И дрехите работят за кариерата
Най-новите проучвания показват, че работният ни костюм влияе не само на отношението на другите към нас, но и на способността ни да се концентрираме и да бъдем продуктивни. Как става това и как да го използваме в кариерата си? Изследователите Хайо Адам и Адам Галински обясняват, че трябва да се обличаме за работата на мечтите си, а не за поста, който в момента заемаме. Дали наистина дрехите ни могат да повлияят върху качеството на работата ни? Според науката – да.
Двете правила на ефективността
Много изследвания доказват, че дрехите силно влияят на начина, по който ни възприемат околните. Адам и Галински обаче доказаха, че определени одежди могат постоянно да влияят върху психологическите процеси на човека, който ги носи. Това вече е съвсем ново. Експериментите на учените от Северозападния университет в Илиноис, САЩ, показват, че бялата престилка например помага на работниците да се съсредоточават, но за да стане това, трябва да са спазени две важни правила.
Първо, ако бялата престилка е определена като униформа на лаборант, тя наистина помага за подобряването на концентрацията. Ако е посочена обаче като дреха за бояджии – дори фактически да става въпрос за съвършено същата престилка – тя не дава същия ефект. Освен това, ако престилката на медика просто се намира в полезрението му, но той не я е облякъл, тя става толкова безполезна за засилването на фокуса, колкото и дрехата на бояджията.
Така вещите влияят върху вътрешната ни настройка само тогава, когато са натоварени със символично значение и изпълняват прякото си предназначение на дрехи, вместо просто да лежат наоколо.
Разбира се, малко е странно да седите в бяла престилка в офиса. Слава богу не се и налага.
Друго изследване на Джоуи Пелучат и Катрин Карл показва, че хората се чувстват по-авторитетни, заслужаващи доверие и дори по-компетентни, когато се обличат в класическия делови стил. Когато ходят на работа във всекидневните си дрехи или в комбинация от неформален и официален стил, те пък се усещат като по-дружелюбни и контактни.
Означава ли това, че трябва да карате всичките си служители да носят строги костюми, за да изглеждат по-компетентни и надеждни? Не е задължително.
Оказва се, че строгият дрескод в компанията не винаги е ефективен, защото някои служители губят твърде много време и мисловна енергия за тревоги, че дрехите им не отговарят на дрескода. Тоест, вниманието им се насочва не към деловите въпроси, а към това да съответстват външно на изискванията на компанията си. Работата страда от това.
Свободният избор също не е лесен
А какво да кажем за онези компании, където никой не определя рамки по отношение на облеклото? Дори и да е така, много хора се отнасят внимателно към избора на дрехите, с които отиват на работа, дори никой да не иска това от тях.
Така изследователката Лидия Дишман проведе допитване в Туитър с въпроса дали служителите се „контят“ за работа, тоест дали работните им дрехи се отличават от обикновените. Допитването било проведено сред работници, служители и хора, които се трудят на свободна практика.
Оказало се, че повечето от тях променят облеклото си дори тогава, когато работят от къщи. Те се чувстват длъжни да впечатляват приятно околните. Споделят, че това им помага да се настроят на работна вълна, вместо на режим за почивка или забавление. Дрехите и отношението към работата чувствително променят ефективността на служителите, споделят самите те. Усещането, че си направил усилие, дава самочувствието, че заслужаваш позицията си и вървиш към постоянно самоусъвършенстване.
Най-добрият съвет, който обобщава всички по-горни мнения обаче може би е този, даден от членовете на Общността на свободните професии. Ето какво гласи той:
„Трябва просто да поспрете за миг и да помислите – ще ви бъде ли удобно да общувате с потенциални клинети, облечени с тези дрехи? И това не означава, че трябва да се правите на някой друг. То означава, че трябва обмислено да оказвате влияние върху околните, без да казвате дори и дума!“
Lifehacker
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.