидерите разбират още как ще реагира екипа им в дадена ситуация. Представете си например как шефът се готви да замине на почивка и гордо обявява: „Няма да ме има, но вие ме познавате добре, ще проверявам съобщенията си редовно!“. Какво си мислят подчинените му:
а) „Какъв страхотен шеф! Толкова отдаден на работата си и може да раздели умело времето си, така че хем да обръща внимание на семейството си и да почива, хем да е в течение на това, което се случва“, или
б) „Има ли ни доверие? Смята ли, че можем да се справим? Нима счита, че светът ще спре, ако него го няма?! Това ме кара да се чувствам безполезен“.
Това да разбирате хората си като хора ви позволява да взимате по-правилни решения, които са съобразени с конкретния човек, да формирате въпросите и нарежданията си по-ефективно и в крайна сметка да извличате най-доброто от екипа си.
Правило 2 – Ситуационно лидерство
И така, прекарали сте достатъчно време в това да опознавате хората си. Какво следва? Идва ред на брилянтния модел на ситуационното лидерство.
Много млади лидери правят грешката да си мислят, че техният стил е подходящ за всички. Понякога те имат късмет и голяма част от екипа отговаря положително, но по-често служителите ще имат неравномерно представяне, редувайки моменти на успех със слаби резултати.
Поради това след като са опознали екипа си, големите лидери могат да адаптират стила си според ситуацията и човека. Когато дадете нова задача на даден служител, той може да е доста опитен в материята, да има известна представа или пък да се сблъсква за пръв път и съответно да поддава на различен тип лидерство. По същата логика един служител може да е много компетентен по дадена задача и напълно бос в друга, което значи, че големите лидери трябва да използват различни стилове за един и същ човек. Умението да минаваш от стил в стил безпроблемно е ключова разлика между добрите мениджъри и истинските лидери.
Правило 3 – Екип, задача, индивид
Добрият лидер посвещава еднакво време на тези 3 области, фокусирайки се върху постигането на конкретната Задача, управлението на Екипа и развитието на Индивидите. Повечето мениджъри предпочитат да се съсредоточават само върху задачата, тъй като тя е нещо конкретно и просто преминават през процеса, за да постигнат целта преди крайния срок. Доста често обаче това става за сметка на отборния дух и индивидуалните отношения и потиска креативността. Като покривате целия периметър и отделяте време, за да развиете силен колективен дух и разбиране, успешното постигане на задачата става по-вероятно като дори е възможно някои резултати даже да надхвърлят предварителните очаквания. Развивайки междуличностните контакти, добрият лидер може да направи така, че хората да бъдат поставени там, където е тяхната сила и да ги мотивира успешно. Това е простичък, но невероятно ефективен подход – подход, който може да превърне една най-обикновена група от хора във велик екип и един мениджър на средно ниво в голям лидер.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.