Изкуството да казваме „Не”

Изкуството да казваме „Не”

Ако имейл пощата ви прилича на моята, то тя е пълна със запитвания и покани. Всеки януари идва с нова камара нетърпеливи клиенти, вълнуващи проекти и лесни за изпълнение обещания.

Ако не се научите да казвате „Не” – често, възпитано и ефективно, ще посрещнете февруари, претоварени от работа и изтощени.

Добрата новина е, че същите технологии, които заплашват да ви засипят с работа, могат да ви помогнат да сте в добро здраве. Ето как аз използвам компютъра и социалните мрежи, като съюзник в дисциплинирането ми да казвам „Не”:

Подредете ангажиментите си по приоритети. Използвайте таблица, за да направите списък с проектите, върху които работите. Създайте колона за отбелязване на нивото на важност по скалата от 1 до 5. Добавете и колона, в която да впишете имената на тези, които могат да ви помогнат по проекта. Подредете проектите си по степен на важност и отделете всички, освен тези, които са най-важни и могат да се реализират само лично от вас.

Организирайте своите онлайн комуникации. Може би имате 10 различни комуникационни канала (имейл, текстови съобщения, Facebook и т.н.), които трябва да обработвате всеки ден (ако не и всеки час). Отделете една седмица, в която да ограничите своите онлайн комуникации до възможния минимум. В края на седмицата закрийте профила си във всяка мрежа, в която влагате повече време, отколкото си заслужава спрямо получените ползи или променете профила си така, че да кажете на хората, че предпочитате да общуват с вас чрез други мрежи.

Превърнете „Не”-то в свой основен отговор. Планирайте да казвате „Не” на всички покани за присъединяване към нови социални мрежи, проекти и събития. Кажете „Да” само ако предложението отговаря на определен брой критерии. Например, „да, интересуват ме конференции, които обединяват бизнес развитие (намиране на клиенти), професионално развитие (подобряване на умения и нови знания) и личностно развитие (израстване на личността). Или „ да, посещавам събития, които обещават да покрият поне два от тези три критерия.”

В началото, нито една от тези практики няма да намали безпокойството, което усещате, когато изричате „Не” или пък страха, че ще пропуснете страхотна възможност. Но точно, защото е толкова трудно да се каже „Не”, ние се нуждаем от инструменти и системи, които да ни помогнат да стане малко по-лесно и лека-полека да се превърне в навик. Колкото по-често казвате „Не”, толкова по-добре ще се справяте с важните проекти, на които сте казали едно голямо „Да”.

 Александра Самюел, изпълнителен директор на агенцията за социални медии „Соушъл сигнал”

 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ