Как да работим с някого, когото мразим

Как да работим с някого, когото мразим

Нека си го кажем направо - ние не отиваме на работа, за да се обичаме с колегите, а да вършим работа заедно. И въпреки това, емоциите често са по-силни от професионалната дисциплина и корпоративните правила. Случва се да работим с някого, който предизвиква нашата неприязън до степен, че да го напразим - надут идиот, досадна клюкарка или непоносим колега, който постоянно се оплаква, примерите не свършват с това. По-важното в случая е, че животът в офиса с такива хора наоколо става труден и доста сложен. Вместо да се фокусирате върху работата, която трябва да свършите заедно, вие губите време и енергия, опитвайки се да държи емоциите си под контрол и да управлявате поведението на този човек. За щастие, с правилната тактика ще успеете да запазите продуктивни работни взаимоотношения с "врага" в офиса.

Какво казват експертите?

Ако работите с някого, когото не харесвате, не сте сами. Ненавистта към колега е познат архетип. Робърт Сътън, професор по управление и инженерство в Станфордския университет обяснява, че това е част от човешките нагласи. "Винаги има други хора - роднини, колеги, съседи които са ни неприятни. Избягването на хората, които не харесвате е като цяло една успешна тактика, но тя не винаги е възможна на работното място. "Някои хора са там, харесва ли ви или не", посочва Даниел Голман, съуправител на консорциум за изследване на „Емоционална интелигентност“ в организации в Rutgers University. Следващия път, когато ви се прииска да уцелите колегата с химикалка или нещо по-тежко, помислете за следните съвети:

1. Управление на реакциите

Вашият отговор към колегата може да варира от лек дискомфорт до открита враждебност. Голман казва, че първата стъпка е да управлявате това чувство. Той предполага, че ако насреща си имате някой, който е дразнещ или досаден, не трябва да мислите за неговите действия, а а за това как да реагирате. Далеч по-продуктивно е да се фокусирате върху собственото си поведение, защото можете да го контролирате. За да се справите, Голман съвтева да релаксирате ежедневно. Това ще подобри способността ви да се справите със стреса.

2. Съмнявай се, но и в себе си

Ние често търсим потвърждение на нашето мнение за другите. "Има нещо в Джесика, което не ми харесва, не си ли съгласен?“. Това е разговор, който често може да бъде чут сред колеги. Робърт Сътън отбелязва, че всички ние имаме склонност да търсим потвърждение на нашите собствени становища. Но е полезно да се научим да им се съпротивляваме, защото емоциите са заразни. Освен това, ако постоянно се оплаквате от някой във вашия офис, това може да се отрази негативно върху вас. Може да си спечелите репутация на непрофесионалист.

3. А дали и вие нямате вина?

Помислете дали не се съсредоточавате прекалено много върху дразнещите качества на конкретния човек. Хората са многопластови. Освен неприятни, те може да имат и други черти. Правили ли сте някога опит да забележите какви са те? Ако разберете какво точно ви притеснява и дали не може да го туширате, ще се справите с проблема по-лесно.

4. Опознайте го отблизо

"Един от най-добрите начини да започнете до харесвате някого, когото не харесвате е да работите заедно върху  проект, който изисква координация", казва Сътън. "Това може да изглежда нелогично, тъй като вероятно ви се иска да се разкрещите всеки път, когато този човек влезе в стаята. Но чрез съвместната работа, можете да го разберете по-добре и дори да развиете съпричастност. Възможно е дори да почувствате състрадание вместо раздразнение", смята Голман. Може да откриете, че причините за неприятното му поведение са стрес у дома, натиск от шефа или пък ние самите. Прекарването на повече време с вашия враг, ще ви предостави възможността да натрупате повече положителен опит. А и ще свали значително нивото на стреса, което иначе предизвиква у вас всяка негова поява пред очите ви.

Ами Гало за Harvard Business Review

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ