Изкуството да задаваме въпроси

Изкуството да задаваме въпроси

Колко добре задавате въпроси? Опита ми показва, че повечето мениджъри не мислят за това. В края на краищата вие обикновено не намирате способността да се задават въпроси за качество, което трябва да имате в професионалните си компетенции. В бизнес училищата това също не е нещо, което се изучава. Но ефективното задаване на въпроси е основна част от работата на мениджъра, което предполага, че това умение заслужава повече внимание.

Всички сме изпитвали неприятното чувство, когато зададем неуместен или неправилен въпрос. Например аз неотдавна присъствах на една среща, когато един служител представяше напредъка си пред своите мениджъри. По време на презентацията от езика на тялото им стана ясно, че мениджърите не бяха съгласни с някои стъпки от плана. Без да задават въпроси обаче те оставиха презентатора да продължи. От своя страна той усети тяхното неразбиране на моменти и вместо да се съсредоточи върху презентацията, се съсредоточи върху неразбирането им, но и той не попита дали има проблем. В следствие, на което не представи проекта си по най-добрия начин.

Това не е изолиран случай. Много мениджъри не знаят как да сондират мисловния процес на подчинените, колегите и шефовете си и вместо това правят предположения въз основа на техните действия.

И когато тези предположения са погрешни, се създават всички видове дисфункционални модели на комуникация. В една фирма за финансови услуги, например, основно подобрение на продукт се забави с месеци, защото мениджърите са имали различни предположения за това какво да бъде доставено и до кога, обвинявайки се помежду си за закъсненията. Когато трета страна най-сетне им помогна да зададат правилните въпроси, те излязоха с план, който да задоволи и двете страни и да се стигне до заветното подобрение.

Има три области, където подобрен "разпит", може да засили управленската ефективност и да подобри уменията ви. На първо място е способността да задавате въпроси на себе си. Всички ние се поддаваме на непродуктивни навици, понякога несъзнателно, което ни вреди. За да се отървем от тях трябва да съумеем да си зададем правилните въпроси. На второ място е способността да задавате въпроси за плановете и проектите и на трето да задавате въпроси за организацията.

Повечето от нас никога не мислят за това как да рамкират нашите въпроси.Този процес обаче може не само да ви направи по-добър мениджър, то може също така да помогне на другите да подобрят своите умения.

Рон Ашкинас за Harvard Business Review

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ